برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
خودرو

سایه رکود در بازار خودرو سنگین تر می شود!

منبع
پرشين خودرو
بروزرسانی
سایه رکود در بازار خودرو سنگین تر می شود!

پرشين خودرو/ بازار خودرو در هفته اي که گذشت متاثر از سير نزولي ارز اگر چه اندکي کاهش در قيمت ها را تجربه کرد و عاملي شد تا سير صعودي و بي‌منطق قيمت‌ها در بازار خودروهاي داخلي متوقف شود اما به گفته رئيس اتحاديه نمايشگاه داران همچنان اين تغيير قيمت ها به دليل بي ثباتي بازار ارز چندان محسوس نيست.
اگر چه هر ساله بازار خودرو در تابستان از رونق برخوردار مي شود اما امسال به دليل شيوع کرونا و نوسانات نرخ ارز نه تنها خبري از رونق در بازار خودرو نيست بلکه کماکان سايه رکود بر بازار خودرو حاکم است.

رکود معاملات خودرو در حالي در آستانه آخرين ماه تابستان سنگين تر مي شود که اين بازار در ماههاي اخير با روند افزايشي قيمت ها روبه رو بوده است با اين وجود فعالان بازار دليل اصلي اين اتفاقات در بازار خودرو را نوسانات در بازار ارز، طلا و سکه مي دانند.

بر اساس آنچه که فعالان بازار مطرح مي کنند روند صعودي نرخ ارز پيش تر به عنوان محرک رشد قيمت خودرو قلمداد مي شد و امروز که نرخ ارز کاهشي شده است اين اتفاق به نوعي ترمز افزايش قيمت خودرو را کشيده و قيمت خودرو را کمي نزولي کرده است.


البته آن طور که فعالان و دست اندر کاران بازار خودرو مي گويند کاهش قيمت ها نيز موجب حضور خريداران به بازار نشده و همچنان رکود داد و ستد در بازار خودرو حکمفرماست.

با توجه به وضعيت قيمت و معاملات در بازار خودرو رئيس اتحاديه نمايشگاه داران خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشين خودرو عنوان کرد: در صورتي خودروسازان بتوانند نمودار توليد و به دنبال آن عرضه را طبق وعده‌هاي داده شده مديران خودروساز صعودي کنند اين اتفاق مي‌تواند نمودار قيمت خودرو را بيش ازپيش کاهشي کند.

با اين وجود موتمني معتقد است در صورت تحقق وعده مسئولان و تکميل و عرضه 43 هزار خودرو در هفته پيش رو بعيد است که بازار خودرو با تغيير قيمت و رونق در معاملات مواجه شود چرا که خريداران اين خودروها مصرف کننده بوده و به دليل حفظ ارزش پول خود اقدام به خريد کرده اند بعيد به نظر مي رسد که به زودي خودروهاي تحويل داده شده وارد بازار شوند.

به گفته وي عدم ثبات اقتصادي مانع از عرضه و فروش خودرو توسط اغلب مالکان شده است و با نوساناتي که در بازار ارز وجود دارد بعيد است دارندگان خودرو اقدام به فروش خودرو کنند.

وي در عين حال با اشاره به اينکه فاصله قيمتي بين کارخانه و خودرو کماکان بالا است، تاکيد کرد: بازار خودرو اگر چه متاثر از نوسانات نرخ ارز در دو هفته اخير کمي کاهش قيمت داشته اما اين جريان و تغيير قيمت ها چندان محسوس نبوده و با کاهش 500 هزار تا يکي دو ميليون توماني همراه بوده است.

اين فعال بازار خودرو خاطر نشان کرد: در صورتي که نرخ دلار به کمتر از 20 هزار تومان برسد تاثير آن در بازار خودرو مشخص خواهد شد در غير اين صورت تغيير چنداني در قيمت‌ها ايجاد نمي شود.


موتمني بر همين اساس وضعيت بازار خودرو را بسته به ميزان عرضه شرکتها و نرخ ارز دانست و گفت: مسلما ميزان عرضه خودرو به بازار و نرخ ارز در آينده بازار خودرو اثرگذار است بنابراين بايد منتظر بود که شرايط به چه سمتي خواهد رفت.

بر اساس آخرين تحولات قيمتي در بازار خودرو، در حال حاضر در بازار خودرو سمند ال‌ايکس با قيمت 144 ميليون تومان، سمند سورن با قيمت 190 ميليون تومان، پژو 405 با قيمت 143 ميليون تومان، پژو پارس tu5 با قيمت 210ميليون تومان، پژو 206 تيپ 2 با قيمت 164 ميليون تومان، پژو 206 تيپ5با قيمت204ميليون تومان، پژو 206 صندوق دار با قيمت 195 ميليون تومان، رانا با قيمت 162ميليون تومان و هايمااس 7 با قيمت 557 ميليون تومان به فروش مي‌رسد.

علاوه بر اين طي دو روز گذشته پژو 207 i دستي با قيمت 235 ميليون تومان، پژو 207 i اتوماتيک با قيمت 318 ميليون تومان، دنا با قيمت 218 ميليون تومان، پرايد111با قيمت 93 ميليون و 500هزار تومان، پرايد131 با قيمت 81 ميليون تومان، تيبا 2 با قيمت 109 ميليون تومان، تيبا صندوق دار با قيمت 96 ميليون تومان و ساينا با قيمت 109 ميليون و 500 هزار تومان خريد و فروش مي شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره