خودرو بانک/ در حالي که بخش خودرويي بازار کشورمان از سه سال پيش کم کم از رونق افتاد و سرانجام به برهوت تبديل شد، اما در مقابل بازار موتورسيکلت در کشورمان تنوع خوبي را در اين سال‌هاي اخير به خود ديده است. نه تنها حضور موتورسيکلت‌هاي حجم بالا و اصطلاحاً سنگين حال و هواي خاصي به اين بخش داده‌اند، بلکه تنوع بالاي اسکوترها و همچنين موتورهاي برقي نيز قابل توجه است. در اين ميان موتورسيکلت خاصي به نام سوپر سوکو Super Soco در بازار ايران از سمت کويرموتور عرضه شده که موتورسيکلتي برقي از استراليا و ساخت کشور چين بوده و اين روزها در اروپا نيز طرفداراني براي خود دست و پا کرده است.

يک طراحي خاص
بازگشت به گذشته در طراحي برخي از محصولات موتوري ديده مي‌شود که براي مثال پيدايش کلاس موتورسيکلت‌هاي اسکرمبل که يکي از جذاب‌ترين نوع موتورسيکلت‌ها است، از همين ديدگاه شرکت‌هاي توليدي ريشه گرفته است. حتي برخي از شرکت‌هاي اسکوترساز، محصولات خود را با توجه به استايل و ويژگي‌هاي خاص اسکوترهاي قديمي مي‌سازند که استفاده از عناصر و المان‌هاي آن دوران مثل بدنه‌هاي محدب در کنار استفاده از قطعات کرومي از شايع‌ترين اين روش‌ها به شمار مي‌آيد.

موتورسيکلت برقي سوپر سوکو TC نيز يک نگاه به گذشته دارد. استفاده از کله چراغ گرد در کنار صندلي چرمي با رنگ روشن و البته دوخت خاص باعث مي‌شود تا در نگاه اول سريعا ياد موتورهاي دهه پنجاه و شصت ميلادي بيفتيم. در سوپر سوکو TC همچنين نشانگرها به شکل دايره‌اي و البته ديجيتال طراحي شده که در کنار دسته فرمان پهن و بزرگ در همراهي با چراغ خطر و راهنماي تکي عقب و جلو، باز هم به کلاسيک شدن طرح کلي اين موتورسيکلت کمک مي‌کند. رنگ‌هاي عرضه شده از اين موتورسيکلت در بازار نيز به چهار رنگ محدود مي‌شود که عبارتند از سبز خزه‌اي، آبي دريايي پررنگ، مشکي الماسي و زرد خاکي.

در روي ديگر سکه شاهد يک طراحي مدرن هستيم که بي‌شباهت به طرح‌هاي فضايي چندين سال پيش نيست. پنل‌هاي پهن بغل موتور در کنار ورودي هوا در پايين‌ترين قسمت و همچنين سه ورودي هواي ديگر در پخش دوشاخه، باعث شده تا ظاهر موتورسيکلت کمي عجيب و خاص به نظر بيايد.

راکب روي اين موتورسيکلت، حالتي عمودي دارد که باعث مي‌شود کمترين خستگي را در طي مسير داشته باشد. به جاي محل معمول باک در موتورسيکلت‌ها، يک درب ديده مي‌شود که با بالا دادن آن، جدا از دسترسي به باتري، يک بخش براي قرار دادن وسايل نيز در نظر گرفته شده است. کابل شارژ باتري‌ها نيز در همين بخش ديده مي‌شود. از ديگر نکات جالب در طراحي اين موتورسيکلت، بخش رکاب آن است که با 6 حالت تنظيم، يک ارتباط و ارگونومي بالا به همراه دارد.

تفاوت بين TC و TS
يکي ديگر از نسخه‌هاي سوپر سوکو به نام TC Max است که در واقع نسخه پرقدرت‌تر مدل TC است و البته در کشورمان عرضه نشده است. اما بين دو مدل TC و TS نيز تفاوت‌هايي وجود دارد. در حالي که از نظر ظاهري بايد گفت مدل TS نمونه اسپرت‌تر و با چهره‌اي امروزي است و در حالي که TC ظاهري کلاسيک دارد، به نحوي که جدا از تفاوت در زين، چراغ جلو و صفحه نمايشگر نيز وضعيتي امروزي و اسپرت دارند. اما از نظر فني نيز بين اين دو اختلافاتي ديده مي‌شود. براي مثال طبق اطلاعات منتشر شده از سوي کوير موتور به عنوان عرضه‌کننده اين برند در کشورمان، موتور سري TC قدرتي برابر با 2.96 اسب بخار دارد و اين در حالي است که TS از موتور 2.57 اسب بخاري بهره مي‌برد. اين تفاوت‌ها در ابعاد و اندازه‌ها نيز ديده مي‌شود تا جايي که TS در اندازه‌هاي بدنه کمي جمع‌و‌جور‌تر است.

