همه چیز در مورد چری آریزو ۶



اسب بخار/ «چري آريزو ۶» يا “GX” سدان کمپاني چيني «چري» است که مهر ماه ۹۷ به بازار ايران معرفي شد و ما در اين مقاله اين خودرو را به صورت کامل بررسي مي کنيم.
در سال ۲۰۱۸ بود که کمپاني چري به صورت رسمي در نمايشگاه پکن از مدل GX يا آريزو ۶ پرده برداشت. خودرويي که در کلاس سدان و در بين مدل هاي آريزو ۵ و آريزو ۷ قرار مي گرفت. بيش تر مي توان گفت آريزو ۶ مدل ارتقايافته و مدرني از آريزو ۵ است. چري آريزو ۶ دومين خودرويي است که بر مبناي پلتفرم M1X ساخته شده است و از نظر طراحي، عملکرد و تکنولوژي در رده بالايي نسبت به ديگر محصولات چري قرار مي گيرد. پلتفرم ذکرشده يکي از نقاط قوت اين خودرو محسوب مي شود، چراکه اين پلتفرم حاصل همکاري مشترک کمپاني چري و «جگوار – لندروور است. از مزاياي اين پلتفرم مي توان به ايمني بيش تر، راندمان اقتصادي بهتر و عملکرد تلفيقي سيستم تعليق و پيشرانه اشاره کرد. همچنين در آريزو۶ فضاي سر در قسمت عقب و جلو بسيار راضي کننده است.
بررسي طراحي بدنه چري آريزو ۶
آريزو ۶ آخرين زبان طراحي کمپاني چري را دنبال مي کند و اين باعث مي شود که اين خودرو به مراتب طراحي بهتري را نسبت به آريزو ۵ داشته باشد. با نگاهي به طراحي اين خودرو، المان هايي مشابه با خودروهايي همکلاس مثل «تويوتا کرولا» و «هوندا سيويک» ديده مي شود. جلوپنجره اين خودرو با طرح جديد X و با زمينه مشکي طراحي شده است و خطي کرومي در وسط آن ديده مي شود. چراغ هاي جلو به صورت ال اي دي و کشيده طراحي شده اند و چراغ روز با طرح L در قسمت بالاي کاسه چراغ قرار گرفته است. سپر جلو با طرحي برجسته با رنگ تلفيقي مشکي طراحي شده است و مه شکن ها به صورت خطي افقي در کناره هاي سپر قرار گرفته اند.
در کنار خودرو خطي برجسته از بالاي گلگير جلو با شيب ملايمي تا بالاي چراغ هاي عقب کشيده شده است. در قسمت رکاب پايين درها خط کرومي ديده مي شود که با خط کرومي پايين پنجره ها هماهنگ شده است. در نماي عقب خودرو طراحي هماهنگ با نماي جلو را مي بينيم. سپر عقب مثل سپر جلو طرح برجسته اي دارد و چراغ هاي عقب کشيده طراحي شده اند. خطي کرومي دو چراغ عقب را به هم متصل مي کند که در وسط آن نشان چري قرار گرفته است. خروجي هاي اگزوز دوگانه با طرحي مستطيلي در گوشه ها با حاشيه کرومي قرار گرفته اند. در مجموع، طراحي آريزو ۶ نسبت به ديگر محصولات چيني و ديگر محصولات چري، قوي تر ارزيابي مي شود. چري آريزو ۶ از نظر طراحي يک گام رو به جلو براي اين کمپاني محسوب مي شود، اما به نظر مي رسد چري نتوانسته بازخورد مورد انتظار را از اين مدل داشته باشد.
چري آريزو ۶ با ۴۷۱۰ ميلي متر طول، ۱۸۲۵ ميلي متر عرض و ۱۴۹۰ ميلي متر ارتفاع در رده سدان هاي بزرگ تر از آريزو ۵ قرار مي گيرد و فاصله محوري در اين خودرو ۲۶۷۰ ميلي متر است. از نظر ابعاد، اين خودرو بسيار مشابه با تويوتا کرولا و هوندا سيويک است.
بررسي طراحي داخلي و امکانات آريزو ۶
درون خودرو سبک جديد طراحي چري ديده مي شود. ترکيب قطعات در داخل اين خودرو به مراتب از خودرويي مثل آريزو ۵ جذاب تر است و چري به خوبي اين قسمت را ارتقا داده است. نکته مثبتي که در مورد آريزو ۶ وجود دارد فضاي کافي در قسمت جلو و عقب است. صفحه نمايشي در وسط، سيستم اطلاعات و سرگرمي را در دسترس قرار مي دهد و صفحه نمايش نيمه ديجيتال در جلوآمپر، اطلاعات خودرو و سفر را نمايش مي دهد. نسبت به ساير خودروهاي چيني چري آريزو ۵ را بايد يک سدان پرآپشن دانست. البته اين خودرو در نسخه کامل، که در چين به فروش مي رسد، امکانات بيش تري دارد.
