نگاهی به معرفی آرم خودروها / از اسب رقصان فراری تا پرواز بوقلمون اشکودا
خودروکار/ برند عبارتي است که بتواند به کوتاهترين و سادهترين شکل ممکن «قلب و روح» برند را معرفي کند و جوهره و هويت برند را به بهترين شکل ارائه دهد و بهاينترتيب جايگاه آن را مشخص کند. برند، ابزار قدرتمندي است که ميتواند درباره محصول، فعاليتهاي تبليغاتي، مکان و شيوه فروش برند با مشتريها سخن بگويد و حتي ميتواند برخي از دلايل فعاليتهاي سازمان را به سادهترين شکل ممکن توصيف کند.
آرم يا همان لوگو خودروها يکي از مهمترين عناصر خارجي ديداري براي مشتريان است، خودروها ميآيند و ميروند، اما لوگوها ماندگار هستند. در بعضي موارد لوگوها به مرور زمان و با رشد شرکت، معروف ميشوند و در اغلب موارد، لوگوها معني عميقي دارند که به آغاز فعاليت شرکت برمي گردد.
در اين گزارش به بررسي آرم معروفترين لوگوهاي خودروسازان جهان و معني آنها پرداخته شده و در برخي موارد پيشينه آنها بررسي شده است.
آرم مرسدس بنز
پيشينه نام گذاري مرسدس بنز به دو شريک تجاري قديمي به نامهاي گاتليب دايملر و ويلهلم مايباخ پايه گذاران مرسدس بنز برميگردد، مرسدس نام دختر بزرگتر مايباخ است و واژه بنز هم از ادغام بنز و Cie در سال ۱۹۲۶ گرفته شده است.
ستاره سه گوش مرسدس بنز براي نخستين بار در سال ۱۹۰۹ ثبت شد و سه گوش آن سه نوع حرکت در خشکي، آب و هوا را نشان ميدهد و با ادغام شدن دايملر و بنز در سال ۱۹۲۶ اين ستاره در يک دايره جاي گرفت.
آرم تويوتا
در نظر اول لوگوي شرکت خودروسازي تويوتاي ژاپن شبيه يک گاوچران است که کلاه بزرگي بر سر گذاشته است، اما در واقع اين لوگو سه شکل بيضي است که قلب مشتري، قلب محصول و پيشرفتهاي تکنولوژيکي و فرصتهاي بيحد و مرز تويوتا را ترسيم ميکند.
آرم مزدا
آرم مزدا شبيه يک لاله خوش فرم و نمايانگر بالهاي باز شده است. در فرهنگ ژاپن علامت ۷ به معناي ابتکار، درک هدف و لطافت است. نام مزدا هم از اهورا مزدا، خداي ايرانيان باستان و آيين زرتشت گرفته شده است.
آرم آئودي
لوگوي چهار حلقهاي آئودي در سرتاسر جهان شناخته شده است و عده کمي معناي آن را ميدانند، اين چهار حلقه ادغام چهار شرکت تحت يک لوگو را نشان ميدهد. آئودي در سال ۱۹۳۲ با شرکتهاي Horch، DKW و واندرر ادغام شد تا "اوتو يونيون" را تشکيل دهد که همان آئودي امروزي است.
آرم ب ام و
Bavarian Motor Works (ب ام و) که به معناي موتورسازي باواريا است، از لوگوي گرد يا دايرهاي به رنگهاي سفيد و آبي تشکيل شده که اين رنگها از پرچم ايالت جنوب شرقي باوارياي آلمان گرفته شده که مقر اين خودروسازي است.
سالها تصور ميرفت اين لوگو يک تيغه پروانه را نشان ميدهد که در آسمان قرار گرفته و مربوط به گذشته اين شرکت است که موتورهاي هواپيما توليد ميکرد، اما بعدها روشن شد که اين لوگو با وجود اينکه در سال ۱۹۲۹ در يک تبليغات استفاده شد، ارتباطي با موتورهاي هواپيما ندارد.
آرم هيونداي
لوگوي هيونداي شبيه نخستين حرف نام اين خودروساز کرهاي به نظر ميرسد، ولي در واقع اين لوگو که شبيه حرف "اچ" است، رابطه ميان مشتري و شرکت را نشان ميدهد. اگر اين لوگو با دقت نگاه شود، به نظر ميرسد دو نفر در حال دست دادن هستند.
