نماد آخرین خبر

تجربه رانندگی با سایپا آریو

منبع
اسب بخار
بروزرسانی

اسب بخار/ اين روزها انتخاب خودرو با توجه به عدم تنوع محصول در بازار کار چندان دشواري نيست، تحريم هاي بين المللي و محدوديت هاي داخلي باعث شده خودروي تازه واردي به سبد محصولات شرکت هاي حاضر اضافه نشود.

از سويي، جهش قيمت ها در ماه هاي گذشته باعث شده خريداران با کاهش چشمگير قدرت خريد همراه شوند و قادر به انتخاب خودروي موردنظر خود نباشند. اما اگر قصد خريد خودرويي اقتصادي با جعبه دنده اتوماتيک را داشته باشيد، شايد انتخاب تان تنها به چند گزينه محدود شود که همين موضوع مي تواند انتخاب را براي تان آسان تر کند. «سايپا آريو» يکي از سدان هاي اقتصادي داراي جعبه دنده اتوماتيک موجود در بازار است که طي سال هاي گذشته به بازار عرضه شده است. اين خودرو، برخلاف ويژگي ها و توانايي هايي که دارد، هرگز نتوانست به خودرويي شناخته  شده و پرفروش در بازار تبديل شود. به همين دليل قصد داريم در اين مقاله به بررسي ويژگي هاي اين سدان چيني مونتاژشده توسط گروه خودروسازي «سايپا» بپردازيم.

نگاهي بر تاريخچه
سايپا آريو در واقع «زوتي Z300» است که پس از توافق هاي صورت گرفته ميان دو شرکت سايپا و «زوتي» با تغيير نام ويژه بازار ايران همراه شد. زوتي، که يک کمپاني خودروساز نوپا به شمار مي رود، فعاليت خود را از سال ۲۰۰۷ و با طراحي و توليد محصولي با نام “NOMAD” آغاز کرد. در واقع، اين شرکت از همان ابتدا با کپي کاري واضح از برندها و محصولات معتبر جهاني شهرتي براي خود به دست آورد و توانست رفته رفته جايگاهي مناسب در ميان خودروسازان چيني به دست آورد. آريو، يا همان زوتي Z300، نيز کپي نسبتاً دقيقي از «تويوتا آليون ۲۰۰۷» است که سبب شد استقبال خوبي از اين سدان رده C چيني در برخي از بازارهاي آسيايي به عمل آيد. البته اين کپي کاري تنها به بخش طراحي محدود شد و به رسم بسياري از خودروسازان چيني، شاهد به کارگيري پيشرانه هاي ساخت «ميتسوبيشي» هستيم.


در ايران نيز پس از توافق صورت گرفته در سال ۱۳۹۳ شاهد آغاز همکاري مشترک ميان گروه خودروسازي سايپا و کمپاني خودروسازي زوتي چين بوديم که ثمره امضاي اين قرارداد مشترک محصولي با نام “S300” بود که تنها چند ماه بعد، نسخه توليدي اين محصول با نام سايپا آريو روانه بازار داخلي کشور شد. گفتني است اين خودرو در ابتدا به صورت وارداتي پا به بازار گذاشت و با قيمت گذاري نه چندان منطقي با استقبال خوبي از سوي بازار همراه نشد. اما چندي بعد مديران سايپا براي سهم خواهي از بازار و همچنين احياي اين محصول تازه وارد، آن را به خط توليد ساوه بردند و با برخي امکانات جديد به صورت مونتاژي راهي بازار کردند.

چهره اي معقول و جاافتاده
طراحي ظاهري در اين خودرو به صورت کاملاً محافظه کارانه صورت گرفته است که به همين دليل نمي توان به آن لقب زيبا و جذاب را اعطا کرد. همچنين در عين حال کاملاً معقول و جاافتاده نيز به نظر مي رسد که همين موضوع باعث مي شود از ديد بسياري از خريداران، خودرويي قابل قبول شناخته شود. شايد بهتر باشد بگوييم آريو اين مقبوليت را مديون تويوتا آليوني است که نخستين بار در سال ۲۰۰۷ پا به عرصه رقابت گذاشت.

 
با نگاه کلي به ظاهر آريو نمي توان پيچيدگي خاصي را در طراحي مشاهده کرد. بنابراين اين خودرو با ظاهري کاملاً ساده توانسته شخصيتي قابل قبول را از خود به جا بگذارد. در نماي جلو شاهد استفاده از چراغ هاي بزرگ ذوزنقه اي بزرگ و کشيده اي هستيم که در دو طرف جلوپنجره خطي تعبيه شده اند. اين طرح ما را به ياد «کيا سراتو»ي مونتاژي توسط سايپا مي اندازد که براي مخاطبان ذهنيتي مثبت ايجاد مي کند. در اين بخش سپر ساده و بدون هرگونه خطوط تند و تيز در راستاي کاپوت و جلوپنجره ساده قرار گرفته تا تکميل کننده چهره آريو باشند.

