فولکس واگن «پاسات»؛ جدیدترین گذرموقت وارد شده به کشور

دنياي خودرو/ فولکسواگن پاسات از يک پيشرانه چهارسيلندر خطي با حجم دقيق ۱۷۹۸سيسي مجهز به سيستم توربوشارژر بهره ميگيرد که توانايي توليد نيرويي معادل ۱۸۰اسببخار و ۲۵۰نيوتونمتر گشتاور را دارد.
سدانهاي بزرگ نيمهلوکس عموما خودروهاي پرطرفدار و پرفروشي بهشمار ميروند و بهدليل تنوع در بازارهاي جهاني مورد استقبال علاقهمندان قرار گرفتهاند. اما اين سگمنت در بازار ايران بهدليل محدوديت در عرضه مدلهاي متنوع، تا چند سال پيش بهنوعي در انحصار برندهاي کرهاي قرار داشت. اما بازار رفتهرفته با ورود برندهاي اروپايي مانند رنو و فولکسواگن، تنوع بيشتري يافت و فضاي رقابتي جذابتري در آن ايجاد شد.
ازجمله محصولاتي که ورودش به بازار، فضاي رقابتي را براي گزينههاي قديميتر تنگ کرد، فولکسواگن پاسات است که تقريبا از دوسال پيش توسط شرکت ماموتخودرو عرضه شد. قيمت بسيار مناسب و رقابتي در بدو ورود باعث شد پاسات بهسرعت جايگاه واقعي خود را بيابد و در ميان خريداران به خودرويي محبوب و دوستداشتني تبديل شود. بههميندليل تا زماني که امکان واردات خودروهاي خارجي به کشور فراهم بود، اين شرکت توانست سهمي از اين بخش بازار را از آن خود کند.
اکنون باتوجه به فرارسيدن روزهاي پاياني تابستان و افزايش ميزان سفرها، شاهد ورود تعداد قابلتوجهي خودرو گذرموقت به کشور هستيم. البته سهم عمده اين خودروها به مناطق آزاد کشور اختصاص دارند. زيرا خودروهاي مناطق آزاد ميتوانند پس از دريافت مجوز مرخصي سالانه، پلاک گذرموقت بگيرند و به مدت يکماه راهي خاک اصلي کشور شوند.
از اينرو بهتازگي يک دستگاه فولکسواگن پاسات نقرهايرنگ با پلاک گذرموقت در شهر تهران مشاهده شده است که باتوجه به مدت زمان تردد درجشده روي پلاک و همچنين کد محل صدور پلاک، ميتوان انتظار داشت از يکي از مناطق آزاد شمالي کشور راهي تهران شده باشد.
ويژگيهاي ظاهري پاسات
به جرأت ميتوان گفت يکي از مهمترين ويژگيهاي اين سدان نيمهلوکس آلماني؛ سادگي آن است که در تمام بخشها بهخوبي قابل ديده ميشود. چهره متين و باوقار پاسات قابليت جلبتوجه تمام اقشار جامعه را دارد. ازسويديگر مشخصات فني و امکانات رفاهي متعدد اين خودرو را به يک سدان اسپرت و جذاب تبديل کرده است. فولکسواگن پاسات با داشتن طراحي کلاسيک نظر بسياري از طرفداران خودروهاي آلماني و اصيل را بهخود جلب کرده است.
زبان طراحي جديد محصولات فولکسواگن بهگونهاي است که ميتوان تاحدودي آن را مدرن دانست، اين درحالي است که بهخوبي ميتوان رگههايي از اصالت طراحي را در تمام بخشهاي آن مشاهده کرد. جلوپنجره کرومي که از چند نوار موازي تشکيل شده است، با امتداد درون چراغها، به آنها جلوه زيبايي بخشيدهاند که درنهايت چهرهاي خشن و تهاجمي به اين سدان آلماني بخشيده است. اما در نماي جانبي اين خودرو نميتوان ويژگي بارزي يافت، زيرا از طرحي ساده و بهدور از آلايش بهره گرفته است. هرچند نميتوان از تاثير رينگهاي اسپرت آلومينيومي در زيباتر شدن آن چشمپوشي کرد.
در نماي عقب اين سادگي بهخوبي دنبال ميشود و هيچ خطوط حجمدهندهاي روي پروفيلهاي بدنه مشاهده نميشود. با اينحال نميتوان گفت اين بخش زيبا نيست و نظر بيننده را به خود جلب نميکند، زيرا طراحان فولکسواگن با ذکاوت فراوان توانستهاند هماهنگي قابلتوجهي در سراسر قسمتهاي اين خوردو بهوجود آورند.
طراحي فضاي داخلي و آپشن ها
در طراحي فضاي داخل کابين بهخوبي ميتوان آلماني بودن اين خودرو را مشاهده کرد. طراحي کلاسيک با چيدماني عادي که در کنار متريال مرغوب، حس لوکس بودن را بهخوبي به سرنشينان منتقل ميکند.
ماموتخودرو پاسات را با تجهيزات ايمني و رفاهي مانند ۹کيسه ايمني هوا، سيستم ايموبلايزر به همراه مانيتورينگ فضاي داخل، سيستم پايداري خودرو، سيستم کمکي شروع حرکت در سربالايي، سيستم ورود بدون کليد و استارت دکمهاي، سيستم start/stop engine، پدالهاي تعويضدنده از پشن فرمان، دوربين ديد ۳۶۰درجه، حالات مختلف رانندگي، کروزکنترل هوشمند، سنسور نمايشگر باد لاستيکها، ماساژور صندليهاي جلو، گرمکن صندليهاي جلو و عقب، فرمان برقي با روکش چرم و کليدهاي کنترلي روي فرمان، آينههاي جانبي تاشو برقي داراي گرمکن، گرمکن اتوماتيک نازل آبپاش شيشههاي جلو، باز شدن در صندوق عقب بهصورت هوشمند، صندليهاي جلو با قابليت تنظيم برقي در ۱۲حالت داراي مِموري، سانروف برقي پانوراميک و سيستم صوتي و تصويري مالتيمديا به بازار عرضه کرده است.