آرم فولکس واگن
لوگوي فولکس واگن طي ۷۰ سال تغييراتي کرده است. هرچند در مورد منشا اوليه لوگو اخلاف نظر وجود دارد، اما بر اساس پيشينه فولکس واگن، اولين لوگوي اين شرکت را فرانتس ژاوير رايمسپيس در سال ۱۹۳۸ در يک مسابقه رسمي طراحي کرد.اين لوگو بعد از جنگ جهاني دوم تا اندازهاي کامل شد و مهمترين تغيير آن در طرح نهايي افزودن رنگ به آن بود در حالي که اوايل بخش عمده لوگو به رنگ سياه بود.
آرم پورشه
کمپاني پورشه توسط فرديناند پورشه در سال ۱۹۳۱ پايه گذاري شده که در توليد خودروهاي اسپرت لوکس تخصص دارد و يکي از رؤياييترين برندهاي دنياست، طراحي لوگو پورشه به اوايل دهه ۱۹۵۰ برميگردد که فرديناند پورشه و تيمش اين لوگو را طراحي کردند.اين لوگو با شاخهاي شکل گوزن و رنگهاي تشريفاتي قرمز و سياه به منظور تمجيد از شوابن، خانه دوم خانواده پورشه طراحي شده و اسب سياه بر روي سپر زرد رنگ مظهر قدرت پيشروي و نشان متمايز اشتوتگارت است.
آرم ولوو
لوگوي ولوو يک دايره با يک کمان را نشان مي دهد که نماد آهن است، اين نماد آهن مورد استفاده قرار گرفته تا نشان دهد آهن سوئدي در خودروهاي ولوو مورد استفاده قرار گرفته که نشان دهنده استحکام و دوام است.
آرم ميتسوبيشي
واژه ميتسوبيشي به معناي سه منشور است، برخي بر اين عقيدهاند که سه الماس ملخ کشتي است، اما مطرح شده که اين لوگو از ترکيب دو نشان خانوادگي تشکيل شده و نمايانگر هيچ بخشي از يک کشتي نيست، ارتباط اين نشان با کشتي تصور اشتباهي بوده که بدليل سابقه کشتيراني و کشتيسازي شرکت در اذهان ايجاد شده است.
آرم رنو
آرم رنو شبيه الماس است و نخستينبار به صورت آرم ايستاده، روي در موتور بهکار رفت، در سال ۱۹۲۲ ميلادي قسمت مرکزي آرم براي خروج هوا بريده شد و رنو آرم امروز خود را از سال ۱۹۲۴ ميلادي با خود همراه دارد.
آرم کيا
نام کيا برخاسته ﺍز نامي چيني-کرهﺍي ﺍست که شامل کلمه (کي) به معناي برﺁمدن و (ﺁ) به معناي ﺁسيا ﺍست که به ﺍختصار نام ﺍين شرکت معناي برﺁمده ﺍز ﺁسيا رﺍ ﺍلقا ميکند.
آرم آلفا رومئو
علائم ثبت شده بر روي لوگو آلفا رومئو نشان رسمي شهر ميلان و مربوط به جنگهاي صليبي بوده است.
آرم سيتروئن
آندره سيتروئن بنيانگذار سيتروئن کار در صنعت موتور را با توليد چرخ دنده آغاز کرد و در واقع دو علامت روبه بالا در آرم سيتروئن سمبل دندانههاي چرخ دنده است.
آرم فراري
اسب رقصان در لوگو فراري برگرفته از هواپيماي جنگي خلبان تکخال فرانچسکو باراکا در جنگ جهاني بوده و رنگ زرد لوگو مربوط به پرچم شهر مودنا، زادگاه بنيان گذار فراري است.
آرم لکسوس
نام لکسوس برگرفته از يک نام تجاري کانديد شده در تعيين نام اين شرکت گرفته شده که در ابتدا الکسيس بوده و چون براي نام خودرو مناسب نبوده به لکسوس تغيير پيدا کرده است.
آرم لامبورگيني
کارخانه لامبورگيني در شهر تورينوي ايتاليا واقع شده که Toro در زبان ايتاليايي به معناي گاو و torino به معناي گاو کوچک است. در آرم کمپاني لامبورگيني يک گاو خشمگين مشاهده ميشود که گارد گرفته و آماده حمله به حريف خود است.
آرم پژو
در واقع آرم پژو برگرفته از اولين خودرو پژو به نام مدل شيرساخته شده که نشان محلي شهر بلفورد، مکان ساخت مدل ذکر شده را روي خود داشته است.
آرم کاديلاک
کاديلاک که از قديميترين خودروسازان آمريکايي ميباشد، در سال ۱۹۰۲ توسط آقاي هنري للاند (Henry Leland) تاسيس شد. "للاند" نام کاديلاک را از آقاي آنتوني دلاموته، معروف به سر کاديلاک، موسس شهر ديترويت برگرفت. آرم کاديلاک نيز نشان خانواگي آقاي کاديلاک است.
آرم شورولت
در اصل کمپاني شورولت در سال ۱۹۱۱ توسط لوئيس شورولت و ويليام سي دورانت (موسس جنرال موتورز) تاسيس شد. جالب است بدانيد که آقاي دورانت در سفري که در سال ۱۹۰۷ به فرانسه داشتند، طرح کاغذ ديواري اتاق هتلش نظر وي را جلب کرد و چند سال بعد يعني در سال ۱۹۱۳، اين طرح را به عنوان لوگوي کمپاني برگزيد.
آرم فورد
کمپاني فورد در سال ۱۹۰۳ توسط آقاي هنري فورد با همکاري برادران دوج در ديترويت تاسيس شد. در آن زمان، محصولات کمپاني فورد بالغ بر ۵۰ درصد از خودروهاي آمريکا را تشکيل ميدادند. ساخت فورد مدل T تحول عظيمي در زمينه خودرو و خط توليد آن زمان بود. جالب است بدانيد که برف پاک کن عقب خودرو براي اولين بار توسط کمپاني فورد در سال ۱۹۴۰ مورد استفاده قرار گرفت.
آرم تسلا
با نگاهي به لوگوي اين شرکت خودرو سازي متوجه ميشويم علامت T بصورت مشخص نماينده حرف اول Tesla است. حالتي که حرف T دارد بيشتر نشان دهنده موتور برقي قرار گرفته در تمامي خودروهاي اين شرکت است. اگر قدري بيشتر به اين لوگو نگاه کنيد متوجه ميشويد که بدنه حرف T شبيه به داخل يکي از حفرههاي موتور است که با کلاه T روي آن را پوشانده است.
آرم رولزرويس
لوگوي اين کمپاني در سال ۱۹۰۴ تاسيس شد. آرم اين شرکت که دو حرف R نوشته شده بر روي هم است، حروف اول نامهاي خانوادگي آقاي چارلز رولز و هنري رويس است. از سال ۱۹۱۱ نيز مجسمه فرشته طلايي بر روي جلوپنجره تمام محصولات اين کمپاني نصب شد که اميلي نام دارد و سمبل آرامش است. جنس مجسمه اميلي از طلاي ۲۴ عيار است و به روش ريخته گري و دست ساز ساخته ميشود.
آرم اشکودا
نشان اشکودا شبيه يک بوقلمون در حال پرواز است. حال آنکه بوقلمونها پرواز نميکنند، اما اين نشان در واقع يک پيکان بالدار است که مفهوم کلي سرعت را به مخاطب القا ميکند.
آرم سوبارو
سوبارو اولين کارخانه ژاپني توليدکننده خودرو است. اين نشان اشاره به گروهي ششتايي ستارگان خوشه پروين در صور فلکي است که در زبان ژاپني به نام موتسورا بوشي نيز خوانده ميشود.
آرم فيات
در دهه ۸۰ شرکت فيات نشان ابتدي خود را به نفع حروف کلمه فيات که به طور نامنظم کنار هم قرار گرفته بودند را کنار گذاشت و آرم جديد فيات توسط طراح ارشد اين شرکت طراحي شد.
آرم جاگوار
در ميان خودروهاي انگليسي جاگوار لوگوي برجستهاي دارد. آنچه از نام اين خودرو بر ميآيد جاگوار نام يک پلنگ درنده است که به دنبال شکار ميگردد.
آرم ايران خودرو
اولين نشانهاي که در صنعت خودروسازي ايران مطرح شد آرم حک شده بر روي پيکان بود. تصويري از يک ارابه باستاني و شمايلي از يک اسب در حال حرکت که اين آرم تا زمان توقف توليد پيکان همراه اين خودرو بود.
پس از توقف توليد پيکان و آغاز توليد خودروي سمند مسوولان ايرانخودرو طراحي آرم جديدي براي سمند را در معرض فراخوان عمومي گذاشتند و در نهايت طرح استاد مرتضي مميز که يک کله اسبي زيبا بود، به عنوان زيباترين و بهترين اثر براي قرار گرفتن بر بدنه خودروي سمند برگزيده شد. طرحي که با نام خودرو کاملا همخواني داشت.