بخش فني و حرکتي
بخش فني يک موتورسيکلت برقي در شاسي، پيشرانه و البته باتري‌هاي آن خلاصه مي‌شود. موتور الکتريکي سوپر سوکو ساخت بوش آلمان با همکاري پاناسونيک طراحي شده است. باتري‌ها نيز از ساخته‌هاي پاناسونيک و از نوع ليتيوم يوني و با ظرفيت 60 ولت و 30 آمپر شدت جريان بوده که به گفته شرکت سازنده، مشابه با باتري‌هاي به کار رفته در خودرو تسلا هستند. يکي از ويژگي‌هاي اين باتري‌ها، فاصله‌هاي سلول‌هاي آن است که باعث شده تا گرماي توليدي آن کم بوده و در نتيجه راندمان و عمر آن افزايش پيدا کند.

در بيان مشخصات اين مجموعه حرکتي گفته مي‌شود که موتور برقي دوهزار واتي سوپر سوکو، قدرتي برابر با 2.96 اسب بخار و 150 نيوتن متر گشتاور دارد که با يک رانندگي نرمال و با هر پک باتري مي‌تواند بين 60 تا 80 کيلومتر مسافت، متناسب با نوع و برنامه رانندگي طي کند که در واقع با دو باتري اين برد به 160 کيلومتر افزايش پيدا مي‌کند. همچنين بالاترين سرعتي که اين موتورسيکلت به آن دست پيدا مي‌کند نيز برابر با 64 کيلومتر در ساعت است. سيستم حرکتي اين موتورسيکلت کاملاً هوشمند است و بسته به شرايط و نحوه رانندگي و نياز راننده، قدرت و توان موتور الکتريکي را آزاد مي‌کند. به اين ترتيب هم در مصرف توان باتري‌ها صرفه جويي خواهد شد و هم استهلاک مجموعه را کاهش خواهد داد. اين باتري‌ها قابليت شارژ سريع نيز دارند و طول عمر اعلام شده براي آن‌ها نيز 5 سال است. اين باتري‌ها در حالت عادي براي شارژ کامل در حدود 7 تا 8 ساعت زمان نياز دارند که اين کار با برق شهري و روي موتور و يا خارج آن امکان‌پذير است. همچنين فقط با بيست دقيقه شارژ کردن مي‌توان در حدود 20 تا 30 کيلومتر پيمايش داشت.

براي اين موتورسيکلت سه برنامه حرکتي در نظر گرفته شده تا هم نياز راکب پوشش داده شود و هم در همه حالات، مصرف باتري در وضعيتي بهينه باشد. حالت يک که براي صرفه جويي بيشتر در انرژي است و حالت دو که وضعيتي بهينه به لحاظ انرژي مصرفي دارد. حالت سه نيز کارايي بالاست که از تمام توان باتري‌ها و موتور استفاده مي‌شود.

ايمني
سوپر سوکو از معدود موتورسيکلت‌هايي است که داراي سيستم استارت بدون کليد يا همان Keyless Starter است. اين سيستم امنيت بالايي به اين موتورسيکلت در کنار قفل فرمان سنتي آن مي‌دهد و به نوعي در نقش يک دزدگير پيشرفته است. از ديگر ويژگي‌هاي خاص آن، دارا بودن سيستم عامل به همراه GPS است که اين سيستم امکانات جالبي براي اين موتورسيکلت به همراه دارد. براي مثال موقعيت آن را در تمام دنيا نشان مي‌دهد، امکان رديابي آن وجود دارد و حتي مي‌توان تنظيم کرد تا موتور بعد از خروج از محدوده‌اي خاص و عبور از يک نقطه جغرافيايي، قفل شود. براي اين موتورسيکلت همچنين نرم افزار متناسب با سيستم عامل اندرويد يا iOS نيز تدارک ديده شده که حجم بالايي از امکانات مثل شارژ باتري‌ها، دماي آن‌ها و شرايط کاري را روي گوشي نمايش مي‌دهد.

