نماد آخرین خبر

جک S3 یا ام وی ام X22، کدام خودرو گزینه مناسب تری است؟

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی

خودرو بانک/ طي چند سال گذشته خودروهاي کراس اوور محبوبيت چشمگيري در بازارهاي جهاني پيدا کرده و در بازار کشور هم شاهد حضور پرتعداد اين کلاس خودرو با قيمت، امکانات و اندازه هاي متنوع هستيم، هرچند طي 2 سال گذشته قيمت خودرو در کشور به حدي افزايش پيدا کرده است که حتي اقشار متوسط جامعه نيز به سختي مي توانند چنين محصولاتي را خريداري کنند.

با اين حال، امروز در خودروبانک نگاهي به دو خودروي کراس اوور پرطرفدار بازار خواهيم داشت که سهم قابل توجهي از کراس اوورهاي سايز کوچک بازار ايران به خود اختصاص داده اند. دو خودروي جک S3 و خودروي ام وي ام X22 که توسط کرمان موتور و مديران خودرو توليد شده و از خدمات فروش و پس از فروش بسيار خوبي در کشور برخوردار هستند و مشتري خيالش از بابت خريد آنان راحت است.

امکاناتي که با خريد جک S3 و ام وي ام X22 گيرتان مي آيد
جک S3 از امکاناتي نظير چراغ‌ هاي اتوماتيک مجهز به سيستم مشايعت، چراغ ‌هاي مخصوص روز، سانروف برقي، تهويه مطبوع اتوماتيک، بلوتوث، فرمان برقي، روکش‌هاي چرمي، کروز کنترل، نمايش فشار باد تايرها، نمايشگر لمسي، تهويه اتوماتيک، ترمزهاي مجهز به ABS و EBD بهمراه سيستم پايداري الکترونيکي ESC، ترمز کمکي هيدورليکي HBA، سامانه کنترل ايستايي در سربالايي HAC و دو ايربگ براي راننده و سرنشين کناري و برخي امکانات ديگر برخوردار است که در اين رده امکانات خوبي به شمار مي آيد.


در مقابل ام وي ام پس از عرضه ماشين ‌هايي با آپشن ‌هاي محدودتر، تصميم گرفت که نمونه‌ هاي مجهزتري تحت عنوان نسخه لاکچري و اکسلنت به بازار عرضه کند تا با داشتن امکانات تکميلي کمبودي از اين حيث احساس نشود. از جمله امکانات ام وي ام X22 فول مي ‌توان به مواردي نظير ترمزهاي ABS و EBD ، سيستم کنترل پايداري ESP ، کنترل کشش TCS ، سامانه کمکي حرکت در سربالايي HAC، ترمز کمکي EBA ، کيسه هوا براي سرنشينان جلو، دوربين دنده عقب، نمايشگر چند منظوره لمسي، تهويه الکتريکي، سانروف برقي، سامانه TPMS ، صندلي‌هاي چرمي، کروز کنترل و چراغ‌هاي روشنايي در روز و برخي امکانات ديگر اشاره کرد.

پيشرانه و سيستم انتقال قدرت
در بخش فني هر دو خودرو از موتوري استفاده مي کنند که تقريبا خروجي قدرت مشابهي دارند. به طور دقيق تر خودروي جک S3 يک موتور چهار سيلندر 1.6 ليتري با خروجي قدرت 107 اسب بخاري دارد که در محدوده 6000 دور بر دقيقه بدست مي آيد، درحالي که ام وي ام X22 با پيشرانه 1.5 ليتري قادر به توليد 105 اسب بخار قدرت در همين محدوده دور موتور است.

با اين حال، تفاوت ها در گشتاور توليدي موتور بيشتر به چشم مي آيد و خودروي جک S3 با گشتاور 155 نيوتن متري خود مي تواند برتري چشمگيري نسبت به خودروي ام وي ام X22 با خروجي گشتاور 135 نيوتن متري داشته باشد.

هر دو پيشرانه به يک جعبه دنده اتوماتيک متصل شده اند، اما جک S3 يک جعبه دنده اتوماتيک CVT و خودروي ام وي ام X22 يک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتيک دارد که تفاوت آنان در شتاب گيري و مصرف سوخت بيشتر به چشم مي آيد.

مصرف سوخت جک S3 با گيربکس اتوماتيک انتقال متداول CVT براي هر صد کيلومتر استفاده ترکيبي معادل 5.9 ليتر خواهد بود، درحالي که مصرف سوخت ام وي ام X22 براي استفاده ترکيبي به چيزي حدود 6.1 ليتر مي رسد.

اگرچه هيچ کدام گيربکس ‌هاي خيلي سريع و باهوشي نيستند، اما به هر حال در اين رده قيمتي وضعيت تمامي ماشين ‌هاي اتوماتيک مشابه ميهمانان امروزمان است و از اين رو نمي‌ توان ايراد بزرگي به سيستم انتقال قدرت S3 و X22 وارد کرد.

تجربه رانندگي
در اولين قدم با ورود به داخل کابين، متوجه ديد مناسب راننده نسبت به محيط بيرون خواهيد شد و ارگونومي هم براي اين سطح و کلاس خودرويي قابل قبول به نظر مي‌ رسد. البته اگر روي اين موضوع خيلي دقيق شويم، بايد گفت که ميزان تسلط به محيط پيراموني پشت فرمان ام وي ام X22 اندکي بهتر از جک S3 خواهد بود، اما اين اختلاف پس از مدتي رانندگي و عادت کردن به خودروها از بين مي رود.

برخلاف رنو ساندرو استپ وي يا حتي خودروي برليانس C3 کراس، داخل هر دو ماشين به علت ارتفاع نسبتا زياد و موقعيت مناسب قرارگيري راننده، حس و حال قرار گرفتن داخل يک خودروي کراس ‌اوور واقعي بيشتر به راننده منتقل مي شود و همين موضوع باعث تجربه رانندگي لذت بخش تري خواهد شد. فرمان هر دو خودرو هم نرم است و تا اينجاي کار همه چيز براي يک رانندگي آرام شهري مناسب به نظر مي‌ رسد.

با اين حال پس از مدت کوتاهي با اولين مورد منفي يعني سواري نسبتا خشک ام وي ام X22 مواجه خواهيم شد. در واقع X22 در مقايسه با خودروي ام وي ام 315 کوبش‌ هاي بيشتري به کابين منتقل مي ‌کند، درحالي که خودروي جک S3 کيفيت سواري نسبتا بهتري براي سرنشينانش دارد و رفتار سيستم تعليق نرم تر خواهد بود.

موضوع ديگر اينکه سواري اسپرت ‌تر X22 منجر به پايداري بهتر آن نشده و باوجود حرکات گهواره اي کمتر نسبت به رقيب خود، در فرمان ‌پذيري هم عملکرد چندان بهتري از خود نشان نمي‌ دهد. البته هر دو ماشين ازسيستم‌ هاي کنترل پايداري الکترونيکي بهره مند هستند و اين امر باعث شده تا امنيت خودرو در پيج ها تامين شود.

خلاصه کلام اين است که اين دو کراس ‌اوور کوچک شهري به هيچ عنوان براي سرعت رفتن و لايي کشيدن ساخته نشده ‌اند. اما قدرت موتور، ترمز و پايداري آن‌ ها براي استفاده‌ هاي عادي کافي است. ناگفته نماند که ترمز هر دو اتومبيل در زمين ‌هاي لغزنده عملکرد متوسطي دارد و بهتر است که در اين شرايط جانب احتياط را رعايت کنيد.

در ادامه تجربه رانندگي، بخش فني اتومبيل را بررسي کرديم و متاسفانه در بحث شتاب گيري هيچ يک از اين دو خودرو نتوانستند عملکرد چشمگيري از خود نشان دهد، با اين حال جک S3 به خاطر داشتن پيشرانه قوي تر توانست عملکرد بهتري بويژه در شتاب ثانويه و کشش در سربالايي ها نسبت به خودروي ام وي ام X22 داشته باشد.

در قدم آخر به سراغ عايق بندي کابين مي رويم و بايد گفت که صداي ورودي به کابين در دورهاي پايين با هر دو خودرو چندان آزار دهنده نيست، ولي وقتي سرعت را افزايش مي دهيد صداي باد بيشتري به داخل کابين نفوذ مي کند که در خودروي ام وي ام X22 به مراتب بيشتر از جک S3 خواهد بود، هرچند به خاطر استفاده از جعبه دنده CVT، صداي جک S3 هنگام شتاب گيري ها بلند مي شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره