نماد آخرین خبر

تجربه رانندگی با ون مرسدس بنز Vito مدل 2008 در تهران

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی

خودرو بانک/ کمپاني‌هاي مطرح خودروساز در جهان براي سهم‌خواهي بيشتر و از دست ندادن فضاي رقابتي، همواره در تلاش‌ هستند تا در تمامي زمينه‌ها محصولي هدفمند با قابليت‌هاي بالا ارائه کنند. از اين‌رو بسياري از خودروسازان براي سهم‌خواهي از بازار خودروهاي کار و تجاري نيز دست به‌کار شده و محصولاتي قابل توجه به بازار عرضه کرده‌اند. مرسدس بنز آلمان نيز يکي از همان شرکت‌هايي است که علاوه‌بر طراحي و توليد خودروهاي سواري، فعاليت گسترده‌اي در راستاي توليد و عرضه خودروهاي کار و تجاري دارد. يکي از معروف‌ترين توليدات اين بخش، ون V-Class است که در کشورهاي اروپايي استقبال بسيار خوبي از آن شده است. اما از آن‌جايي که در ايران سليقه عمومي مصرف‌کنندگان به سمت خودروهاي سواري خصوصاً سدان و شاسي‌بلند گرايش دارد، شرکت‌هاي معدودي اقدام به توليد، عرضه و يا واردات خودروهاي ون کرده‌اند. با اين وجود طي سال‌هاي گذشته برخي از شرکت‌ها نمونه‌هايي از ون‌هاي مرسدس بنز را به صورت محدود به کشور وارد کردند که برخي از آن‌ها به خدمت سازمان‌ها و ارگان‌هاي دولتي در آمد و برخي ديگر به دست مصرف‌کنندگان شخصي رسيد.

 اما چند سالي است که برخي از کلکسيونرها و افراد علاقه‌مند به نگهداري از خودروهاي خاص به جمع‌آوري و خريد ون روي آورده و با اعمال تغييرات وسيع روي آن‌ها، کاربري تشريفاتي و VIP را به آن‌ها افزوده‌اند. از اين‌رو بازار اين دسته از خودروها نيز کمي نسبت به گذشته متحول شده است.

تاريخچه ون‌ مرسدس بنز
مرسدس بنز نخستين‌بار در سال 1996 نسل اول ويتو را با کد اتاق W638 به بازار معرفي کرد. توليد اين نسل تا سال 2003 ادامه داشت و مرسدس توانست جايگاهي مطمئن در رده خودروهاي تجاري و ون از آن خود کند. سرانجام در سال 2003 نسل دوم اين محصول با کد اتاق W639 با ظاهري متحول شده و به‌روزتر به بازار جهاني معرفي شد. نسل دوم ويتو را مي‌توان انقلابي در دسته خودروهاي تجاري مرسدس دانست که توانست نظر بسياري از علاقه‌مندان به خودروهاي لوکس با گنجايش بيشتر را نيز به خود جلب کند. زيرا اين خودرو در حالت استاندارد داراي ظرفيت 6 يا 7 صندلي بود که مي‌توانست تجربه‌اي لذتبخش از سفر را در اختيار سرنشينان قرار دهد.


نسل دوم ويتو تا سال 2014 روي خط توليد بود و توانست به بسياري از کشورها راه پيدا کند. گفتني است در سال‌هاي گذشته تعداد نه چندان زيادي از اين ون آلماني توانست راهي بازار کشور شود که به دليل عدم شناخت کافي مصرف‌کنندگان ايراني و همچنين نبود تقاضاي کافي برايش، نتوانست به عنوان محصولي موفق در بازار ايران ايفاي نقش کند.

گفتني است طي اين سال‌ها ويتو چندين به‌روزرساني و تغيير در تيپ‌بندي را به خود ديد و با نسخه‌هاي ديگري از جمله ويانو که داراي امکانات رفاهي بيشتر و پيشرانه‌هاي قوي‌تري بود راهي بازارهاي هدف شد. در نهايت نيز نسل مرسدس بنز V کلاس از سال 2014 تاکنون با کد اتاق W447 توليد و عرضه شده و اکنون علاوه‌بر پيشرانه‌هاي درون‌سوز بنزيني و ديزلي، پذيراي موتورهاي الکتريکي نيز شده و به جرگه خودروهاي پاک تجاري پيوسته است.

