کوچکترین خودروی کشور چه ویژگیهایی دارد؟

دنياي خودرو/ اسمارت، يکي از خودروسازان مطرح در زمينه توليد ميکروکارهاست که اکنون به توليد خودروهاي برقي روي آورده، اين برند که بيشاز يکدهه گذشته به صورت نيمهرسمي پا به بازار ايران گذاشت، از همان ابتدا با بيتوجهي مصرفکنندگان مواجه شد و به برندي شکست خورده تبديل شد.
تجربه نشان داده است مصرفکنندگان ايراني علاقه بيشتري به خودروهاي بزرگ و جادار دارند. از اينرو همواره خودروهاي سدان يا کراساوور آمار فروش بيشتري را در بازار ايران به ثبت رساندهاند. اين در حالي است که بسياري از جوامع اروپايي به استفاده از خودروهاي کوچک شهري با مصرف سوخت کم رويآوردهاند. اما در ايران اين خودروها جايگاه مشخصي ندارند و ميزان تقاضا براي آنها به شدت پايين است.
اسمارت، يکي از خودروسازان مطرح در زمينه توليد ميکروکارهاست که اکنون به توليد خودروهاي برقي روي آورده، اين برند که بيشاز يکدهه گذشته به صورت نيمهرسمي پا به بازار ايران گذاشت، از همان ابتدا با بيتوجهي مصرفکنندگان مواجه شد و به برندي شکست خورده تبديل شد. اما رفتهرفته با بالا رفتن دانشفني مصرفکنندگان و همچنين گسترش بازار داخلي کشور، بار ديگر محصولات اين نشان تجاري از اواخر سال 95 تحتعنوان يک برند تيونينگ توانست راهي بازار ايران شود.
اما اينبار برچسب قيمتي نامتعارف و همچنين عدم ارائه خدمات استاندارد توسط شرکت واردکننده موجب شدند سرنوشت نافرجامي براي محصولات اسمارت در کشور رقم بخورد. البته تعداد بسيار محدودي از اين خودرو با دو نسخه «فورتو» و «فورفور» در بازار عرضه شدند. اکنون قيمت اين خودروهاي بسيار کوچک در بازار باتوجه به تيپبندي، ميزان کارکرد، سلامت فني و ظاهري، از 800ميليون تا يکميلياردتومان برآورد ميشود.
تاريخچه اسمارت
حدودا 3دهه قبل کمپاني ساعتساز سواچ سوئيس با خودروساز لوکس آلماني يعني مرسدسبنز همکاريهايي را آغاز کردند که نتيجه آن تاسيس کمپاني «اسمارت» بود و نامش را از عبارت «سواچمرسدسآرت» (ترکيب حروفS از حرف اول کمپاني سواچ، M اول کلمه مرسدسبنز و کلمه آرت) بهدست آورده است. علت تاسيس کمپاني اسمارت توسط مرسدسبنز و سواچ، ساخت خودروهاي کوچک و کممصرف شهري بوده است. البته هماکنون مالکيت اين برند بهصورت تماموکمال در اختيار کمپاني مرسدسبنز قرار دارد.
ابعاد کوچک با طراحي خاص
از زمان پيدايش اين خودرو در سال ۱۹۹۸ميلادي، تاکنون سهنسل از آن روانه بازار جهاني شده است. سومين نسل اسمارتفورتو که در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد، درمقايسه با نسل قبلي داراي تغييرات بسيار چشمگيري بود. اين خودرو با همکاري خودروساز فرانسوي رنو ساخته شده است و طراحي خارجي آن سنتيتر و طول کاپوت جلو نيز افزايش يافته و طراحي داخلي نيز به کلي دگرگون شده است. اسمارتفورتو روي پلتفرم کوتاهشده نسلسوم رنو توئينگو، توسعه يافته و حدود ۷۰درصد از بخشهاي آن با اين خودرو مشترک است. از آنجاکه اسمارت و مرسدسبنز هر دو از زيرمجموعههاي تحتکنترل دايملر بهشمار ميآيند، بنابراين مهندسي و معماري اين مدل نيز توسط کمپاني نامدار مرسدسبنز انجام شده است. البته اين مساله بيشتر در مبحث ايمني ساختاري فورتوست که نمود عينيتري به خود ميگيرد. در اين ميان، حتي برخي مولفههاي بهکاررفته در شاسي اسمارت فورتو هم از مرسدسبنز کلاسC به امانت گرفته شدهاند.
کابين بزرگ برخلاف ابعاد کوچک بدنه
فضاي جادار موجود در کابين اين خودرو، خلاف آن چيزي است که ابعاد خارجي آن نشان ميدهد. يقينا اين خودرو براي خانواده گزينهاي مناسب نيست. اما اسمارت ميتواند خودرويي معقول و ايدهآل براي جوانان و بهخصوص زوجهاي جوان باشد.
ازسويديگر طراحي خاص داخل کابين ميتواند نکتهاي باشد که در جذب خريداران تاثير بسزايي ميگذارد. زيرا طراحي نامتعارف، هنجارشکن داشبورد و ادوات نصبشده روي آن حس تازگي را به آن بخشيده، همچنين کيفيت بالاي متريال کاربردي در کابين اسمارت، نکته قابلتوجهي است که نسبتبه نسل پيشين ارتقا پيدا يافته، ضمن اينکه درهاي بلند اين خودرو، امکان تردد آسانتر را نسبتبه ساير خودروهاي دو در، به درون کابين آن فراهم ميکند. نکتهجالبآنکه بسيارياز قطعات درون کابين فورتو نيز با رنو توئينگو همسان و مشترک است.
اسمارت از امکانات رفاهي مناسبي هم بهره ميبرد که ازجمله ميتوان به سيستم اطلاعات سرگرمي با صفحه لمسي 7اينچي، سيستم مسيرياب ماهوارهاي، سقف پانوراميک، کروزکنترل سيستم صوتي حرفهاي JBL با ۸ عدد اسپيکر و غيره اشاره داشت.
مشخصات فني و تجربه رانندگي
اسمارتفورتو که در نوع کوپه و کروکي عرضه ميشود، از نظر فني هيچگونه تفاوتي با يکديگر ندارند. درواقع پيشرانه 3سيلندر مجهز به سيستم توربوشارژر يکليتري با حجم دقيق 999سيسي، قلب تپنده مشترک ميان اين دو مدل است که با افزايش دور موتور تا 5250 دور در دقيقه ميتوان حداکثر 84 اسببخار قدرت را از دل آن بيرون کشيد. همچنين با نوسان دور موتور از 2000 تا 4750 دور در دقيقه نيز حداکثر 120نيوتونمتر گشتاور بهدست ميآيد که اين نيرو بهواسطه جعبهدنده 5سرعته دستي يا 6 سرعته اتوماتيک دوکلاچه به چرخها منتقل ميشود.