نماد آخرین خبر

زمان توقف توليد پرايد فرا رسيده است

منبع
بانک اطلاعات خودرو
بروزرسانی
زمان توقف توليد پرايد فرا رسيده است
بانک اطلاعات خودرو/ عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس مي گويد اينکه در بحث استاندارد سازي خودرو کيسه هوا را به عنوان نوعي امکانات تزييني در نظر بگيريم نشان دهنده عدم نظارت در بحث استاندارد است. 88 سال از اولين تصادف منجر به مرگ در سال 1305 در ايران که منجر به فوت غلامحسين درويش نوازنده تار و سه تار مي گذرد و متاسفانه همه ساله شاهد تصادفات منجر به مرگ فراوان در کشور هستيم و به گفته سرپرست پژوهشکده بيمه مرکزي ايران در ارديبهشت سال 91 طبق آمار، ايران در ميان ۱۹۰ کشور دنيا، از نظر تصادفات رانندگي رتبه ۱۸۹ را به خود اختصاص داده است و تنها کشور سيرالئون بوده است که وضعيت نامناسب تري از ايران داشته است. البته کارشناسان بي احتياطي رانندگان، شرايط نامناسب راه ها و البته کيفيت پايين خودروهاي سواري را دلايل اصلي آمار بالاي تصادفات منجر به مرگ در ايران مي دانند که تمام اين مسائل راه حل هاي ساده اي دارند و مي توان با توجه بيشتر به اين آمار تکان دهنده تا حدود زيادي آمار بالاي تصادفات منجر به مرگ را در ايران کاهش داد. در سال هاي گذشته اقدامات گسترده اي از سوي راهنمايي و رانندگي براي نظارت بر رفتار رانندگان و همچنين وزارت راه و شهرسازي براي توسعه و امن ساختن راه هاي کشور صورت گرفته است اما متاسفانه همچنان در بحث ايمن سازي خودروهاي موجود در کشور با مشکلات اساسي رو به رو هستيم و در شرايطي که در کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه کمتر خودرويي بدون کيسه هوا و ترمز اي بي اس اجازه تردد دارد اما همچنان خودروهايي با اين قابليت در کشور توليد و با قيمت هاي بالا در اختيار مردم قرار مي گيرد. اما در سال هاي اخير موضوع کيفيت خودروهاي توليد داخل و به خصوص پرايد بارها مورد بحث کارشناسان قرار گرفت و انتقادهاي فراواني به اين موضوع وارد شده است. البته مديران صنايع خودروسازي نيز تا حدودي اين انتقادها را تاييد کرده اند. به طوري که چندي پيش سعيد مدني مديرعامل گروه خودروسازي سايپا اعلام کرد کيفيت پرايد مانند هندوانه در‌بسته است و ممکن است پرايد داراي کيفيت خوب يا بد باشد که اين مسئله نشان‌دهنده نبود نظارت و کنترل کيفي در فرايند توليد اين محصول است. مدني علاوه بر سازمان نظارت توپ را در زمين کارگران نيز انداخته و مي گويد بسياري از مشکلات کيفي توليد ناشي از عملکرد کارگران است و البته 50تا 60درصد مشکلات کيفي نيز به‌خودرو‌سازان و بقيه آن به قطعه‌سازان مربوط مي‌شود. البته اين در شرايطي است که نظام الدين برزگري رئيس سازمان ملي استاندارد اعلام کرده است سواري پرايد همچنان بي کيفيت ترين خودرو ايران است و در ميان خودروهاي مونتاژ شده 206 و تندر 90 بهترين هاي توليد خودرو ايران هستند. وي همچنين با بيان اينکه استاندارد کارخانه اي در سراسر کارخانه هاي خودروسازي دنيا رعايت مي شود گفته است امروز کارخانه هاي بزرگ خودروسازي دنيا استاندارد کارخانه اي را رعايت مي کنند زيرا اين نوع از استاندارد مهمتر از استانداردهاي ملي است در حاليکه اين بحث در کشور ما وجود ندارد. همچنين بر اساس آخرين آمار اعلام شده از سوي شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران، خودروي پرايد پس از خودروي ام وي ام 110، بي کيفيت ترين خودرو توليد شده در ايران به شمار مي آيد. طبق آمار ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهاني، کشور ما با نرخ 43.8 (در ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت ) رتبه پنجمين کشور را در تعداد مرگ و مير بر اثر تصادف دارا است که البته سفرهاي نوروزي مردم ايران نقش قابل توجهي در اين آمار دارد چرا که همه ساله با فرا رسيدن تعطيلات نوروز شاهد افزايش قابل توجه مسافرت ها و به طبع آن افزايش تصادفات جاده اي منجر به فوت هستيم. در همين رابطه سردار اسکندر مومني اخيرا با اعلام آمار کاهش 30 درصدي تخلفات رانندگي و 12 درصدي کاهش تلفات رانندگي در نوروز 93 گفته است خودروي پرايد با 30 درصد رکورددار تصادفات در نوروز بود. وي همچنين گفته است نمي خواهيم دارندگان خودروي پرايد را نگران کنيم، ولي کنترل و هدايت پذيري پرايد در سرعت بالاي 80 کيلومتر در ساعت به شکل فزاينده اي کاهش مي يابد. در همين رابطه سيد محمد بياتيان عضو کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي با تاييد اينکه تعدادي از محصولات خودروسازان ما ايمن نيستند، سخت گيري در بحث استاندارد ها را ضروري دانسته و مي گويد اينکه در بحث استاندارد سازي کيسه ي هوا را به عنوان نوعي امکانات تزييني (آپشن) در نظر بگيريم اين نشان از عدم نظارت در بحث استاندارد ها دارد. به گفته اين عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس ما بايد در اين زمينه تعارفات را کنار بگذاريم و قويا با خودروسازان برخورد کنيم چون بحث جان انسان ها و سلامت جامعه در ميان است و نبايد مصلحت هاي زودگذر را بر سلامت و مصلحت مردم ترجيح دهيم. وي با اشاره به معظلات مادي و معنوي اينگونه حوادث براي جامعه مي گويد بايد نوع خودرو هايي که قرار است در آينده توليد شود ، خودرو هايي ايمن باشند که در سطح جهاني حرفي براي گفتن داشته باشند. خودروسازان ما نبايد صرفا کپي کار باشند و باعث شود فقط به جنبه ي اقتصادي توليداتشان توجه کنند. بياتيان همچنين گفته است متاسفانه خودرو پرايد در ايران مخاطبان فراواني دارد و اين در شرايطي است که اين خودرو از حداقل ايمني هاي لازم هم برخوردار نيست و بايد به صورت جدي در اين رابطه نظارت هاي لازم انجام پذيرد. همچنين نادر قاضي پور ديگر عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفته است باعث تاسف است وقتي خبر کشته شدن عده اي از هم وطنانمان را مي شنويم که براي گذراندن تعطيلات نوروزي به مسافرت رفته بودند و جان خود را از دست دادند . وي به آمار بالاي تصادفات جاده اي پرايد اشاره کرده و با تاکيد بر ارتقاي کيفيت اين خودرو توسط گروه خودروسازي سايپا و برخورد جدي با اين کارخانه ها گفته است توقف توليد اين خودرو به زيان صنعت کشور است و بايد خودروسازان به جاي حل صورت مسئله به فکر ارتقا کيفيت اين خودرو پر مخاطب باشند. قاضي پور همچنين با اشاره به سهم پليس راهنمايي و رانندگي در تصادفات نوروزي مي گويد پليس در جاده ها نبايد پشت دوربين هاي خود مخفي شود و بايد با نشان دادن خود به رانندگان اعلام حضور کند که اين امر موجب کاهش استرس رانندگان هنگام رانندگي شود. اين در شرايطي است که اين خودرو که تا 2 سال قبل قيمتي حدود 7 ميليون تومان داشت هم اکنون حدود 18 ميليون تومان فروخته مي شود و اين در شرايطي است که امکانات ايمني اين خودرو در مقايسه با دو سال گذشته تغيير قابل توجهي نداشته است.