
جی ام سی S350 یک چینی دیگر در راه بازار ایران
خودرو بانک
بروزرسانی



خودرو بانک/ در طي چندسال اخير بازار کراساوورها در سراسر جهان از جمله ايران بسيار داغ و پرحرارت بوده و هرکدام از خودروسازان يا واردکنندگان تلاش کردهاند تا محصولي را در اين سگمنت به بازار عرضه کنند. نتيجه آن نيز حضور انواع برندهاي رنگارنگ چيني با خودروهاي متفاوت در بازار کشورمان بوده است.
ريگان خودرو نيز يکي از اين شرکتهاي نوپا بود که ابتدا نسبت به عرضه کوپا T210 به بازار اقدام کرد و سپس تصميم گرفت تا محصولي بزرگتر و قويتر به نام جي ام سي S350 را به بازار عرضه کند. اکنون مشخصات فني اين خودرو به طور رسمي توسط ريگان خودرو اعلام شده است و به نظر ميرسد در آيندهاي نزديک شاهد حضور اين خودرو در بازار کشورمان خواهيم بود.
همانطور که از نام جي ام سي S350 مشخص است، بسياري تصور ميکنند اين شرکت نام خود را از برند آمريکايي GMC کپي برداري کرده تا با استفاده از شهرت خودروساز مشهور آمريکايي، براي خود محبوبيت و شهرتي را فراهم کند.
با اين وجود اين تصور چندان درست نيست. جي ام سي کوتاه شده عبارت شرکت خودروسازي جيانگ لينگ است و سابقه فعاليت آن به دهه 1950 ميلادي باز ميگردد، زماني که اين شرکت بر تعمير موتور خودروهاي تجاري تمرکز داشت. با تغيير سياستهاي کلي حکومت چين و روند رو به رشد خودروسازي در اين کشور، جي ام سي نيز به حوزه خودروسازي وارد شد. يکي از محصولات مشهور اين شرکت نيز جي ام سي S350 نام دارد که از سال 2010 به توليد ميرسد و اکنون ريگان خودرو قصد عرضه اين خودرو به بازار کشورمان را دارد.
جوينت ونچر چيني-چيني!
از آنجايي که جي ام سي يک تازه وارد در دنياي خودروسازي بود، براي رونق بخشيدن به کسب و کار خود ناچار شد با يکي ديگر از خودروسازان مشهور چيني يعني چانگان قرارداد مشارکتي منعقد کند که خودروهاي اين جوينت ونچر با برند لندويند به بازار عرضه شدند. جي ام سي S350 نيز بر مبناي يکي از همين خودروها توسعه يافته است و تاکنون دوبار مورد جراحي زيبايي و فيس ليفت نيز واقع شده است.
جي ام سي پس از اجراي فيس ليفت دوم در سال 2016، استفاده از موتورهاي تنفس طبيعي حجيم را متوقف کرد و به جاي آن از پيشرانه دوليتري توربوشارژر براي اين خودرو بهره گرفت. اين پيشرانه حداکثر 202 اسببخار قدرت و 325 نيوتنمتر گشتاور توليد ميکند و اين ارقام را از طريق جعبه دنده شش سرعته اتوماتيک به دو ديفرانسيل يا ديفرانسيل جلو ارسال ميکند. جي ام سي S350 در دو نسخه پنج سرنشينه و هفت سرنشينه قابل خريداري است.
بنابر شنيدهها، ريگان خودرو قصد دارد تا نسخه فول آپشن اين خودرو را به بازار کشورمان عرضه کند. از اين رو انتظار ميرود در جي ام سي S350 مونتاژ شده توسط اين شرکت، شاهد امکاناتي همچون شارژر بيسيم، فرمان برقي، رينگ 17 اينچي، سانروف، صندوق برقي، سنسور باران، سنسورهاي پارک جلو و عقب، دوربين عقب، دوربين 360 درجه، نمايشگر هشت اينچي به همراه رهياب، سيستم تهويه اتوماتيک با دريچه براي سرنشينان عقب، کنترل پايداري، کنترل کشش و آينههاي برقي تاشو باشيم. امکاناتي که براي خودرويي در اين سطح و سگمنت راضي کننده به نظر ميرسند.
قيمت تقريبي
بيان حدس و گمان در خصوص قيمت خودروهايي که براي عرضه به بازار ايران در نظر گرفته شدهاند، چندان قابل اطمينان نيست چرا که اين حدس و گمانها معمولا قيمت نهايي اعلام شده تفاوت قابل توجهي دارند. قيمت جي ام سي S350 نيز در نسخه فول با سيستم انتقال قدرت دوديفرانسيل، حدود 24 هزار دلار قيمتگذاري شده است که با اين حساب بايد منتظر اعلام قيمت بيش از 500 ميليون توماني براي اين خودرو باشيم.
در اين صورت جي ام سي S350 در بازار ايران رقيب کراساوورهاي لوکس چيني خواهد شد که در محدوده قيمت 400 الي 600 ميليون تومان به فروش ميرسند. با اين حساب همه چيز به آينده بستگي دارد و بايد منتظر عرضه رسمي جي ام سي S350 از سوي ريگان خودرو باشيم تا قيمت نهايي و رقباي آن مشخص شوند.