کاهش قیمت خودرو منتظر ورود مجلس

باشگاه خبرنگاران/ بازار خودرو که روزها را يکي پس از ديگري با افزايش قيمت سپري ميکند، مدت هاست چشم انتظار ورود نظارت گرانه مجلس براي تعادل در خود است.
قيمت خودرو مدت زياديست که دچار آشفتگي عميقي شده است. روزهايي را پشت سر مي گذاريم که شاهد رشد شديد قيمت خودرو هستيم و سياستهاي دستوري و حتي تغيير روشهاي فروش هم نتوانسته بازار خودرو را آرام کند.
طبق مشاهدات ميداني خودروهاي داخلي در بازار آزاد به شدت دچار نوسانات قيمتي شده به طوري که از يک ماه گذشته تاکنون بيش از ۴۰ ميليون تومان به قيمت ۲۰۶ که يک خودرو داخلي محسوب مي شود، افزوده شده است. در حال حاضر در بازار آزاد خودرو، پژو ۲۰۰۸، ۷۴۰ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ تيپ دو ۱۶۴ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ تيپ پنج ۱۹۹ ميليون تومان و مزدا ۳ با رقم ۸۲۰ ميليون تومان قيمت گذاري شده است. سراتو نيز در حال حاضر رقم ۵۳۰ ميليون تومان و استپ وي ۳۸۵ ميليون توماني را ثبت کرده است.
شوراي رقابت براي کنترل بازار خودرو اقداماتي را انجام داد و رئيس اين شورا، تصميم گرفت که کلينيکي براي قيمت گذاري خودرو ايجاد کند که بر اين اساس قيمت خودروهاي جديد داخلي در کلينيک تجاري قيمت خودرو تعيين خواهد شد.
اين افزايش قيمت، در کارخانه خودرو هم سرکي کشيده و خودروسازان تصميم به گران کردن مجدد محصولاتشان گرفتند!
اولين جلسه اين کلينيک برگزار شد اما نتوانست نظر مثبت فعالان صنعت خودرو و کارشناسان را جلب کند چرا که طبق گفته کارشناسان صنعت خودرو، شوراي رقابت در اين کلينيک نيز به دنبال پياده کردن سياستهاي دستوري و سرکوب قيمت ها بوده است. آنطور که برخي حاضران در اين جلسه عنوان کرده اند، مسئولان شوراي رقابت در مورد خودروهاي جديد نيز بناي قيمتگذاري در حاشيه بازار را ندارند و همچنان اصل بر نرخگذاري دستوري است.
اما اين اتفاقات در حالي است که دولت براي کاهش قيمت ها و اُفت التهابات کاري نمي کند و حالا انتظارات از مجلس است. آنچه اين بازار نشان مي دهد، صنعت خودروسازي نيازمند ورود جدي دستگاه قضايي و دادستان کل کشور به عنوان مدعي العموم است اما قوه قضاييه نيز به اين بازار ورود نمي کند.
صنعت خودرو خود را تافته جدا بافته از حاکميت مي داند!
يحيي کمالي پور نايب رييس کميسيون حقوقي و قضايي مجلس در اين خصوص مي گويد: بايد به اين نکته توجه کنيم مجلس به عنوان يک نهاد نظارتي نميتواند به ساز و کار قيمت گذاري، خريد، فروش و پيش فروش ورود کند.
نايب رييس کميسيون حقوقي و قضايي مجلس عنوان کرد: در اين وضعيت نابسامان ابتدا ورود دستگاه قضايي، ورود عاجل متوليان امر و سازمانهاي مرتبط با موضوع، شايد راهگشاتر از اقدامي باشد که مجلس بخواهد در اين مدت انجام دهد.
کمالي پور همچنين درباره علت افزايش بي رويه قيمتها در اين بازار اظهار کرد: فکر ميکنم صنعت خودرو کشور ما خود را تافته جدا بافته از حاکميت ميداند، به همين دليل نه دستورالعمل ها، نه نطقها و نه سخنرانيها تاثيري بر عملکرد آنها ندارد و آنها کار خودشان را انجام ميدهند.
تاکنون دو شرکت خودروساز سايپا و مديران خودرو وارد فاز افزايش قيمت خودرو شدند و شايد بعدها ايران خودرو هم به اين صف بپيوندد، اما با توجه به اين موج جديد گراني خودرو، راهکار مجلس براي مقابله با آن چيست؟
مذاکرات مجلس براي کاهش قيمت خودرو
عزيز اکبري رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نقش مجلس براي کاهش التهابات بازار خودرو، گفت: در مورد مشکلات صنعت خودرو در مجلس، در حال مذاکره هستيم تا بتوانيم در اين خصوص هر چه سريعتر به نتيجهاي برسيم.
رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در خصوص بازار خودرو، ادامه داد: در داخل کميسيون در حال انجام مذاکراتي در بخشهاي مختلف صنعتي در تمام بخش ها هستيم که خودرو يکي از آنهاست. اميدواريم بتوانيم به خوبي کار را پيش ببريم.
به گفته اين مقام مسئول، کارگروهي براي کنترل قيمت خودرو تشکيل شده و نظراتي در آن نيز داده شده است که در حال حاضر منتظر نظر کميسيون هستند و تا زماني که رئيس کميته نظر ندهد نمايندگان نميتوانند در اين خصوص نظر دهند.
او در خصوص ورود مجلس به مشکلات صنعت خودرو، ادامه داد: به بحث مشکلات هنوز ورود نکرده ايم و مجلس هر اقدامي که از دستش بر آيد انجام خواهد داد.
راهکارهاي مجلس براي کاهش قيمت خودرو
مصطفي طاهري نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به راهکارهاي کاهش قيمت خودرو، گفت: براي کنترل بازار ۳ کار مي توان انجام داد. يکي از کارها افزايش عرضه خودرو به بازار است.
او بيان کرد: از آنجايي که عرضه و تقاضا در بازار خودرو بسيار موثر است، در نتيجه در قدم اول بايد ميزان توليد خودروسازي ها افزايش يابد. يعني هر چقدر ميزان عرضه خودرو به بازار زياد باشد، شاهد کاهش قيمت ها در بازار خواهيم بود. اما اين روند نياز به زمان طولاني دارد و بايد به فکر کاهش قيمت ها در بازه کوتاه مدت باشيم.
بايد از خودروهاي احتکار شده که کشف مي شوند استفاده کرد
نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي تشريح کرد: نکته ديگر در کاهش قيمت خودرو اين است که بايد به فکر ارزان شدن اين کالا در کوتاه مدت باشيم که نکته آن در احتکار خودرو است بدين معنا که بايد از خودروهايي که احتکار شده استفاده کرد، برخي افراد چندين خودرو را در پارکينگ نگه داشته اند تا زماني که خودرو گران شود و در آن زمان اقدام به فروش مي کنند.
ماليات سمي براي احتکار خودرو
طاهري ادامه داد: يک راه حل براي بيرون کشيدن اين خودروها از پارکينگ وجود دارد که آن هم ماليات است، اينگونه خودروهاي احتکاري به بازار کشيده مي شوند و باعث کاهش قيمت خواهند شد. بحث ديگر در خودرو، قيمت مواد اوليه است.
نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: عمده ترين کالايي که در خودرو به کار مي رود، فولاد است که اگر قيمت فولاد را کاهش دهيم شاهد کاهش قيمت خودرو در بازار خواهيم بود.
بازار خودرو، بسيار آشفته و نابسامان است
سعيد موتمني رئيس اتحاديه فروشندگان و نمايشگاه داران خودرو با بيان اينکه در حال حاضر شاهد افزايش قيمتها در بازار خودرو هستيم، افزود: بازار خودرو، بسيار آشفته و نابسامان است ضمن اينکه در بازار داخلي، شاهد افزايش قيمتها البته با شيب ملايم بوده ايم.
او بيان کرد: به عنوان نمونه، امروز پرايد ۱۱۱، نود و سه ميليون تومان، پرايد ۱۳۱، هشتاد و يک ميليون تومان، پرايد ۱۳۲، هشتاد و يک ميليون تومان، تيبا دو، ۱۰۷ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان، تيبا صندوق دار، ۹۶ ميليون تومان، ساينا، ۱۰۸ ميليون تومان و بعضي از محصولات ايران خودرو هم مانند، پژوپارس، ۱۷۳ ميليون تومان، پژوپارس تيوفايو، ۲۰۷ ميليون تومان، ۲۰۶ تيپ دو، ۱۶۳ ميليون تومان، ۲۰۶ تيپ پنج، ۱۹۷ ميليون تومان، ۲۰۶ وي هشت، ۱۹۱ ميليون تومان، پژو ۴۰۵، صد و سي و نه ميليون تومان، و سمند ال ايکس، ۱۴۳ ميليون تومان داد و ستد شد.
رئيس اتحاديه فروشندگان و نمايشگاه داران خودرو، در خصوص قيمت خودروهاي خارجي هم گفت: حدود دو سال است که خودرو خارجي وارد کشور نميشود و دارندگان اين خودروها قيمتها را بسيار بالا اعلام ميکنند، مثلا خودرويي که يک سال پيش ۷۰۰ ميليون تومان بوده، الان يک ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان قيمت گذاري شده است.
او بيان کرد: خودروي ۲۰۰۸، چند ماه پيش، ۴۸۰ ميليون تومان بود امروز، ۷۴۰ ميليون تومان، سراتو که ۴۶۰ ميليون تومان بود، ۶۲۵ ميليون تومان، هايما که ۴۰۰ ميليون تومان بود امروز ۵۶۰ ميليون تومان و يا خودروي جک که يکسال پيش حتي در بازار زير قيمت شرکت، به فروش ميرسيد، امروز ۵۶۰ ميليون تومان داد و ستد ميشود. وي در پايان گفت: در حال حاضر بازار خودرو، مشتري ندارد و خريداران منتظر اين هستند تا قيمتها پايين بيايد و معاملات به صفر رسيده است.
واضح است که گراني خودرو عوامل مختلف ديگري همچون افزايش نرخ تورم، ايجاد سرمايههاي سرگردان و کاهش ارزش ريال و کم شدن توليد و عرضه خودرو به بازار و تبديل شدن خودرو از کالاي مصرفي به کالايي سرمايهاي دارد، اما در اين بين نبايد نقش دلالان را ناديده گرفت؛ کساني که عامل اختلاف فاحش قيمتي کارخانه و بازار آزاد شده اند. افزايش نرخ ارز هم بي تاثير نبوده تا جايي که فعالان بازار خودرو ثبات در نرخ ارز را عاملي مهم در ايجاد آرامش در بازار خودرو ميدانند.
در اين شرايط نابسامان انتظار مي رود که مسئولان بالادستي به اين قضيه ورود کنند و اما چيزي که کاملا مشخص است نه تنها دولت، بلکه مجلس و قوه قضاييه نيز براي کاهش قيمت ها و ورود نمي کنند و هر روز شاهد افزايش قيمت خودرو در بازار هستيم.