دلایل افزایش مجدد قیمت تایر

ميزان/ سخنگوي انجمن صنفي توليدکنندگان تاير با بيان اينکه تايرهاي وارداتي مبناي قيمتگذاري تاير ايراني در بازار شده است، گفت: از اين پس تايرهاي وارداتي هم قيمتگذاري ميشوند.
مصطفي تنها درباره دلايل افزايش دوباره قيمت تاير در کمتر از دو ماه اخير اظهار کرد: در سال جديد ارز تامين مواد اوليه تاير از ارز ۴۲۰۰ توماني به ارز نيمايي که قيمت آن حدود ۱۹ هزار تومان است تغيير کرد و عملا از قبل از عيد گشايش اعتباري صورت نگرفت و موجب اعتراض انجمن شد.
سخنگوي انجمن صنفي توليدکنندگان تاير افزود: توليدکنندگان نميتوانند زماني که قيمت ارز بيش از ۴ تا برابر افزايش مييابد هزينه تامين مواد اوليه که سهم ۴۰ درصدي در توليد تاير دارد چگونه بايد تامين شود.
وي گفت: بنابراين از سوي سازمان حمايت موافقت شد از ابتداي تابستان به صورت علي الحساب ۳۰ درصد به قيمت تاير افزوده شود تا در فرصت مقتضي مستندات را بررسي کنند تا به يک رقم دقيق برسند.
تنها خاطرنشان کرد: پس از بررسي مدارک سازمان حمايت به اين نتيجه رسيد که براي اينکه هزينه تغيير اولويت ارزي تاير از گروه يک به گروه دو پوشش داده شود به طور ميانگين ۲۵ درصد به قيمت مجددا اضافه شود.
سخنگوي انجمن صنفي توليدکنندگان تاير درباره اينکه آيا افزايش قيمت بر بازار تاثير منفي نخواهد گذاشت، گفت: تصور نميکنم اتفاق خاصي در بازار بيفتد به دليل اينکه قيمتهايي که عرضه ميشود در حال حاضر نيز بالا است و قيمت تايرهاي وارداتي مبني قيمتگذاري تايرهاي ايراني در بازار شده است.
وي با بيان اينکه سازمان حمايت براي بهبود و مديريت بازار دو راهکار را در نظر گرفت، تصريح کرد: مقرر شده تايرهاي وارداتي از اين پس توسط اين سازمان قيمتگذاري شود و راهکار دوم مجوز افزايش قيمت به توليدکنندگان داده شده است.
سخنگوي انجمن صنفي توليدکنندگان تاير با تاکيد بر اينکه کمبودي در توليد تاير وجود ندارد، بيان کرد: از ابتداي سال جديد همواره توليد نسبت به سال گذشته افزايش داشته و در سه ماهه نخست امسال با رشد ۲۷ درصدي در در توليد تاير سواري مواجه بوديم.
تنها تاکيد کرد: در تاير خودروهاي سنگين نيز به علت اينکه سال گذشته حجم زيادي واردات صورت گرفته در حال حاضر کمبودي وجود ندارد.
سخنگوي انجمن صنفي توليدکنندگان تاير درباره ميزان توليد تاير خودروهاي سنگين افزود: در توليد تاير باياس همه نياز کشور را توليد ميکنيم، اما در توليد تاير راديال تمام سيمي فقط يک سوم نياز در کشور توليد ميشود.
وي درباره تاير سواري گفت: در تاير سواري با رينگهاي با سايز ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۱۶ خودکفا هستيم، در سايزهاي ۱۷ و ۱۸ برخي را توليد ميکنيم و از رينگ ۱۸ به بالا که مربوط به خودروهاي لوکس است اصلا در کشور توليد نداريم.