برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سمند سریر، جوان ناکام ایران‌خودرو

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
سمند سریر، جوان ناکام ایران‌خودرو

اسب بخار/ سمند سرير را به عنوان اولين ليموزين يا خودروي تشريفاتي ايران مي‌شناسند. البته شايد واژه شناختن براي اين خودرو چندان مناسب نباشد. چرا که به دليل توليد در تيراژ بسيار پايين و عرضه محدودش آن هم تنها در موارد خصوصي، اين خودرو چندان هم بين مردم شناخته شده نيست و ممکن است در صورت مشاهده آن در خيابان با شگفتي مواجه شوند. توليد سرير از سال ۸۵ شمسي بر پايه سمند LX آغاز شد. در سال ۸۷ هم توليدش متوقف شد تا کوتاه‌ترين زمان توليد را در بين محصولات ايران‌خودرو از آن خود کند. اين خودرو تنها براي مصارف تشريفاتي خاص در اختيار برخي ارگان‌ها و سازمان‌هاي دولتي قرار گرفت و پس از مدتي، از طريق مزايده در اين سازمان‌ها و ارگان‌ها، به صورت کارکرده راهي بازار شد.

وصله ۳۰ سانتي روي بدنه
اما واقعاً اين خودرو تا چه اندازه به ليموزين‌هايي که تا کنون ديديم شباهت دارد؟ آيا به آنچه در مراسم‌ها رسمي و تشريفاتي خارج از کشور مي‌بينيم شبيه است يا به ليموزين معروف نقي معمولي در سريال پايتخت؟ سمند سرير تنها ۳۰ سانتي‌متر طولاني‌تر از سمند LX است که اين افزايش طول بين در عقب و جلو اعمال شده است. نکته غيرمعمول اين افزايش طول، مشخص بودن بخش افزوده شده از بيرون و روي بدنه است. به نحوي که گويا بدنه خودرو از دو سو به يک تکه اضافه در وسط وصله شده باشد تا قدش بلندتر به نظر برسد. طراحي سرير کاملاً مشابه سمند است و با ديدنش اولين تصويري که به ذهن‌تان خطور مي‌کند اين است که سمند LX را از وسط بريده و تکه‌اي در اين ميان به آن اضافه کرده و مجدد چسبانده‌اند. همين ثبات طراحي و عدم تغيير در زاويه‌ها و طراحي شيب پشت و جلوي خودرو، به آن شکل ناموزون و ناهماهنگي بخشيده و سرير را مثل يک پاستيل که از دو سو کشيده شده دِفرمه کرده است. 

ليموزين‌هاي تشريفاتي به نسبت کارکردشان عمدتاً داراي امکانات بيشتر رفاهي هستند. در اين بخش، سرير علاوه بر تأمين فضاي بيشتر و کابين بزرگ‌تر براي سرنشينان در رديف عقب،‌ امکاناتي مانند روکش چرمي صندلي‌ها و دو مانيتور با قابليت‌ها مختلف را در اختيار سرنشينان اين رديف قرار مي‌دهد. علاوه بر اينها، يک سيني پذيرايي در پشت صندلي‌هاي رديف جلو براي سرنشينان عقب تعبيه شده و يخچال نيز که از آپشن‌هاي قابل سفارش براي سرير بوده، در بعضي نسخه‌هاي کارکرده سالم فعلي همچنان ديده مي‌شود. اين‌ها، همه امکانات رفاهي سرير به عنوان يک خودروي تشريفاتي است. امکاناتي که با مراجعه به يک اسپرت‌کار حرفه‌اي خودرو مي‌توان روي هر سمند معمولي نيز اضافه کرد. مشکل بزرگتر در قسمت جلوي خودرو ديده مي‌شود که حتي از همان امکانات پيش پا افتاده و ساده عقب نيز برخوردار نيست. سازنده حتي تلاش نکرده براي نمونه تشريفاتي محصول به اصطلاح ملي‌اش، متريال بهتر و با کيفيت‌تري استفاده کند و همچنان شاهد پلاستيک خشک در بخش‌هاي مختلف جلو داشبورد و کنسول مياني هستيم. به علاوه در رديف جلو خبري از فضاي اضافه و راحت‌تر از سمند LX نيست و به نظر همه ۳۰ سانت اضافه شده به سرنشينان رديف دوم اختصاص يافته است.


کارايي سرير، اين ليموزين ملي
سمند سرير در حال حاضر کارايي چنداني ندارد و از همين روي به عنوان ماشين دست دوم بدون بازار خريد و فروش مدت‌ها در ليست فروش باقي مي‌ماند. برخي خريداران آن در ابتدا تصور مي‌کردند که مي‌شود از اين خودرو در مراسم‌هاي تشريفاتي مانند عروسي و … استفاده کرد. اما اکنون اين خودرو حتي در بين سالن‌داران و شرکت‌هاي تدارک مجالس نيز بازار چنداني ندارد. يکي از عوامل اين بازار نامناسب طراحي نامتناسب و نه چندان جذاب خودروست و دليل ديگر تجربه رانندگي ناخوشايند سرير. عدم تغيير سيستم تعليق با اضافه شدن به طول خودرو باعث افزايش ناراحتي سرنشين هنگام سواري شده و همچنين هندلينگ خودرو را نيز تحت تأثير بسياري قرار داده است. در کل به گفته کاربران و مالکان سرير، اگر قصد خريد آن را داريد، بهتر است بدانيد رانندگي با آن در شهر شرايط خيلي مناسب‌تري به جاده و بيرون شهر دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره