نماد آخرین خبر

بررسی علل افزایش قیمت خودرو در بازار بی‌مشتری

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بررسی علل افزایش قیمت خودرو در بازار بی‌مشتری
ايسنا/ عدم توازن عرضه و تقاضا، دلالان را به سمت بالا بردن قيمت‌ها سوق مي‌دهد به اعتقاد يک کارشناس صنعت خودرو، مراسم قرعه‌کشي براي فروش خودروها نشان داد که ميزان عرضه خودروسازان کشور پاسخگوي تقاضاها نخواهد بود؛ لذا فروشندگان خودرو در بازار آزاد را ترغيب به بالا بردن قيمت‌ها کرده است. بهرام شهرياري در رابطه با افزايش قيمت خودرو در بازار عليرغم کاهش شديد تقاضا و رکود در اين بازار، اظهار کرد: افزايش قيمت ارز سبب شده که تمامي کالاها با افزايش قيمت مواجه شوند؛ قيمت خودرو نيز از اين موضوع مستثني نبوده و دچار افزايش قيمت کاذب شده است. اين کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: علاوه براين ديگر عامل افزايش قيمت خودرو، بحث قرعه‌کشي‌هايي بود که خودروسازان انجام داده که گوياي عطش بازار براي خريد و ناتواني در پاسخگويي به تمامي نيازها(تقاضاي بيش از عرضه) بود. با وجود عدم توازن عرضه و تقاضا، طبيعي بود که دارندگان خودروها بخواهند قيمت‌ها را بالاتر ببرند. اين وضعيت نتيجه و پيامد برخي سياست‌گذاري‌هاي غلط است. وي در پاسخ به اينکه اما اين افزايش قيمت‌ها در شرايطي رخ داده که بازار در رکود کامل به سر برده و سطح معاملات به صفر رسيده است، گفت: چند عامل همچون تاثيرات رواني، انتظار گراني و يک واقعيت تاثيرگذار خواهند بود. عليرغم وجود مشتري در بازار خودرو همچون بازار مسکن که در حال حاضر در رکود معاملاتي است اما افزايش قيمت‌ها را شاهد بوده‌ايم که تاثيرات رواني خود را گذاشته است. اين کارشناس صنعت خودرو همچنين در پاسخ به اينکه خودروسازان در سه ماهه ابتدايي سال جاري نزديک به ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تحويل داده‌اند؛ آيا تقاضاي واقعي بيش از اين تعداد است؟ اظهار کرد: مراسم قرعه‌کشي نشان داد که تقاضا بسيار بيشتر از اين‌هاست. حتي اگر تلقي اين باشد که تقاضا براي شرکت در طرح‌هاي فروش خودروسازان بيشتر جنبه امتحان کردن شانس افراد بوده است هم مي‌توان گفت که با وجود شرايطي همچون عدم پلاک فعال و... نمي‌تواند چندان جنبه آزمودن شانس باشد. شهرياري تاکيد کرد: عدم توازن عرضه و تقاضا کاملا بر صنعت و بازار خودرو داخلي ما حاکم است و نشان مي‌دهد که با سياست‌هاي غلط بجز آنکه بر رانت‌هايي همچون فروش حواله‌ها توسط مشتريان برنده عليرغم ممنوعيت‌ها و محدوديت‌ها براي فروش امتيازها، دامن مي‌زنند در حقيقت تجربه غلط گذشته را مدام تکرار مي‌کنند و شرايط فعلي بازار تبعات تصميم‌گيري‌هاي اشتباه است.