«فولکسواگن توآرگ»؛ شاسی بلندی که میتوانست در ایران بدرخشد

اسب بخار/ بازار خودروهاي شاسيبلند در کشور در چند سال اخير پررونقتر از ساير سگمنتهاست و شاهد تنوع بيشتري در سبد محصولات شرکتهاي سازنده و واردکننده خودرو هستيم. اين در حالي است که طي يکسالونيم گذشته بهدليل ممنوعيت واردات خودرو به کشور، فضاي رقابتي در بازار خودروهاي وارداتي کوچکتر شده است. با اينحال علاقهمندان خودروهاي شاسيبلند وارداتي در اين مدت سعي کردهاند نياز خود را از طريق وارد کردن خودروهاي خاص بهصورت گذرموقت به کشور برطرف کنند. هرچند اين امر خطرات و مشکلات زيادي بههمراه دارد. زيرا باتوجه به قوانين، خريدوفروش خودروهاي گذرموقت در کشور ممنوع است. البته بسياري از خودروهاي گذرموقت نيز به صورت ترانزيت پا به خاک ايران ميگذارند و پس از پايان دوره مجاز تردد، به کشور مبدأ باز ميگردند.
بر ايناساس بهتازگي خودروهاي شاسيبلند بسياري با پلاک گذرموقت در جادههاي کشور درحال تردد هستند که ازجمله آنها ميتوان به تويوتا لندکروزر فيسليفت مدل 2019، مرسدسبنز GLE کوپه، مرسدسبنز GL550 و فولکسواگن توآرگ اشاره کرد. فولکسواگن توآرگ يکي از محصولات آلماني است که در صورت واردات رسمي به کشور، ميتوانست رقابت جذابي را با خودروهاي موجود در کشور داشته باشد. زيرا اين محصول بهدليل برخوردارياز توانايي فني بالا و امکانات رفاهي مناسب، قابليت جلبتوجه علاقهمندان را دارد. خودرو موردنظر نسخه فيسليفت نسل دوم توآرگ است که در سال 2015 آماده عرضه به بازار شد. البته نسل سوم اين خودرو نيز سال گذشته و با مدل 2019 راهي بازارهاي جهاني شده است.
تاريخچه توآرگ
توآرگ يکي از موفقترين توليدات فولکسواگن است که در 11سال آمار فروش بيشاز 720هزار دستگاه را در بازارهاي جهاني از خود بهجا گذاشته است. نسل دوم اين خودرو براي اولينبار در سال 2011 به بازار معرفي شد که تنها در بخش طراحي ظاهري تغييراتي را نسبت به نسل اول به خود ديد. در واقع اين شاسيبلند آلماني با همان پيشرانههاي سابق به بازار عرضه شد. زيرا تجربه نشان داد طيف وسيعي از پيشرانههاي انتخابي براي اين خودرو، بهخوبي پاسخگوي نيازهاي مصرفکنندگان است. اما بهتازگي با معرفي نسل سوم اين خودرو، شاهد تغييرات بنيادي در طراحي و مشخصات فني آن هستيم.
فولکسواگن توآرگ يکي از گزينههايي بود که ميتوانست طي سالهاي گذشته که واردات خودروهاي بالاي 2500سيسي به کشور آزاد بود، بهصورت انبوه به بازار کشور راه يابد و رقابت نزديکي با گزينههاي کرهاي و ژاپني موجود در کشور تجربه کند. اما متاسفانه از آنجاکه برند فولکسواگن از سالها پيش در اين چندان موردتوجه قرار نگرفت و متولي معتبري براي عرضه آن در کشور وجود نداشت، هرگز شاهد رقابت محصولات آن با ساير برندها در کشور نبوديم. با آغاز فعاليت شرکت ماموتخودرو و عرضه نهچندان وسيع پاسات و تيگوان به دليل وضع قانون ممنوعيت واردات خودرو، بارديگر اين برند معتبر آلماني نتوانست آنطور که بايد به سهمخواهي از بازار ايران بپردازد.
چهرهاي با اصالت و زيبا
از ويژگيهاي ظاهري اين خودرو ميتوان به جلوپنجره چهارخط، تريمکروم، ارتقاي سيستم روشنايي، طراحي نوين چرخها و رنگهاي جديد نسبتبه نسل پيشين اشاره کرد. فضاي کابين اين خودرو بهدليل ابعاد نسبتا بزرگ بدنه، براي سرنشينان کافي بهنظر ميرسد که همين موضوع باعث ميشود توآرگ همواره موردتوجه خانوادهها قرار بگيرد. طراحي نسبتا مدرن کابين در آن زمان، يکي ديگر از ويژگيهاي شاخص در اين خودرو بهشمار ميرود. در واقع همين امر را ميتوان يکي از موارد برتري توآرگ در مقايسه با رقباي خود هنگام عرضه برشمرد.
مشخصات فني قواي محرکه
توآرگ نيز مانند ساير محصولات فولکسواگن شامل طيف وسيعي از پيشرانه است و نسخه پايه آن از يک پيشرانه V6 با حجم 3.6 ليتر بهره ميگيرد. اين پيشرانه توانايي توليد نيرويي معادل 280اسببخار و 360نيوتونمتر گشتاور را دارد که به وسيله جعبهدنده 6 سرعته اتوماتيک به هر چهار چرخ خودرو منتقل ميشود. خودرو موردنظر نيز داراي همين پيشرانه و مشخصات فني است.
از امکانات رفاهي اين خودرو ميتوان به مواردي از قبيل 6عدد کيسه هوا، ترمزهاي مجهز به سيستم ABS و EBD، سقف پاناروميک به همراه سانروف، کروزکنترل انطباقي، ليميتر، سيستم هشدار عبور از خط، تشخيص نقطهکور، ترمز پيشاز برخورد، سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک، چراغهاي زنون و ... اشاره کرد.