نماد آخرین خبر

معرفی انواع تهویه های خودرو

منبع
اسب بخار
بروزرسانی

اسب بخار/ يکي از مهم ترين امکاناتي که به خودروها اضافه شد، به کارگيري تهويه بود. اين سيستم در شرايط مختلف آب و هوايي به شدت پرکاربرد است و آرامش و آسايش سرنشينان را فراهم مي کند.

سيستم تهويه برخي از خودرروهاي قديمي فقط در راستاي گرم کردن کابين عمل مي کرد و در روزهاي گرم تابستان عملاً بدون استفاده بود، مگر در بعضي از روزها که فن خودرو به تنهايي جريان هوايي را ايجاد مي کرد تا آرامشي نسبي در کابين حاکم شود. اغلب خودروهايي که فقط سيستم گرمايشي داشتند، دريچه اي به سمت افراد کابين نيز داشتند که هواي بيرون را متناسب با سرعت خودرو وارد کابين مي کرد و کمي از شدت گرماي درون کابين مي کاست.

در ادامه با الهام از پروسه کار يخچال، سيستم خنک کننده نيز به خودروها اضافه شد. اين سيستم به کمپرسوري نياز داشت که انرژي آن يا مستقيم از ميل لنگ گرفته مي شد و يا به باتري خودرو وصل مي شد و از آن انرژي مي گرفت.

تقريباً همه انواع تهويه ها در قسمت خنک سازي مشابه هم عمل مي کنند و تفاوت عمده آن ها در بخش کنترلي درون کابين است.
در خودروهايي که تهويه آن ها به صورت دستي تنظيم مي شود از يک سيستم کنترلي مدار باز استفاده شده است. طراحي سيستم کنترلي مدار باز بسيار ساده است و از اين سيستم در خودروهاي ارزان قيمت و اقتصادي استفاده مي شود. نحوه کار اين سيستم براساس خواست شخصِ تنظيم کننده است؛ شخص با تغيير وضعيت درجه اي که در وسط داشبورد قرار دارد ميزان سرماي خروجي را مشخص مي کند و روند تغيير وضعيت درجه تا آن جا ادامه مي يابد که دماي کابين باب ميل افراد حاضر در آن باشد.
به اين ترتيب، يک سيستم کنترلي مدار باز تشکيل مي شود و بازخورد (Feedback) حاصل توسط شخص بررسي مي شود و تغييرات لازم توسط او بر سيستم اعمال مي شود.

نحوه عملکرد تهويه هاي اتوماتيک (Climate Control) توسط يک سيستم کنترلي مدار بسته مديريت مي شود.
در اين تهويه ها راننده دماي دلخواه خود را توسط دکمه يا چرخاندن يک درجه مشخص مي کند و پس از تعيين درجه دلخواه، سيستم کنترلي مدار بسته مديريت تهويه را بر عهده مي گيرد.
 
کنترلر با مقايسه خروجي تهويه (دماي کابين) و دماي تعيين شده، ميزان سردسازي تهويه را تغيير مي دهد و اين روند تا آن جا ادامه مي يابد که دماي کابين با دماي تعيين شده توسط شخص برابر شود. در سيستم تهويه اتوماتيک از نوعي تکنولوژي استفاده شده است که با توجه به شدت گرما و يا سرماي درون کابين، ميزان پرتاب باد و دريچه مناسب براي خروج جريان هوا را مشخص مي کند. اين فرآيند توسط دکمه اي که بر روي آن Auto نوشته شده است فعال مي شود و کنترل ميزان پرتاب باد و دريچه هاي فعال را بر عهده مي گيرد؛ کلمه Auto به معناي اتوماتيک بودن تنظيم دريچه و پرتاب باد است.

نوع پيشرفته تهويه هاي اتوماتيک نوع چندکاناله (Multi-Zone) آن است. در اين تهويه ها از چند سيستم کنترلي استفاده شده است تا در بخش هاي مختلفي از خودرو، دماهاي مختلفي را حس کنيم. براي مثال، اگر فردي که در صندلي شاگرد نشسته است دماي ۲۳ درجه و راننده دماي ۱۸ درجه را انتخاب کرده باشد، حوالي صندلي راننده حدود ۱۸ درجه و حوالي صندلي شاگرد نيز حدود ۲۳ درجه مي شود.

اين مثالي براي تهويه اتوماتيک دوکاناله (Dual-Zone) است. به اين ترتيب، درمي يابيم که به ازاي هر کانال، يک سيستم کنترلي مدار بسته به کار گرفته شده است تا خواسته اشخاصي که دماي مورد نظر خود را تنظيم مي کنند برآورده شود. تهويه هاي سه کاناله و چهار کاناله نيز در برخي خودروهاي لوکس به کار گرفته مي شوند که کانال سوم و چهارم آن براي سرنشينان عقب تعبيه شده است.
يک نکته مهم در استفاده از تهويه خودرو، وضعيت دريچه هواي واردشده به سيستم تهويه است. وضعيت دريچه هواي ورودي به سيستم تهويه مشخص مي کند که هواي مورد نياز براي تهويه از داخل کابين تهيه شود و يا از هواي اطراف خودرو تهيه شود. اگر دريچه بسته باشد هواي داخل کابين دوباره در چرخه سرمايش، به کار گرفته مي شود و اين بازچرخش هوا (Recycle) باعث مي شود کمپرسور، انرژي کم تري براي خنک سازي مصرف کند و به اين ترتيب، فشار کم تري به موتور خودرو وارد مي شود.
در برخي خودروها با فشار  دادن دکمه AC Max دريچه ورود بسته مي شود و مسير ورودي به سيستم تهويه از هواي کابين تغذيه مي شود.

با باز شدن دريچه، هواي ورودي به سيستم تهويه از بيرون خودرو تأمين مي شود. هواي جديد واردشده رطوبت بيش تري نسبت به هواي داخل کابين دارد، به همين دليل سيستم تهويه بايد کار بيش تري انجام دهد تا از رطوبت هواي وارده کم کند. بنابراين بهتر است هنگام استفاده از تهويه جهت خنک سازي کابين، هواي داخل کابين دوباره خنک شود و دريچه ورودي سيستم بسته باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره