برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

"فرسودگی مخازن و انفجار" نتیجه عدم توجه به ایمنی خودروهای دوگانه سوز

منبع
تسنيم
بروزرسانی
"فرسودگی مخازن و انفجار" نتیجه عدم توجه به ایمنی خودروهای دوگانه سوز

تسنيم/ رئيس هيئت مديره انجمن صنفي CNG کشور گفت: آذرماه سال گذشته با ارسال نامه‌اي به معاونت پيگيري حقوق عامه دادستاني کل کشور، درخواست کرديم که دستور برقراري مجدد فرآيند بازرسي و آزمون مخازن خودروهاي گازسوز غيرکارخانه اي صادر شود، اما متأسفانه اقدامي نشد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، دو روز پيش خبر وقوع يک انفجار در جايگاه‌ عرضه CNG شهر نکا در استان مازندران منتشر شد. خودرويي در هنگام سوخت گيري دچار انفجار مخزن شده و سه نفر در اين حادثه مجروح شدند.

نتايج بررسي کارشناسان نشان مي دهد که علت وقوع اين حادثه فرسودگي مخزن خودرو بوده که به دليل عدم بازرسي فني مخزن طي سالهاي متمادي، مالک خودرو از ضرورت تعويض مخزن فرسوده با مخزن سالم بي اطلاع بوده است.

آذرماه سال گذشته بود که تسنيم با انتشار گزارشي با عنوان "خطر انفجار مخازن خودروهاي گازسوز غيرکارخانه‌اي + سند" نسبت به احتمال ادامه يافتن انفجار مخازن خودروهاي غيرکارخانه اي هشدار داده بود. در اين گزارش، محسن جوهري، رئيس هيئت مديره انجمن صنفي CNG کشور در مصاحبه با تسنيم اعلام کرده بود که "با توقف تست مخازن خودروهاي غيرکارخانه‌اي، احتمال انفجار مخازن اين خودروها در جايگاههاي CNG رو به افزايش خواهد بود. به دليل اينکه خودروهاي بسياري در کشور تردد مي کنند که دوگانه سوز کارخانه اي نبوده و به صورت غيررسمي گازسوز شده‌اند و حتي يک‌بار هم تست مخزن آنها انجام نشده است."


همچنين بيست و چهارم آذرماه سال گذشته رئيس هيئت مديره انجمن صنفي CNG کشور به معاونت پيگيري حقوق عامه دادستاني کل کشور نامه اي ارسال کرده و نسبت به اين موضوع هشدار داده بود.

محسن جوهري، رئيس هيئت مديره انجمن صنفي CNG کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم در اين خصوص گفت: خودروهاي دوگانه سوز در صورت انجام بازرسي و آزمون مخزنCNG از ايمني بسيار بالايي برخوردار هستند و همه حوادثي که در جايگاههاي CNGکشور اتفاق افتاده، در حين سوختگيري و ناشي از فرسودگي و يا در بعضي از موارد دستکاري مخزن خودرو بوده است.

وي افزود:  متاسفانه دولت همزمان با احداث جايگاههاي CNG در کشور سازوکار مشخصي براي بازرسي و آزمون مخازن خودروهاي دوگانه سوز در نظر نگرفته و اين موضوع بسيار مهم، تا شهريور 1396 مورد بي توجهي و غفلت مسئولين امر قرار گرفت و از شهريور 1396 بازرسي و آزمون مخازن CNGخودروهاي دوگانه سوز در مراکز معاينه فني و از طريق سامانه سيمفا شروع شد.

رئيس هيئت مديره انجمن صنفي CNG کشور اذعان داشت: تا دي ماه سال 97 شاهد بازرسي و آزمون مخازن CNG تعداد يک ميليون و 220 هزار خودرو در 425 آزمايشگاه مورد تاييد سازمان ملي استاندارد و متصل به سامانه آزمون برخط سيمفا بوديم، که از اين تعداد مخازن CNGحدود 400 هزار خودرو از خودروهاي دوگانه سوز غيرکارخانه اي نيز مورد بازرسي و آزمون قرار گرفت؛ اما متاسفانه از ديماه 97 تاکنون شاهد توقف بازرسي مخازن خودروهاي دوگانه سوز غير کارخانه اي  بوده ايم، در حاليکه اگر اين بازرسي ها متوقف نشده بود تا امروز همه خودروهاي دوگانه سوز غيرکارخانه اي همزمان با دريافت گواهي معاينه فني، بازرسي و آزمون مخزن خودرو خود را نيز انجام داده بودند.

جوهري با بيان اينکه "عليرغم حوادث رخ داده در جايگاههاي CNG که اکثر اين حوادث ناشي از فرسودگي مخزن بوده وپيگيريهاي انجام شده جهت پذيرش خودروهاي دوگانه سوز غير کارخانه اي در سامانه سيمفا، متاسفانه اين مهم انجام نشده است"، گفت: علاوه بر مکاتبات متعدد با ارگانهاي ذيربط، آذرماه سال گذشته با ارسال نامه‌اي به معاونت پيگيري حقوق عامه دادستاني کل کشور، درخواست کرديم که دستور برقراري مجدد فرآيند بازرسي و آزمون مخازن خودروهاي گازسوز غيرکارخانه اي صادر شود، اما متأسفانه اقدامي در اين خصوص صورت نگرفت.

وي ادامه داد: مصوبه 25/12/97 هيات وزيران، خودروهاي دوگانه سوز غير کارخانه اي را موظف به دريافت گواهي سلامت براي کليه قطعات گازسوز خودرو و تعويض کارت خودرو جهت درج عبارت "دوگانه سوز" نموده است که به دلايل مختلف اين طرح تا امروز موفقيت آميز نبوده و باعث خارج شدن بازرسي و آزمون مخزن CNGخودرو از اولويت و همتراز قرار دادن بازرسي مخزن با ساير قطعات کم خطر مثل کيت گازسوز شده است. البته ساير بندهاي مصوبه مذکور نيز تا امروز اجرايي نشده و متاسفانه اين مصوبه که با هدف ارتقاء ايمني خودروهاي دوگانه سوز به تصويب رسيده، نتيجه مثبتي به دنبال نداشته است.


رئيس هيئت مديره انجمن صنفي CNG کشور تصريح کرد: اکثر دارندگان خودروهاي دوگانه سوز توان مالي براي پرداخت هزينه هاي بازرسي و آزمون و تعويض احتمالي مخزن خودرو خود را ندارند و با توجه به اينکه بر اساس مصوبه 25/12/1397 هيات محترم وزيران، با هدف ارتقاء ايمني خودروهاي دوگانه سوز از ابتداي خرداد سال گذشته مبلغ 392 ريال به ازاء هر مترمکعب به قيمت فروش CNG اضافه گرديده، انتظار ميرفت از اين محل موضوع مهم بازرسي و آزمون و همچنين تعويض احتمالي مخازن فرسوده در اولويت قرار مي گرفت که تاکنون اين مهم محقق نشده است.

وي افزود: با توجه به اينکه استفاده از سوخت CNG منافع بسيار زيادي را نصيب کشور نموده است و وزير محترم نفت CNG را به عنوان سوخت اصلي و ملي کشور معرفي نموده اند، لازمه تحقق برنامه هاي دولت و مجلس براي توسعه CNG، توجه به موضوع ايمني خودروهاي دوگانه سوز و تغييرات اساسي در برنامه هاي فعلي در اين زمينه مي باشد. و در صورت عدم توجه به موضوع ايمني خودروهاي دوگانه سوز علاوه بر تهديد جاني و مالي مردم در استفاده از سوخت CNG سبب کاهش اعتماد و اقبال عمومي به استفاده از سوخت CNG  خواهيم بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره