نماد آخرین خبر

نکاتی جالب در خودروسازی مورد پژو که شاید ندانید

منبع
اسب بخار
بروزرسانی

اسب بخار/ «پژو» نشاني آشنا براي ما ايرانيان است، چراکه تاريخ خودروسازي ما با اين برند گره خورده و ما در اين مقاله به نکاتي در مورد اين کمپاني مي پردازيم که شايد براي شما جالب باشد.

اکثر ما پژو را با مدل هايي مثل ۴۰۵ يا ۲۰۶ مي شناسيم، اما اين کمپاني سبد گسترده تري را در بازار جهاني دارد که ما از راندن بهترين هاي اين برند محروم هستيم. اين که چرا و چگونه نبض بازار ايران در دست پژو است و چگونه انحصار اين برند در ايران شکل گرفته بحث ديگري است، ما در اين مقاله به بيان نکات تاريخي و مهم اين نشان مي پردازيم تا ببينيم دومين توليدکننده بزرگ اروپا چگونه به جايگاه کنوني خود رسيده است.

خودروسازي که در ابتدا قهوه ساب توليد مي کرد
خانواده پژو سابقه بسياري در صنعت دارند. در قرن ۱۵ ميلادي آن ها به آهنگري مشغول بودند و در اواخر قرن ۱۸ به ساخت وسايل مرتبط با قهوه، مثل قهوه ساب، روي آوردند. از نظر قدمت در صنايع، پژو قديمي ترين کارخانه اروپاست که بعدها وارد صنعت خودرو شد. در سال ۱۸۱۰، برادران «پيِر» آسياب قديمي پدر خود را به کارگاه ريخته گري تغيير دادند و ملزومات آسياب قهوه، نمک و فلفل را توليد مي کردند. پس از گذشت سال ها، با توليد دوچرخه آن ها اولين وسايل نقليه با برند پژو را به بازار آوردند، که تصوير آن را در زير مي بينيد.


اولين خودروي پژو سه چرخ داشت
 اولين اتومبيل پژو در سال ۱۸۸۹ تنها با چهار نمونه ساخته شد. موتور بخار، سنگين بود و حجم زيادي را اشغال مي‌کرد و مدت زمان زيادي براي گرم شدن لازم داشت. در سال ۱۸۹۰ استفاده از موتور بخار ممنوع شد و پيشنهاد شد که در اتومبيل‌ها از موتورهاي سوختي که توسط «پانهارد» و تحت ليسانس «دايملر» ساخته شده بود استفاده شود.

البته از اين خودروي سه چرخ تنها ۴ دستگاه توليد شد که بعد از آن پژو به دنبال توليد خودروهاي بنزيني رفت و مدل موفق زير را توليد کرد که در سال ۱۹۰۰ به مجموع توليد سالانه ۵۰۰ دستگاه رسيد.

توليد تجهيزات نظامي در جنگ جهاني اول
هنگامي که يک کشور درگير جنگ مي شود تمامي صنايع اين کشور تغيير رويکرد داده و هدف مشترکي را دنبال مي کنند. در زمان وقوع جنگ جهاني اول، پژو در فرانسه به ديگر صنايع اين کشور ملحق شد و توليد تجهيزات نظامي را در دستور کار خود قرار داد. با شروع جنگ، پژو توليد موتورسيکلت‌هاي M 500 را افزايش داد. اين مدل سرعت بسيار بالايي داشت و نقش مهمي در انتقال اطلاعات جنگي بين نيروها بازي مي‌کرد. تا آن زمان، ارزش موتورسيکلت به‌عنوان يک وسيله نقليه نظامي از سوي کشورها ناديده گرفته مي شد.

در جنگ جهاني اول، آلمان برتري محسوسي را در تجهيزات نظامي نسبت ساير کشورها داشت، همين باعث شد در کمپاني پژو پلتفرم هاي خوبي در اين زمينه براي توليد نفربرها توليد شود. در زمان جنگ، ارتش فرانسه بخش بزرگي از موفقيت هاي خود را مديون پژو بود و موفقيت آن ها باعث شد پس از جنگ هم برخي کشورها اين تجهيزات را به پژو سفارش دهند.

پژو اولين خودروي برقي خود را در سال ۱۹۴۱ ساخت

در سال ۱۹۴۱ کمپاني پژو اولين خودروي برقي خود را معرفي کرد. اين خودرو که “VLV” نام داشت با وزن ۳۴۸ کيلوگرم و خروجي پيشرانه برقي ۱٫۳ تا ۳٫۵ اسب بخار، نهايت سرعت ۳۰ کيلومتر بر ساعت را داشت و در آن زمان به دليل رفع محدوديت هاي تأمين سوخت ساخته شده بود. توليد اين خودرو مصادف با جنگ جهاني دوم شد، پس پژو ساخت VLV را از دستور کار خارج کرد و پس از جنگ جهاني دوم مدل ۲۰۳ را به بازار معرفي کرد. پژو ۲۰۳ مدل موفقي از پژو بود که در آن سال ها رکوردهاي جديدي در فروش را ثبت کرد.

کسب عنوان هاي جهاني متعدد توسط پژو
پژو بارها جايزه خودروي سال اروپا را به دست آورده است. نخستين بار مدل موفق ۵۰۴ بود که اين جايزه را در سال ۱۹۶۹ به دست آورد و بعد از آن مدل نام آشناي ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ اين عنوان را کسب کرد. همچنين پژو بارها جايگاه دوم و سوم را بين بهترين هاي سال اروپا داشته و از اين نظر از برترين هاي قاره سبز به شمار مي آيد. در سال ۲۰۰۹ پژو ۳۰۸ جايزه بهترين خودروي سال اروپا را برد، همچنين برند پژو بارها در کشورهاي اروپايي ديگر، مثل ايتاليا و اسپانيا، به عنوان خودروي سال آن کشورها نيز انتخاب شده است.

سوددهي پژو تا اوايل دهه ۷۰ ميلادي، اين خودروساز را به شرکتي ثروتمند تبديل کرد. در اين زمان، «سيتروئن» با کاهش فروش مواجه شد و درنهايت، ۳۰ درصد از سهام خود را به پژو واگذار کرد. سال ۱۹۷۵ مشکلات مالي سيتروئن افزايش يافت و درنهايت با کمک دولت فرانسه، پژو توانست بخش عمده سهام سيتروئن را در اختيار بگيرد. گروه خودروسازي “PSA،  مخفف Peugeot Société Anonyme ، حاصل ادغام شرکت‌هاي پژو و سيتروئن در سال ۱۹۷۶ ثبت شد. سال ۱۹۷۶ پژو به سراغ «کرايسلر» رفت که درگير مشکلات اقتصادي بود. پس از اتمام مذاکرات، شاخه اروپايي کرايسلر آمريکا، که با برندهاي «سيمکا» در فرانسه و «روتس» (Rootes) در انگليس فعاليت مي‌کرد، به پژو واگذار شد.

در اين مقاله سعي کرديم نکاتي ناگفته را از پژو بيان کنيم؛ برندي که سال هاست در چرخه صنعت خودروسازي ما حضور دارد و حتا ريشه هاي خودروهاي ملي ما در پلتفرم هاي اين نشان ديده مي شود. پژو بارها در بحران هاي اقتصادي به سمت ورشکستگي کامل رفته است، اما حمايت کامل دولت فرانسه هميشه ناجي اين نشان بوده و هست.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره