نگاهی به خاص ترین نسخه های بوگاتی ویرون
چرخان/ توليد خودروي افسانهاي و فوق قدرتمند 16.4 بوگاتي ويرون، در اگوست سال 2014 با توليد آخرين و چهارصدوپنجاهمين نسخه از اين خوشچهره فرانسوي، به پايان رسيد. ويرون در طول اين سال هاي توليد خودش، توانست رکوردهايي همچون سريع ترين خودروي مجاز جادهاي در جهان را با سرعت 431.07 کيلومتر بر ساعت بشکند. در واقع، طراحان و مهندسان بوگاتي، اين خودرو را با اين هدف طراحي کرده بودند که به صورت ديوانه واري، سريع و قدرتمند باشد. براي اين منظور نيز بايد تعداد زيادي از فنآوريهاي مدرن روز و همچنين استفاده از بدنهاي فوق آيروديناميک، در دستور کار بوگاتي قرار ميگرفت.
قلب تپنده 16 سيلندر (W16) 8 ليتري اين خودرو که از 4 عدد توربوشارژ استفاده ميکند، از مهمترين ويژگيهايي است که هم ويرون و هم شيرون بوگاتي را با آن ميشناسند. جالب است بدانيد که از بين 450 دستگاهي که از اين ابرخودرو توليد شد،34 نسخه از آنها، نمونههايي کاملا منحصربهفرد و متمايز با ديگر ويرون ها بودند. با چرخان باشيد تا با جذاب ترين نسخههاي ويرون خوشچهره و قدرتمند، بيشتر آشنا شويد.
بوگاتي ويرون 16.4 سوپراسپرت نسخه رکورد جهاني
نسخه خاص از بوگاتي ويرون که توانست به سرعت خارقالعاده 431.07 کيلومتر بر ساعت برسد، نسخهاي بود که تنها 30 دستگاه از آن توليد شد و توانست مهارتهاي خارقالعاده خود را در کسب چنين رکوردهايي و رسيدن به سرعتهاي بسيار بالا، به اثبات برساند. نسخه سوپراسپرت ويرون، ميتوانست 1,184 اسب بخار قدرت را در سال 2009 توليد کند؛ اما بوگاتي،25 دستگاه از 30 دستگاه توليدي اين نسخه را با محدوده سرعتي 415 کيلومتر بر ساعت، روانه بازارهاي جهاني کرده بود.
بوگاتي ويرون گرند اسپرت ونت (Grand Sport Venet)
آقاي برنار ونت (Bernar Venet) يک طراح مفهومي فرانسوي بوده که بنا به گفتههاي خود شرکت بوگاتي، او يکي از تأثيرگذارترين چهرههاي معاصر زمان ما در اين حوزه است. بوگاتي همچنين، نسخه گرند اسپرت ويرون را بهعنوان سريع ترين ساخته دست بشر تا زمان خود، توصيف کرده بود. خودرويي که به واقع نيز نيازي به تعريف نداشته و اعداد و ارقام و طراحي منحصربهفرد آن، ميتواند خود گوياي همه چيز باشد.
بوگاتي ويرون گرند اسپرت لجند بلک بس (Legend Black Bess)
بوگاتي 6 نسخه از ويرون را بانام سري لجند (به معناي افسانهاي) توليد کرد که نسخه بلک بس، از موردعلاقه ترين توليدات اين سري است. اين خودرو در واقع در طراحي خود، ميخواهد از روي خودروي موسوم به بوگاتي تايپ 18 بلک بس که يک خودروي مسابقهاي افسانهاي توليدشده بين سال هاي 1912 تا 1914 بود، الهام بگيرد. اين نسخه از ويرون، همچنين در بنه خود از کربن مشکيرنگي استفاده کرده است که ظاهر به غايت جذابي را به خودرو، بخشيده است.
بوگاتي ويرون 16.4 گرند اسپرت سنگ بلو (Sang Bleu)
اين خودروي افسانهاي را ميتواند آخرين نسخه از توليدات سريهاي خاص ويرون از طرف بوگاتي، قلمداد کرد. رنگ مورد علاقه بوگاتي که امضاي تخصصي اين برند نيز محسوب ميشود در کنار طراحي نهايي آلومينيومي، از هنرهاي جذابي بودند که در اين نسخه از ويرون بهکاررفته اند. جالب است بدانيد که ترکيب سنگ بلو (به معناي خون آبي در زبان فرانسوي) از فيبر کربن و بدنه آلومينيومي، اولين باري بود که در يک خودروي بوگاتي، اتفاق ميافتاد.
بوگاتي ويرون گرند اسپرت لور بلانک (L’Or Blanc)
اين خودروي جذاب که يک نسخه خاص ويرون محسوب ميشود نيز در بدنه خود به صورت جزئي از ماده اي گران قيمت به نام پورسلين (Porcelin) بهره برده است. خودرويي که يک شاهکار هنري تمام عيار محسوب شده و در مکانهايي همچون مخزن سوخت، باک سوخت و ديگر قطعات، از پورسلين استفادهشده است. از طرف ديگر، شايد جداي از بحث رکوردارسرعت بودن و قدرت توليدي فوقالعاده بالا، رنگآميزي جذاب و منحصربهفرد، از زيباترين قسمتهاي اين نسخه محسوب شود.
بوگاتي ويرون 16.4 گرند اسپرت ويتس لا فيناله (Vitesse La Finale)
نسخه لا فيناله نيز همان گونه که از نامش برميآيد، يک خداحافظي غمانگيز از طرف نسخههاي منحصربهفرد ويرون با علاقه مندانش است. جالب است بدانيد که رنگآميزي اين نسخه، به صورت عمد مخالف رنگآميزي نسخه اوليه ويرون همان گونه که در تصور مشاهده ميکنيد، انجامشده است. استفاده زياد از فيبر کربن، ترکيب رنگي خلاقانه و جذاب، استفاده از چرم بانام هات اسپور و ديگر مولفه ها، از ويژگيهاي خاص اين ابرخودروي خاص محسوب ميشوند.