ظاهري با اصالت اما کاربردي
وقتي نام يک ون به ميان مي‌آيد، کمتر کسي به فکر طراحي پويا و به‌روز است. زيرا غالباً اساسي‌ترين نکته در اين وسايل نقليه، نوع کاربري، فضاي داخل کابين و امکانات قابل عرضه‌اي است که در آن‌ها ارائه مي‌شود. اما با همان نگاه نخست به ون V کلاس مرسدس بنز، مي‌توان متوجه تلاش تيم طراحي اين برند شد. زيرا استفاده از المان‌هاي ثابت در طراحي محصولات اين شرکت باعث شده با ظاهري آشنا اما متفاوت مواجه شويم که به‌خوبي نشان‌گر ستاره سه‌پر آلماني است. زبان طراحي به‌کار رفته در اين خودرو به‌گونه‌اي است که در نماي جلو ظاهري بسيار شبيه به محصولات سواري اين شرکت مشاهده مي‌شود.

چراغ‌هاي بزرگ و نسبتاً کشيده که به سبک مرسدس بنز B کلاس به نمايش درآمده است، جلوپنجره‌ خطي با نشان تجاري مرسدس بنز را احاطه کرده‌اند و ظاهري زيبا و گيرايي را پديد آورده‌اند. در نماي جانبي بيشترين جلب توجه به طول خودرو اختصاص داشته که عددي حدود 4993 ميلي‌متري را نشان مي‌دهد. همچنين فاصله بين دو محور در اين خودرو حدوداً 3200 ميلي‌متر است که همين امر باعث شده فضايي بسيار بزرگ و جادار در قسمت عقب کابين شکل بگيرد. در واقع اين موضوع بستر بسيار مناسبي جهت شخصي‌سازي و اعمال تغييرات لازم جهت تغيير کاربري خودرو را نيز فراهم ساخته است.

در اين بخش با وجود سادگي هرچه تمام پروفيل‌هاي جانبي بدنه، شاهد خطوط شانه‌اي کمري تند و تيزي هستيم که از گلگير جلو شروع شده و تا قسمت انتهايي بدنه امتداد يافته‌اند. اين خطوط همچنين ظاهري تهاجمي به آن بخشيده‌اند. در اين قسمت شيشه‌هاي جانبي يک‌تکه نيز از ديگر مواردي است که نقش موثري در زيبايي ظاهري ايفا کرده‌اند. چه بسا که شيشه‌هاي دودي تيره در خودروي موردنظر توانسته هماهنگي قابل توجهي با رنگ مشکي بدنه خودرو ايجاد کند.

و اما در نماي عقب اين خودرو شاهد چراغ‌هاي بزرگ و کشيده‌اي هستيم که به صورت عمودي در طرفين‌هاي بدنه و در امتداد ستون‌ها جا گرفته‌اند. شايد در نگاه نخست اين چراغ‌ها چندان خوشايند به‌نظر نرسند و ابعاد حدوداً يک متري آن‌ها دور از انتظار باشد؛ اما ترکيب‌شان با ظاهر ساده و بي‌آلايش در عقب و سپر کوتاه به‌کار رفته باعث شده تا نمايي قابل قبول شکل بگيرد. گويا طراحان مرسدس در اين قسمت هيچ خلاقيتي به خرج نداده و ترجيح داده‌اند از پروفيل‌هاي ساده و به‌دور از هرگونه خم و خط روي بدنه استفاده کنند.

نگاهي به قسمت جلوي کابين
اگر بخواهيم طراحي کابين مرسدس ويتو را مورد بررسي قرار دهيم، بهتر است اين کار را در دو بخش مجزا شامل قسمت جلوي کابين و قسمت عقب انجام دهيم. قسمت جلوي کابين ويتو داراي طراحي ساده و کلاسيکي است که از متريالي با سطح کيفي متوسط تشکيل شده است. در اين قسمت تنها دو صندلي براي راننده و سرنشين وجود دارد که فضاي چنداني براي تنظيم ندارند. لازم به ذکر است که صندلي سرنشين جلو داراي ابعاد بزرگ‌تري است که قابليت حمل دو سرنشين را دارد. به همين منظور مي‌توان گفت که بخش جلوي اين خودرو داراي ظرفيت 3 نفر است.

پوشش پارچه‌اي صندلي‌ها از کيفيت قابل قبولي برخودار است و پس از گذشت بيش از 10 سال، همچنان قابل استفاده بوده و داراي وضعيت مناسبي است. مي‌توان گفت که بسياري از قطعات به‌کار رفته در کابين ويتو با ساير محصولات مرسدس مشترک بوده و مي‌توان نماي کلي کابين را مشابه محصولات سواري بنز برشمرد. به‌عنوان مثال غربيلک فرمان، کليدهاي کنترلي کنسول مرکزي، اهرم ترمز پارک و حتي فرم کلي داشبورد و برخي تجهيزات قرار گرفته روي آن دقيقاً مشابه محصولات سواري مرسدس بنز هستند که همين موضوع حس خوشايندي هنگام مواجه با آن‌ها به سرنشينان مي‌دهد.

 با وجود محدوديت فضا در بخش جلوي کابين به منظور تامين فضاي موردنياز بيشتر در قسمت عقب، اما به لحاظ طراحي مهندسي، فضاي مناسبي براي سرنشينان جلو وجود دارد. از طرفي صندلي‌هاي بسيار راحتي که در اين خودرو وجود دارد، مي‌توانند ديدگاه هر سرنشيني را نسبت به خودروهاي ون تغيير دهد.

از آن‌جايي که خودروي موردنظر از نوع ويتو بوده، از سطح پايين‌تري از امکانات رفاهي برخوردار است. به همين خاطر روي نمدي سقف محل سانروف تعبيه شده است اما خبري از سانروف نبوده و نمدي به‌صورت يکپارچه روي سقف نصب شده است. از امکانات رفاهي اين خودرو نيز مي‌توان به سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک، چراغ پارک، تنظيم برقي آينه‌هاي جانبي، شيشه‌ بالابر برقي درهاي جلو و پنجره‌هاي عقب اشاره کرد.


سالن VIP با طراحي منحصر به‌فرد
همان‌طور که گفته شد اين خودرو از امکانات چنداني برخوردار نبوده، اما در قسمت عقب کابين ماجرا کمي متفاوت بوده و با فضايي مجلل روبه‌رو خواهيم شد. در واقع نسخه استاندارد اين خودرو داراي 5 يا 6 صندلي بسته به نوع سفارش‌گذ اري در قسمت عقب کابين بوده که مانند چيدمان رايج در تمامي ون‌ها به صورت رديفي قرار گرفته‌اند. اما خودروي موردنظر ما کاملاً در اين قسمت متفاوت بوده و به اصطلاح داراي سالن VIP است که توسط مالک طراحي و ساخته شده است.

در اين قسمت چهار صندلي VIP درنظر گرفته شده در قسمت جلويي و انتهاي کابين نصب شده‌اند. همچنين ميز بار و پذيرايي نيز براي سرنشينان تعبيه شده است. علاوه‌بر اين سيستم صوتي و تصويري حرفه‌اي، نمايشگر LCD، يخچال، کولر، سيستم گرمايشي، پوشش چوبي کف کابين، پوشش چرم و جير سقف و ستون‌ها، صندلي‌هاي چرمي با دوخت لوزي، تنظيم برقي صندلي‌ها، نورپردازي حرفه‌اي کابين، پور USB و خروجي برق مجزا براي سرنشينان از جمله تجهيزات و امکاناتي است که براي قسمت عقب اين خودرو درنظر گرفته شده است.

 

البته که تجهيرات به‌کار رفته در اين خودرو و همچنين طراحي فضاي VIP از سطح کيفي قابل قبولي برخوردار است، اما به تازگي برخي مراکز ارائه خدمات جانبي اقدام به نصب و راه‌اندازي صندلي‌هاي MBS در اين دسته از خودروها کرده‌اند که علاوه‌بر راحتي و آسايش بيشتر، امکانات رفاهي بيشتري را به سرنشينان ارائه مي‌کنند. البته بايد به اين نکته هم اشاره کرد که نصب و اجراي اين پروژه مستلزم هزينه‌ زيادي است که بسته به نوع صندلي‌ها و آپشن‌هاي قابل عرضه هزينه‌اي حدود 150 تا 300 ميليون توماني را به همراه خواهد داشت.


مشخصات فني پيشرانه
مرسدس بنز V کلاس با طيف متنوعي از انواع پيشرانه‌هاي بنزيني و ديزلي به بازارهاي جهاني عرضه مي‌شود. همچنين نسخه تمام برقي اين ون آلماني نيز در دسترس است. نسل دوم ويتو که اتفاقاً خودروي موردنظر در اين مقاله نيز از همان نسل است، داراي پيشرانه‌هاي گوناگون بنزيني و ديزلي با توان خروجي متفاوت است.

خودروي موردنظر از يک پيشرانه V6 با حجم دقيق 3199 سي‌سي بهره‌ مي‌گيرد که با کد فني M115 E32 شناخته مي‌شود. اين پيشرانه قادر است 190 اسب‌بخار قدرت و 270 نيوتون متر گشتاور توليد کند. همچنين جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتيک وظيفه انتقال نيروي توليد شده توسط موتور به محور محرک عقب را برعهده دارد. سيکل ترکيبي مصرف سوخت در اين خودرو 12.51 ليتر در هر 100 کيلومتر اعلام شده است. همچنين شتاب صفر تا صد ويتوي 2940 کيلوگرمي 8.5 ثانيه اعلام شده است که با توجه به تغييراتي قابل اجرا در اين خودرو که مي‌تواند کاهش يا افزايش وزن کلي خودرو را به همراه داشته باشد، شتاب آن متغير خواهد بود.

تجربه رانندگي
زماني که پشت فرمان مرسدس بنز ويتو مي‌نشينيد، به دليل محل قرارگيري صندلي‌ها، ابعاد بزرگ خودرو، ارتفاع نسبت به زمين و همچنين نبود ديد کافي از فضاي پشت خودرو، ممکن است اطمينان خاطر از رانندگي و تسلط کافي نداشته باشيد. اما با روشن کردن پيشرانه و شروع حرکت، پس از گذشت زماني کوتاه با ابعاد خودرو آشنا خواهيد شد.

تجربه سواري با اين محصول نيز متفاوت است، زيرا اگر پشت فرمان بنشينيد، احساسي متمايز خواهيد داشت و اگر در قسمت عقب کابين به‌عنوان سرنشين نشسته باشيد، بعدي متفاوت و لذت بخش از يک سفر را تجربه خواهيد کرد. ما نيز در ابتدا به تجربه راندن اين ون خواهيم پرداخت.

با آغاز حرکت به خوبي مي‌توان متوجه شد که شتاب اوليه اين محصول مرسدس چندان چنگي به دل نمي‌زند و خودرويي تند و تيز به شمار نمي‌رود. البته که بايد به اين نکته هم اشاره داشت که به دليل نوع کاربري آن که مي‌تواند جهت حمل مسافر، باربري يا کارگو و يا حتي خودروهاي تشريفاتي و VIP مورد استفاده قرار بگيرد، نبايد انتظار شتاب اوليه بالايي از آن داشت، زيرا آرامش و راحتي بارزترين مشخصه در کاربري‌هاي حمل مسافر و خودروهاي تشريفاتي است.

 

به هر حال بايد گفت که ويتو در ابتداي حرکت خودرويي تنبل است. اما پس از دور گرفتن و بالا رفتن دور موتور، شاهد افزايش توان و کشش کلي خودرو هستيم. جعبه‌دنده 5 سرعته اين خودرو که از نوع اتوماتيک است، تعويض دنده‌ها را به نرمي و آرامي انجام مي‌دهد. اما هنگام کاهش دنده‌ها هنگام مواقع ضروري کمي کند عمل کرده و گوش به‌فرمان راننده نيست.

موضوع ديگري که هنگام رانندگي با اين خودرو بسيار حائز اهميت است، توجه کافي به فضاي اطراف خودرو است. زيرا با توجه به ابعاد بزرگ و طول بدنه کشيده‌اي که دارد، مي‌تواند در معابر شلوغ و يا باريک مشکل‌ساز باشد. به همين خاطر مالک اين خودرو از سيستم مالتي‌مديا به همراه نمايشگر لمسي استفاده کرده که به کمک دوربين دنده عقب از فضاي پشت خودرو مطلع شود. البته که نسل جديد مرسدس بنز V کلاس به صورت استاندارد داراي سيستم‌هاي کنترلي و نظارتي نظير دوربين، سنسور پارک و رادار نقطه کور بوده که همه اين موارد در نهايت موجب رفاه و راحتي راننده خواهد شد.

 

و اما تجربه سواري در قسمت عقب کابين اين خودرو بسيار لذتبخش و مهيج است. زيرا نوع چيدمان صندلي‌ها، ميز پذيرايي، تجهيزات رفاهي و سيستم‌هاي صوتي و تصويري باعث مي‌شود تجربه‌اي به يادماندني از سفر را در ذهن خود به ثبت برسانيد. اما نکته‌اي که بسيار حائز اهميت است؛ بستن کمربندهاي ايمني در قسمت عقب کابين است. زيرا به هنگام پيچيدن خودرو ممکن است افرادي که روي صندلي‌هاي يک‌نفره VIP نشسته‌اند به طرفين پرتاب شوند. به همين خاطر در گام نخست بايد کمربند ايمني را بست و پس از آن از امکانات رفاهي و سرگرمي‌ها لذت برد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره