
رانا پلاس جدید چه ویژگی هایی دارد؟
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی

باشگاه خبرنگاران/ رانا پلاس يکي از خودروهاي جديدي است که قرار است تا پاييز امسال وارد بازار شود و به نوعي دومين برند ملي شناخته ميشود. رانا پلاس ضمن زيبايي، پويايي و ايمني امکانات و تجهيزات رفاهي کاملي را براي مشتريان ارائه ميدهد.
اين خودرو تجهيزات ارتقا يافتهاي دارد که يکي از اصليترين آن استفاده از استاندارد يورو ۵ است.
اين خودرو با قابليتهاي متعددي وارد بازار شده که از جمله آن ميتوان به نوع موتور ارتقا يافته آن که يورو ۵ است اشاره کرد، علاوه بر اين حجم موتور در اين خودرو ۱.۶، حداکثر قدرت موتور ۱۰۵ (۵۸۰۰ دور در دقيقه)، حداکثر گشتاور موتور ۱۴۲ (۴۰۰۰ دور در دقيقه)، تعداد سوپاپ ۱۶، استاندارد حد آلايندگي يورو ۵، حداکثر سرعت ۱۹۰، ميانگين مصرف سوخت در خارج از شهر ۵.۵، ميانگين مصرف ترکيبي ۶.۹، ترمزهاي جلو ديسکي خشک شونده و ترمزهاي عقب کاسهاي است.
از ديگر امکانات اين خودرو ترمز ضد قفل (ABS) چهار کاناله با EBD، کيسه هواي ايمني (ايربگ) راننده و سرنشين است، علاوه بر اين ساير تجهيزات اين خودرو شامل سيستم ضد سرقت و سيستم هشدار دهنده مرکزي ورودي غير مجاز، سيستم عيب يابي هوشمند، قفل مرکزي با ريموت کنترل، کمربندهاي ايمني جلو سه نقطهاي با قابليت تنظيم ارتفاع است.
اين خودرو داراي مه شکن جلو و عقب جديد، چراغ خطر سوم، تنظيم زاويه نور، چراغهاي جلو از داخل، سيستم روشنايي موقت در محيطهاي تاريک، کروز کنترل، ستون فرمان جمع شونده، باز کن قفل در صندوق عقب از داخل، صفحه نمايشگر روي داشبورد، نمايشگر دماي محيط، سيستم قطع خودکار سوخت، سيستم کنترل بخار بنزين، جلو پنجره طرح جديد، دستگيرهها همرنگ بدنه، مجموعه کنسول مياني يکپارچه، جلو آمپر ديجيتالي با هشدار، کمربند عايق صداگير، درب موتور است.
ايران خودرو براي رانا پلاس از همان موتور TU۵ سابقش استفاده کرده فقط با اين تفاوت که اين موتور در رانا LX و EL از نوع يورو ۴ بود، ولي در رانا پلاس از نوع يورو ۵ است.
رانا پلاس با گيربکس اتومات
رانا پلاس در ابتدا با نسخه دنده اي به بازار کشورمان خواهد آمد. اما در فاز دوم توليد، ايران خودرو فروش نسخه اتوماتش را هم آغاز مي کند.
اينکه نسخه نهايي رانا پلاس به چه گيربکسي مجهز است، هنوز مشخص نيست. برخيها ميگويند که ايران خودرو شايد از همان گيربکس معروف AL۴ استفاده کند که هم قابليت تيپ ترونيک دارد و هم به دو حالت «اسپرت» و «برفي» مجهز است. اما منصور منصوري، مدير پروژه پلتفرم ايران خودرو، در خردادماه ۹۹ گفت که تا پايان سال ۹۹، گيربکس نيمه اتومات AMT روي رانا پلاس نصب خواهد شد؛ گيربکسي که به لطف داخلي سازي شدن آن، حالا حدود ۲۵% با نمونه خارجياش اختلاف قيمت دارد.