کلاسیکهای باشکوهی که هنوز دلبری میکنند

خودرو بانک/ احتمالاً براي شما هم هنگام سفر پيش آمده است تا در جاده، از کنار خودروهاي کلاسيک با ظاهر خاصشان عبور کنيد و براي ديدن دوباره آن، بارها به عقب برگرديد. اين خودروها بازمانده از دهها سال پيش هستند. اين کلاسيکهاي زيبا هنوز هم طرفداران متعصب خودشان را دارند و در هر جايي تردد کنند معمولاً نگاه و حواس ديگران را به خود معطوف ميکنند.
در ميان توليدات داخل ايران اولين، کلاسيکترين و خاطرهانگيزترين خودرو، پيکان است. پيکان روزگاري جلال و جبروتي داشته، به طوري که نخست وزير وقت ايران هويدا، به جاي بنز ضد گلوله خود، سوار بر پيکان سرمهاي رنگش ميشده و جمله معروف «به اميد روزي که هر ايراني يک پيکان داشته باشد» را در تاريخ ايران حک کرده است.
پس از آن ژيان وارد ميدان رقابت با پيکان شد. البته در ابتدا چندان مورد استقبال قرار نگرفت اما قيمت 12 هزار توماني آن براي بسياري مناسبتر از پيکان 17 هزار توماني بود. اما اين داستان خودروهاي اقشار متوسط آن زمان است.
در ميان ثروتمندان و نزديکان دربار، داستان متفاوت بود. جولان خودروهاي روز آمريکايي و آلماني دنياي متفاوتي را براي جوانان ثروتمند آن دوران رقم ميزد. با ما همراه باشيد تا در ادامه از برخي خاصترين خودروهاي جامانده از آن زمان آشنا شويد.
خاصترين و قديميترين خودروهاي کلاسيک در ايران
در ابتدا بايد بگوييم حتماً سري به موزه خودروهاي کلاسيک در تهران بزنيد. تجربهاي متفاومت که شما را شگفتزده خواهد کرد و به دل تاريخ ميبرد. اما جداي از خودروهاي ارزشمند موجود در اين نمايشگاه، ميخواهيم در مورد خاصترين خودروهاي کلاسيک که پلاک ملي دارند و همچنان مورد استفاده قرار ميگيرند، صحبت کنيم. از ابر خودروهايي که تنها يک دستگاه از آنها موجود است تا خودروهايي که رواج بيشتري دارند.
1- در جايگاه اول خاصترين و ارزشمندترين خودروي کلاسيک ايران، اولين اتومبيل سوپر اسپرت تاريخ، مرسدس «بنز 300 اس ال» قرار ميگيرد. اين شاهکار طراحي که ميتوان آن را يک اثر هنري دانست، اولين خودروي جهان با موتور انژکتوري نيز هست. اين خودروي افسانهاي موتوري با حجم 3 ليتر و توان توليد 215 اسب بخار دارد و ميتواند به حداکثر سرعت 260 کيلومتر در ساعت برسد. مهمترين المان ظاهري اين خودرو درهاي آن است که رو به آسمان باز ميشود و منظرهاي شبيه بال گشودن و پرواز کردن را تداعي ميکند. از اين خودروي بينظير که هنوز هم ارزش خود را از لحاظ قيمتي و فني در جهان حفظ کرده، يک خودرو با پلاک ملي وجود دارد که بايد به مالک آن غبطه خورد! (1954-1963)
2- پونتياک جيتياو مدل 1968 ديگر خودروي کلاسيکي است که در خيابانهاي تهران در گذر است. اين کوپه قدرتمند و جذاب، موتوري 5.7 ليتري با آرايشي هشت سيلندر و توان توليد 390 اسببخار قدرت دارد. اين خودروي کهنسال قدر با وجود گذر نيم قرن از توليدش به راحتي ميتواند با بسياري از خودروهاي امروزي رقابت کند.
3- فولکس واگن کوپه SP2 مدل سال 1972. يک کوپه زيباي آلماني که محصول طراحي مهندس مشهور برزيلي «مارچيو پيانکاستلي» است. ظاهر اين خودرو شما را به ياد خودروهاي ايتاليايي خواهد انداخت. در واقع ميتوان آن را خودرويي چند مليتي و دورگه ناميد. اين خودرو که سواري با آن باعث تجربه لذتي ناب ميشود، يکي ديگر از کلاسيکهاي پلاک تهران است.
4- کاديلاک سري 75 مدل 1973 پلاک تهران، طراحي «بيل ميچل» اسطوره مهندسان شرکت کاديلاک است. اين خودروي زيباي 28/6 متري در سالهاي 1972 تا 1976 وارد کشور شد. اين آمريکايي با ابهت هنوز هم بسيار با ارزش است و به سختي ميتوان قيمتي روي آن گذاشت.
5- بيوک سنچوري کوپه مدل 1974، با طراحي زيبا و کمنظير يک آمريکايي اصيل و سرکش است. اين خودرو در دهه 50 خورشيدي نماد تجمل و تجدد در ايران محسوب ميشد. اين خودروي زيبا را ميتوانيد در خيابانهاي قم مشاهده کنيد.
6- و اما يکي ديگر از برترينها، فورد موستانگ ماچوان مدل 1970 با پلاک تهران است. اين خودروي حيرتانگيز يکي از بهترين ساخته در تاريخ کمپاني فورد آمريکاست. اين خودرو که يک موتور هشت و نيم ليتري با هشت سيلندر دارد، قدرت 300 اسب بخاري توليد ميکند. تجربه سواري و شتابگيري حيرتانگيز آن ميتواند روياي هر کلاسيکبازي باشد.
اعضاي باقيمانده هنگ کلاسيکها
کاديلاک فليت وود 1976، جگوار xj، شورولت کاپريس تخممرغي 1991، فيات تيپو کوپه، مرسدسبنز اس 1977، تويوتا سليکا کوپه 1975 و... از ديگر کلاسيکهايي هستند که هنوز در کشور ميتوان آنها را مشاهده کرد.
بسياري از اين خودروها بازسازي شده و بسيار ارزشمند هستند. به طوري که قيمتگذاري براي آنها چندان آسان نيست و حکم جواهري براي مالکانشان دارند. به نظر ميرسد اين خودروها و حس نوستالژيکي که به همراه خود ميآورند، بايد هميشه و هميشه در کنار خودروهاي لوکس امروزي حضور داشته باشند.
خريد و فروش خودروهاي کلاسيک
اگر تا به اينجا اين مطلب شما را جذب کرده است، حتماً بررسي کوتاهي از بازار خريد و فروش اين کلاس از خودروها هم برايتان جذاب خواهد بود.
همينطور که قبلاً عنوان شد، قيمتگذاري براي برخي از اين خودروها ممکن نخواهد بود و البته که صاحبان آنها هم غالباً از دسته ثروتمنداني هستند که تمايلي به فروش آنها نخواهند داشت. اما در مدلهايي که تعداد بيشتري در بازار دارند، بازار معامله به راه است.