با برترین خودروهای اسپیدستر تاریخ آشنا شوید









صبحانه آنلاين/ در صنعت خودرو، عبارات و تعريفهايي وجود دارند که شايد براي همه آنها، تعريف خاصي نتوان پيدا کرد. براي مثال همين اصطلاح اسپيدستر (Speedster) نيز يکي از اين عباراتي است که نميتوان يک تعريف جامع و دقيق، به آن نسبت داد. شايد بتوان سادهترين و سنتيترين توضيح براي خودروهاي اسپيدستر را اينگونه تعريف کرد: «يک خودروي رودستر (Roadster) با ارتفاع کم از روي زمين که براي سرعتهاي بالا طراحيشده است.»
در اوايل دهه 90 ميلادي، عبارات اسپيدستر و رودستر، درست مشابه هم بودند و ميتوانستند بهجاي يکديگر به کار روند. درنهايت، جامعه طراحان و مهندسان خودرويي، به خودروهايي رودستر گفتند که داراي دو صندلي براي سرنشينان بوده و ازنظر ظاهر و شخصيت شناسي نيز، جذابيتهاي يک خودروي اسپرت را داشته باشند. ايده يک خودروي رودستر که تبديل به يک نمونه اسپيدستر شده باشد نيز در طول دهههاي مختلف در صنعت خودروسازي وجود داشته است. با چرخان باشيد تا با برترين نمونههاي اين خودروها بيشتر آشنا شويد:
پورشه 356 اسپيدستر
شايد معروفترين و حتي بهنوعي بتوان گفت که يکي از زيباترين خودروهاي اسپيدستر در جهان را، برند اشتوتگارتي پورشه، توليد کرده است. اين خودرو اگرچه هم طراحي آلمان و هم ساختهشده در اين کشور بود اما توزيعکننده آمريکايي خودرو، آقاي ماکس هافمن، براي اينکه اين نمونه را بتواند ازنظر قيمتي و اندازهاي، با ديگر خودروهاي اسپيدستر بريتانيايي دهه 50 ميلادي، رقابتپذير کند، تغييراتي را در آن اعمال کرد. قلب تپنده اين پورشه جذاب نيز، يک موتور 4 سيلندر بوده که توانايي 59 اسب بخار قدرت را داشته است.
لامبورگيني اونتادور J
اين ابرخودروي جذاب ايتاليايي، زماني به مرحله توليد و اجرا رسيد که مديرعامل پيشين لامبورگيني آقاي استفن وينکلمن، تصميم گرفت تا يک خودروي بسيار خاص و منحصربهفرد را براي نمايشگاه موتورشو ژنو 2012، به نمايش بگذارد. البته نبايد اينگونه تصور کرد که مهندسان لامبورگيني، سقف و شيشه جلو خودرو را از روي اونتادور حذف کرده و يک حرف J نيز به آن اضافه کردهاند تا بتوانند يک نمونه 691 اسب بخار 12 سيلندر 6.5 ليتري جديد به وجود بياورند. تنها قسمتهايي که از روي نسخه اصلي اونتادور، در اين مدل نيز باقيمانده است، پنل هاي روي کاپوت، سپر جلو و سپر عقبي است و بقيه قسمتها، همگي باز طراحيشدهاند. نکته جالب اينجاست که لامبورگيني، قبل از رونمايي اين خودرو در ژنو سوئيس، آن را به يک مشتري ناشناس، به قيمت 2.8 ميليون دلار فروخت.
فورد مدل 18 اسپيدستر 1932
پسر آقاي هنري فورد، مؤسس شرکت فورد آمريکا، يعني ادزل فورد (Edsel) عاشق خودروهاي خاص و بهخصوص خودروهاي اسپيدستر بود. او به همين خاطر و به دليل علاقه خود به اين نوع از خودروها، با همکاري يک شرکت طراحي، خودرويي را ساختند که مناسب جوانان زمان خود باشد. تاريخ اين خودرو پسازاينکه براي اولين بار به فروش رفت، کمي طولاني بوده و اين خودروي قرن بيستمي، با چند مالک و البته يک تصادف همراه بوده است. فورد مدل 18، در سال 2016 ميلادي، باقيمت 770,000 دلار به خانه فورد Ford House در ميشيگان آمريکا فروخته شد.
مرسدس SLR استرلينگ موس (Stirling Moss)
خيلي قبل از اينکه حتي لوييس هميلتون، راننده موفق مرسدس، متولد شود، آقاي استرلينگ موس، راننده افسانهاي خودروساز آلماني، موفق شده بود تا از بين 529 مسابقه خود،212 تاي آن را پيروز ميدان شود. او در قسمتهاي مختلفي همچون فرمول يک، رانندگي ميکرد و درست مانند هميلتون، اين راننده افسانهاي نيز در مسابقات فرمول يک و با خودروي SLR در دهه 50 ميلادي، شرکت کرده بود. شرکت مرسدس بنز نيز بهافتخار اين راننده خود، در سال 2008 يک نمونه مدرن و جذاب اسپيدستر از SLR را رونمايي کرد که نتيجه نهايي، يکي از جذابترين خودروهاي تاريخ را رقمزده است. قدرت 650 اسب بخار اين ابرخودرو، از يک موتور 5.4 ليتري 8 سيلندر سوپر شارژ ميآيد که توانايي رساندن SLR، از حالت سکون بهسرعت 96 کيلومتر بر ساعت در زمان تنها 3.4 ثانيه را دارد.
استون مارتين CC100
خودروساز نامآشناي بريتانيايي، تنها دو نمونه خودروي اسپيدستر با کد CC100 را توليد کرد که يکي از آنها طرح مفهومي خودرو بوده و قرار بود تا توسط خود شرکت نگهداري شود و نمونه دومي نيز براي فروش، توليدشده بود. اين خودروي جذاب، بر پايه پلتفرم موسوم به VH اين شرکت طراحي شد و باقيمت دلار نيز به فروش رفت.
آئودي تي تي کلاب اسپرت کواترو (Clubsport Quattro)
اين خودروي آلماني، نه سقف دارد نه ستونهاي A، نه آينه عقب و نه دستگيرهاي براي دربها؛ اما 300 اسب بخار قدرت، شايد بتواند جبران همهي اين موارد را بکند. خودرويي که در سال 2007، توسط آئودي بهعنوان يک نمونه جانسخت و قدرتمند و البته سريع رونمايي شد. خودرويي که شايد بتوان آن را خالصترين نمونه TT ناميد که در جهان، خيليها خواهان آن بودهاند.
پورشه 911 کاررا 3.2 اسپيدستر
اين خودروي جذاب و خوشچهره آلماني، توانست يک بخش جديد اسپيدستر را به مدل 911 اين شرکت اشتوتگارتي اضافه کرده و حرف زيادي براي گفتن داشته باشد. تعويض شيشه جلويي خودرو با يک نمونه کاملاً جديد نسبت به 911 اورجينال، حذف صندليهاي عقبي براي کاهش وزن خودرو، سقف فايبر گلس و طراحي بهواقع چشمنواز، از مؤلفههايي هستند که براي اين اسپيدستر، ميتوان نام برد.
بي ام و 328 هوميج (Hommage)
خودروي کوپه بي ام و تورينگ 328 از دهه 30 ميلادي، توانسته نام خود را براي رکوردشکني در بالاترين سرعت ميانگين در پيست موسم به ميله ميليا (Mille Miglia)، ماندگار کند. ميانگين سرعت براي اين خودروي باواريايي در سال 1940، عدد 165.7 کيلومتر بر ساعت را نشان ميدهد و بي ام و نيز براي گرامي داشت هفتاد و پنجمين سالروز تولد اين خودروي افسانهاي خود، در سال 2011، نسخه مدرن آن را معرفي کرد. خودروي مدرن بي ام و، به لطف استفاده از فيبر کربن، پلاستيک فشرده و رينگهاي آلومينيومي دوقسمتي، تنها 780 کيلوگرم وزن داشت.
استون مارتين V12 اسپيدستر
شرکت استون مارتين، عاشق خودروهاي اسپيدستر بوده و اين آخرين نمونه توليدي توسط آن نيز، به گفته خود شرکت بريتانيايي، منحصربهفردترين خودروي جادهاي اين شرکت است. اين خودرو نيز داراي سقف و شيشه جلويي نبوده و با يک قلب تپنده 5.2 ليتري 12 سيلندر (V12) که از دو عدد توربوشارژ استفاده ميکند، توانايي توليد 700 اسب بخار قدرت را دارد. شتاب صفرتا صد اين خوشچهره بريتانيايي نيز تنها 3.5 ثانيه بوده و سرعت نهايي آن بهصورت الکترونيکي، بر روي عدد 299.3 کيلومتر بر ساعت، محدودشده است.