در نماي کناري نيز هيچ گونه خطوط حجم دهنده تند و تيزي روي پانل هاي بدنه وجود نداشته و با نمايي ساده، که يادآور خودروهايي نظير «تويوتا کمري» و «کرولا» است، مواجه هستيم. دستگيره هاي کرومي روي درها تاحدودي توانسته سادگي اين بخش را خنثا کند و ظاهري مدرن به آن ببخشد. اما از سويي، رينگ هاي ۱۵ اينچي تعبيه شده براي اين خودرو کوچک به نظر مي رسند و ظاهري از مدافتاده براي آن رقم زده اند.

 
و اما در نماي عقب شاهد به کارگيري چراغ هاي دنده عقب و مه شکن هستيم که در دو طرف قاب پلاک تعبيه شده اند. در واقع، اين طرح، که در سال هاي دور توسط برخي خودروسازان آسياي شرقي مورد استفاده قرار مي گرفت، چندان خوشايند مصرف کنندگان ايراني نبوده و از مقبوليتي ميان آن ها برخوردار نيست. چراغ هاي خطر نسبتاً بزرگ با گرافيک داخلي زيبا يکي از قسمت هايي است که شخصيت آريو را از دور به ديگران گوشزد مي کند. دستگيره درِ صندوق نيز با طرحي کروم به نمايش درآمده که حس و حال لوکس تري نسبت به ساير سدان هاي اقتصادي اين رده به آريو داده است.

کابين بزرگ و جادار اما قديمي و از مد افتاده
با ورود به کابين سايپا آريو با فضايي بزرگ و جادار مواجه خواهيم شد که نسبت به ابعاد کلي خودرو و سگمنتي که در آن به رقابت مشغول است، کمي دور از انتظار است. اما با نگاهي دقيق تر به جزييات آن متوجه مي شويم که طراحان زوتي چندان تلاشي براي اين قسمت نکرده و به همان طراحي کابين تويوتا آليون بسنده کرده اند. در واقع، در اين قسمت اکثر ادوات و قطعات به کار رفته دقيقاً مشابه آليون بوده که با کيفيتي به مراتب پايين تر مورد استفاده قرار گرفته اند. غربيلک فرمان تنها قسمتي است که شخصيتي مستقل داشته و از نمونه ژاپني موردنظر کپي نشده است. البته اين ذات ژاپني طراحي کابين باعث شده که با گذشت چندين سال از طراحي اين محصول، همچنان مورد توجه بسياري از مخاطبان قرار بگيرد.

گفتني است نمونه هاي مونتاژي و وارداتي آريو در بخش امکانات رفاهي و آپشن ها تفاوت هايي با يکديگر داشته که مي توان در نگاه نخست متوجه آن ها شد. به عنوان مثال، در آريوهاي مونتاژ سايپا نمايشگر لمسي، سيستم تهويه اتوماتيک، دکمه هاي کروزکنترل و اينترفيس از روي فرمان حذف شده اند.

استفاده از تريم طرح چوب در بخش هايي از داشبورد و ادوات داخل کابين باعث شده فضاي کلي کابين چندان خشک و بي روح به نظر نرسد و از زيبايي بيش تري نسبت به ساير چيني ها برخوردار باشد. همچنين يکي ديگر از نکات مثبت درون کابين آريو، فضاهاي درنظر گرفته شده براي قرار دادن اشياست که بسيار مفيد و کاربردي هستند.

امکانات رفاهي و آپشن ها
سايپا آريو در بخش امکانات رفاهي و آپشن ها نسبت به خودروهاي داخلي هم رده در سطح بالاتري قرار مي گيرد. در واقع، اين ترفند چيني ها باعث شده خريداران تمايل بيش تري به اين دسته از خودروها داشته باشند. اما بايد به اين موضوع اشاره کرد که نمونه هاي مونتاژي توسط سايپا تفاوت هايي با نسخه اصلي وارداتي دارد. همچنين نمونه هاي اتوماتيک و دنده دستي اين خودرو نيز در بخش امکانات رفاهي با يکديگر تفاوت هايي دارند.

سايپا آريو در نسخه هاي کامل، پذيراي امکاناتي نظير سانروف برقي، ترمزهاي چهارچرخ ديسکي مجهز به سيستم ضد قفل (ABS) و توزيع کننده نيروي ترمز (EBD)، سيستم ضدسرقت، کامپيوتر سفري، شيشه ها و آينه هاي برقي، جعبه دنده اتوماتيک مجهز به تيپ ترونيک، سنسور دنده عقب، ايربگ راننده و سرنشين جلويي، صندلي هاي چرمي، رينگ هاي آلومينيومي، صندلي هاي تاشو عقب، چراغ هاي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و مه شکن جلو و عقب و سيستم تهويه  مطبوع اتوماتيک است. در نسخه هاي مونتاژي و يا نسخه هاي دنده دستي نمايشگر ۷ اينچي تمام لمسي، دکمه هاي کروزکنترل و اينترفيس نيز از روي غربيلک فرمان حذف شده اند. همچنين تريم طرح چوب نيز در اين نسخه قابل عرضه نيست که تمامي اين ها باعث مي شود کابين ظاهري ساده تر داشته باشد.

ويژگي هاي فني قواي محرکه
زوتي براي اين محصول دو پيشرانه ۴ سيلندر ۱٫۵ و ۱٫۶ ليتري تنفس طبيعي درنظر گرفته که هر کدام از آن ها در دو تيپ متفاوت به بازار عرضه شده اند. سايپا نيز اين محصول را با هر دو پيشرانه و سيستم انتقال قدرت دستي و اتوماتيک به بازار عرضه کرده است. خودروي موردنظر در اين مقاله نيز داراي پيشرانه ۱٫۶ ليتري است. اين پيشرانه ۴ سيلندر ۱۶ سوپاپ از نوع DOHC بوده و توان توليد ۱۱۲ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقيقه و ۱۵۱ نيوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقيقه را دارد. نيروي توليدشده توسط اين پيشرانه از طريق جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتيک يا ۵ سرعته دستي به چرخ هاي جلو منتقل شود. نمونه اتوماتيک آريو داراي سيکل ترکيبي مصرف سوخت ۷٫۲ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر است. همچنين کمپاني مادر شتاب صفر تا صد اين نسخه را حدود ۱۲٫۵ ثانيه اعلام کرده که در واقعيت اين عدد تا مرز ۱۵ ثانيه هم افزايش پيدا مي کند.

اين در حالي است که نمونه دنده دستي اين خودرو طي ۱۱ ثانيه مي تواند سرعت خود را از صفر به صد برساند و مصرف سوخت ترکيبي آن نيز برابر با ۶٫۵ ليتر در هر صد کيلومتر عنوان شده است؛ بنابراين نمونه دنده دستي اين خودرو از چالاکي بيش تر و مصرف سوخت کم تري برخوردار است.

تجربه رانندگي
با مروري بر اطلاعات و مشخصات فني اين خودرو مي توان به خوبي دريافت که با محصولي اقتصادي همراه هستيم که نبايد توقع شتاب و سواري تند و تيزي از آن داشت. از آن جايي که اين خودرو با دو نوع پيشرانه و دو نوع جعبه دنده به بازار عرضه شده است، طبيعتاً طيف وسيع تري از خريداران را شامل مي شود. خودروي موردنظر در اين مقاله نيز داراي پيشرانه ۱٫۶ ليتري و جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتيک است که در متن توضيحات کاملي درخصوص آن ها ارائه شد.

با روشن کردن پيشرانه و قراردادن اهرم دنده در حالت درايو، شروع به حرکت مي کنيم. سايپا آريو در ابتداي حرکت خودروي چالاکي نيست و نبايد از آن توقع شتاب اوليه بالايي را داشت. اما رفته رفته با بالا رفتن دور موتور، شتاب و کشش موتور افزايش پيدا مي کند.

همچنين سيستم فنربندي اين خودرو، که در قسمت جلو از نوع مک فرسون و در قسمت عقب نيمه مستقل است، باعث شده سواري بسيار نرم و گهواره اي در اين محصول احساس شود که تاحدودي توانسته دنباله روي محصولات تويوتا باشد. همچنين فضاي کافي درون کابين اين خودرو يکي ديگر از مزاياي آن به شمار مي رود که فضاي مناسبي براي خانواده ها فراهم کرده است. همين پديده باعث شد بهره گيري از آريو در ناوگان تاکسي راني کشور يک گام مؤثر در راستاي نوسازي آن به شمار رود، زيرا اين خودرو در مقايسه با خودروهاي داخلي به کار رفته در ناوگان تاکسي راني، به مراتب بزرگ تر، راحت تر و داراي امکانات بيش تري است که مي تواند در نهايت، رفاه و آسايش رانندگان و مسافران را فراهم کند.

نتيجه گيري
در انتها بايد به اين نکته اشاره کرد که سايپا آريو در صورتي که با قيمتي مناسب تر و تيراژي بالاتر به بازار عرضه مي شد، مي توانست به يکي از پرفروش ترين چيني هاي بازار تبديل شود، زيرا در کنار امکانات رفاهي مناسب فضاي جادار و ظاهري معقول را به خريداران عرضه مي کند، اما متأسفانه شرکت سايپا برنامه ريزي درستي براي عرضه اين محصول نداشت و در گام نخست با قيمت گذاري نامناسب، زمينه شکست آن را در بازار فراهم کرد. هرچند بعدها با توليد و مونتاژ آن قصد جبران و سهم خواهي بيش تر از بازار را داشت، اما ذهنيت منفي خريداران در مورد اين خودرو همچنان پابرجاست. به همين دليل آريو در بازار خودروهاي کارکرده جايگاه مناسبي ندارد و ميزان تقاضا برايش در مقايسه با خودروهاي چيني کارکرده به مراتب کم تر است.

با اين وجود بايد گفت آريو محصولي مهجور از گروه خودروسازي سايپاست که با وجود دارا بودن ويژگي ها و قابليت هاي درخور توجه، از جايگاه مناسبي در ميان خريداران برخوردار نيست.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره