آیا خرید رانا کارکرده منطقی است؟
خودرو بانک/ رانا يکي از خودروهاي ملي ايران خودرو است که در حقيقت نمونه ارزانسازي شده و فيس ليفت پژو 206 صندوقدار به شمار ميرود. اين خودرو از سال 1391 تاکنون در ايران خودرو به توليد ميرسد و اخيرا نيز اين شرکت نمونه بهينهسازي شده آن موسوم به رانا پلاس را به بازار معرفي کرده است.
رانا در طول حدود هشت سال حضور خود در بازار خودرو کشورمان، فراز و نشيبهاي زيادي را تجربه کرده است. اين خودرو در ابتدا با اختلاف قيمت اندکي با پژو 206 صندوقدار به فروش ميرسيد که باعث شده بود تا زير سايه سدان ايراني-فرانسوي ايران خودرو قرار بگيرد.
عرضه اين خودرو در دو نسخه رانا EL و رانا LX نيز يکي ديگر از راهکارهاي ايران خودرو براي جذب مشتريان بيشتر بود، چرا که رانا جايگزين تيپهاي پايه پژو 206 صندوقدار نظير V1 شده بود. البته اين تاکتيک نيز موثر واقع نشد.
مزايا رانا را بشناسيد
با اين وجود مزايا رانا موجب شد تا بخشي از مشتريان نسبت به خريد اين خودرو اقدام کنند و رانا به مرور در ميان فعالان بازار مقبول واقع شود. يکي از مهمترين مزايا رانا، ظاهر بهينه شده اين خودرو است که نسبت به پژو 206 صندوقدار زيباتر ارزيابي ميشود.
اما تنها برتري اين ظاهر جديد زيبايي نيست، چرا که طراحان ايران خودرو با حذف يا تعديل بسياري از جزئيات ظاهري پژو 206 صندوقدار، بدنه رانا را سادهتر و کاربرديتر طراحي کردهاند. بنابراين در صورت وقوع تصادف و وارد شدن آسيب به بدنه، تعمير و بازسازي رانا دردسر کمتري نسبت به پژو 206 صندوقدار خواهد داشت.
يکي ديگر از مزايا رانا به مشترکات فني اين خودرو و خانواده محصولات پژو 206 مربوط ميشود. نسخههاي توليدي از محصولات پژو 206 و پژو 206 صندوقدار پس از سال 91، در بين فعالان بازار به پژوهاي ايرانيزه شهرت دارند و علت آن نيز تفاوتهاي گسترده ميان اين مدلها و نمونههاي قبل از سال 91 است.
در اين مورد رانا، پژو 206 تيپ 5 و پژو 206 صندوقدار V8 از يک پيشرانه، گيربکس و سيستم برقي-الکترونيکي استفاده ميکنند. به همين علت خريداران آگاه لزومي نميبينند که براي استفاده از يک سيستم فني مشابه، هزينه بيشتري پرداخت کنند.
اين اشتراکات گسترده علاوه بر افزايش ارزش خريد رانا، موجب شده تا دسترسي به خدمات فني و قطعات يدکي اين خودرو نيز به آساني صورت بگيرد و خريداران در انجام سرويسها و تعميرات رانا با مشکل مواجه نشوند.
معايب رانا چه مواردي هستند؟
در سوي مقابل بايد به برخي معايب رانا نيز اشاره کنيم که بسياري از آنها بين اين خودرو و پژو 206 هاي ايرانيزه مشترک هستند. براي مثال يکي از مشکلات رانا به سوختن مکرر سنسورهاي آن مربوط ميشود که موجبات دردسر مالک را فراهم ميکند.
فضاي نه چندان زياد براي سرنشينان عقب نيز يکي ديگر از مشکلات رانا است. با وجود آنکه رانا نمونه فيس ليفت از پژو 206 صندوقدار محسوب ميشود، مهندسان و طراحان ايران خودرو هيچ تغييري را در فاصله بين دو محور يا چينش صندليهاي عقب ايجاد نکردهاند تا همچنان سرنشينان عقب رانا همچون پژو 206 در مضيقه فضاي سر و پا قرار بگيرند.
يکي ديگر از معايب رانا به کيفيت مواد استفاده شده در ساخت کابين باز ميگردد. سرتاسر کابين رانا از پلاستيک خشک و مشکي رنگ ساخته شده که جلوه چندان مناسبي را در ذهن مشتري ايجاد نميکند.
اين داشبورد تشکيل شده از پلاستيک خشک نياز به دقت زيادي جهت نگهداري دارد و لازم است تا همواره با استفاده از واکس داشبورد و ساير مواد نگهدارنده، آن را تميز و سالم نگه داريد. در غير اين صورت به راحتي شاهد شکستگي قطعات کابين رانا خواهيد بود.
براي خريد رانا به چه بودجهاي نياز است؟
در حال حاضر براي خريد رانا در نمونههاي کارکرده، به حداقل مبلغي در حدود 70 ميليون تومان نياز خواهيد داشت. با اين مبلغ ميتوانيد نسبت به خريد رانا در مدلهاي 91 يا 92 اقدام کنيد.
البته اين نمونهها معمولا چند لکه رنگ دارند يا به شاسي آنها ضربه وارد شده است. در صورتي که بودجه خود را تا سقف 100 ميليون تومان افزايش دهيد، قادر به يافتن نمونههاي سالمتري براي خريد رانا خواهيد بود.
بهترين گزينههاي موجود جهت خريد رانا در بازه قيمتي صد الي 150 ميليون تومان قرار دارند. نمونههاي موجود از رانا در اين بازه ساخت سالهاي 93 الي 96 هستند و معمولا کارکردي قابل قبول و بدنهاي نسبتا سالم دارند، با خريد رانا در اين بازه قيمتي ميتوانيد مالک يک خودرو مقبول براي چند سال آتي شويد.
اما اگر علاقه به خريد خودروهاي کارکرده نداريد و دوست داريد رانا صفر کيلومتر داشته باشيد، با افزايش 15 ميليون توماني سطح بودجه خود و رساندن آن به حدود 165 ميليون تومان، قادر به خريد رانا کم کارکرد و مدل بالا يا حتي صفر کيلومتر خواهيد بود.