چري آريزو ۶ که در ايران به فروش مي رسد امکانات و آپشن هاي زير را دارد:
فرمان کمکي برقي
رينگ هاي ۱۷ اينچي آلياژي
شش کيسه هواي ۱۰ نقطه اي
ترمز پارک برقي
اتوهلد
سيستم کنترل پايداري و هرزگردي
حالت رانندگي اسپرت و عادي
دريچه هواي صورت براي سرنشينان عقب
سيستم تهويه دستي الکتريکي و لمسي
تريم داخلي چرم ( صندلي، فرمان، داشبورد )
سنسور باد لاستيک
دوربين ۳۶۰ درجه
استارت دکمه اي
کروزکنترل
آينه هاي کناري تاشو برقي با گرم کن
نورپردازي کابين
صندلي راننده ۶ جهته دستي
سانروف
سنسور پارک عقب
سنسور نور
سامانه رهياب ماهواره اي
چراغ روز
نمايشگر ۹ اينچي با حافظه داخلي
بلوتوث و اتصال مستقيم به تلفن هاي هوشمند
۴ بلندگو و ۲ تيوتر و ۱ ساب ووفر
استارت دکمه اي
روشن شدن خودرو از روي ريموت
نمايشگر پشت آمپر ديجيتال و آنالوگ و…
بررسي پيشرانه و عملکرد فني چري آريزو ۶
چري آريزو ۶ با پيشرانه هاي متفاوت در بازار چين و بازارهاي بين المللي به فروش مي رسد. پيشرانه اي که در ايران زير کاپوت اين خودرو قرار دارد، موتور۱٫۵ ليتر توربو است که توان توليد ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نيوتن متر گشتاور را دارد. پيشرانه ۱٫۵ ليتر تنفس طبيعي هم براي اين خودرو در بازار چين قابل سفارش است که خروجي ۱۱۶ اسب بخار را دارد. موتور ۱٫۵ ليتري توربوي ديگري هم با خروجي ۱۵۶ اسب بخار براي آريزو ۶ در بازارهاي ديگر قابل سفارش است. سال گذشته نسخه پرو آريزو ۶ هم معرفي شد که موتور ۱٫۶ ليتري توربوشارژ داشت و خروجي ۱۹۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نيوتن متر را ارائه مي دهد. قدرت تمام پيشرانه هاي ذکرشده از طريق جعبه دنده دستي يا CVT به چرخ هاي جلو منتقل مي شود. اما بياييد به موتور آريزو ۶ در بازار ايران بپردازيم؛ قدرت پيشرانه در اين نسخه از طريق جعبه دنده CVT به چرخ هاي جلو منتقل مي شود. اين خودرو در ۹٫۲ ثانيه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت مي رسد و نهايت سرعت ۱۹۰ کيلومتر بر ساعت را داراست. با اين که همچنان چري براي آريزو ۶ مانند بسياري از محصولات خود جعبه دندهCVT را انتخاب کرده است، اما مهندسان اين کمپاني چيني مي گويند که سيستم انتقال قدرت آريزو ۶ به روزتر از آريزو ۵ است و در حالت تيپ ترونيک يا تعويض دنده مصنوعي مي تواند يک جعبه دنده اتوماتيک ۹ سرعته باشد. نکته مهم در مورد اين جعبه دنده اين است که در زمان رونمايي از اين سيستم انتقال قدرت، به دليل به روز بودن و کيفيت اين سيستم در کمپاني چري، جعبه دنده CVT آريزو ۶ در فهرست ۱۰ جعبه دنده برتر آن زمان در بازار چين شناخته شد. چري آريزو ۶ به استاندارد آلايندگي يورو ۵ مجهز است و در بررسي هاي انجام شده مي تواند مصرف سوخت ترکيبي ۶٫۹ ليتر را داشته باشد.
بررسي عملکرد فروش آريزو ۶ در چين و وضعيت اين خودرو در بازار ايران
فروش چري آريزو ۶، يا آريزو GX، در سه ماه پاياني سال ۲۰۱۸ آغاز شد و فروش نسبتاً خوبي را داشت. در سال ۲۰۱۹ انتظار مي رفت فروش بالاتري را از اين خودرو داشته باشيم، اما تنها در ۲ ماه پاياني سال فروش بالا را از اين خودرو ديديم و اين باعث شد اين خودرو در کلاس خود رتبه ۸۸ را در سال ۲۰۱۹ در زمينه فروش داشته باشد. آن چه در آمار فروش اواخر سال ۲۰۱۹ ديده مي شد نشان مي داد که اين خودرو احتمالاً در سال ۲۰۲۰ فروش بالايي را داشته باشد و حالا که نيمي از ۲۰۲۰ را پشت سر گذاشته ايم، با وجود همه گيري ويروس کرونا اين خودرو فروش بهتري را نسبت به سال هاي قبل داشته و به نظر مي رسد بازار چين اعتماد بيش تري را به اين خودرو نشان مي دهد. چري از جمله کمپاني هاي چين است که بازار خوبي در کشورهاي آمريکاي جنوبي، روسيه و غرب آسيا دارد. با بررسي مقاله هاي مرتبط با اين خودرو متوجه مي شويم که چري آريزو ۶ در بازارهاي روسيه، مالزي، عمان و برخي کشورهاي آمريکاي لاتين حضور دارد و مقاله هاي تست و بررسي اين خودرو ارزيابي هاي نسبتاً مثبتي را ارائه مي دهند.
در بازار ايران اين خودرو قيمت کارخانه ۵۵۰ ميليون تومان را دارد، در حالي که، بازار هنوز به اين افزايش قيمت واکنشي نشان نداده است و اين خودرو زير ۵۰۰ ميليون تومان معامله مي شود. با توجه به قيمت و کلاس، رقباي اين خودرو در بازار ايران مزدا ۳، کيا سراتو سايپا و هيونداي الانترا هستند. با اين که رقباي اين خودرو، ژاپني و کره اي هستند اما ميزان آپشن هاي اين خودرو و مدرن بودن آن از نظر سال معرفي، شايد بتواند مشتريان را براي خريد اين خودرو ترغيب کند. با توجه به افزايش قيمت پي دي پي در ايران، احتمالاً «مديران خودرو» و چري به آن چه براي فروش اين خودرو هدف گذاري کرده بودند نرسيده اند، اما بايد ديد در بلندمدت و ثبات قيمتي در بازار ايران، اين خودرو تا چه ميزان مي تواند موفق عمل کند.