يکي از بخش‌هاي خاص اين موتورسيکلت، سيستم مديريت باتري آن است که وظيفه دارد تا سلامت باتري‌ها را بررسي کرده و از رفتاري که به آن‌ها صدمه مي‌زند، جلوگيري کند. براي مثال اين سيستم از باتري‌ها در مقابل شارژ بيش از حد، دشارژ شدن و يا ايجاد اتصال کوتاه، شدت جريان بيش از حد، دماي غير استاندارد و ... محافظت خواهد کرد. همچنين دو وظيفه مهم ديگر اين سيستم در ايجاد توازن بين باتري‌ها در زمان استفاده و شارژ شدن است و ديگر کارکرد مهم آن، شارژ باتري‌ها در زمان ترمزگيري با استفاده از انرژي جنبشي موتورسيکلت است.

اين موتورسيکلت با اينکه ماکزيمم سرعت بالايي ندارد اما هم در جلو و هم در عقب داراي ترمزهاي ديسکي است.
قطر ديسک ترمز عقب برابر با 180 ميليمتر با کليپر تک پيستوني بوده و اين اندازه براي چرخ جلو برابر با 220 ميليمتر با کليپر دوتايي است. اما نکته جالب در خصوص اين موتورسيکلت اين است که چون خبري از پدال کلاچ نيست، ترمز عقب نيز داراي دسته‌اي براي فعال شدن شبيه به دوچرخه هاست. اما از آنجايي که در تمام خودروها و موتورسيکلت‌ها، ترمز جلو نقش اصلي را بازي مي‌کند، اين موتورسيکلت با داشتن سيستم CBS، ترمز جلو نيز بعد از کسري از ثانيه با گرفتن ترمز عقب، فعال مي‌شود تا هم خط ترمز کوتاه‌تر شده و هم در مسيرهاي لغزنده از سر خوردن چرخ عقب جلوگيري شود.

چراغ‌ها و نمايشگر
وقتي صحبت از يک موتورسيکلت الکتريکي است، بي‌شک حجم تکنولوژي‌هاي نوين نيز در آن بالا خواهد بود. چراغ جلو سوپر سوکو از شش قطعه LED تشکيل شده که در زمان نور پايين فقط بخش پايين و در زمان نور بالا، هر دو بخش چراغ اصلي روشن خواهند شد. اين چراغ همچنين به دو کمان نوراني در روبروي هم به عنوان چراغ روز نيز مجهز است. نوردهي مجموعه چراغ جلو برابر با 8هزار لومن است که با زاويه تابش 270 درجه‌اي، توانايي خوبي براي روشن کردن مسير دارد. بخش عقب به همراه چراغ‌هاي راهنما نيز از LED تشکيل شده‌اند تا مصرف برق در اين موتورسيکلت تا حد ممکن کاهش پيدا کند. اين چراغ همچنين به سنسور نور هوشمند نيز مجهز است تا با قرار گرفتن در يک محيط تاريک، چراغ جلو به صورت خودکار روشن شود.

صفحه نمايش نيز هرچند نمايي کلاسيک داشته و يک مجموعه کاملاً ديجيتال قرار گرفته در کنار عقربه آنالوگ است. اين بخش اطلاعات مهمي مثل شارژ باتري‌ها، مسافت قابل طي کردن با شارژ باقيمانده، درجه حرارت باتري‌ها و محيط، سرعت و کدهاي خطا، مسافت طي شده و ... را در اختيار راننده قرار مي‌دهد.

جمع بندي
وقتي صحبت از موتورسيکلت برقي مي شود که داراي يکي از بيشترين برد هاي مسافتي در اروپا بوده، به عنوان يکي از برترين‌هاي اروپا شناخته مي‌شود و مجموعه از تکنولوژي‌هاي جديد را در خود جاي داده، بي‌شک نمي‌توان ايرادات چنداني از آن گرفت. اما يکي از مهم‌ترين ايرادات اين موتورسيکلت در بخش باتري‌هاي آن است. جايي که به گفته شرکت عرضه کننده امکان 600 بار شارژ آن‌ها وجود دارد که با احتساب 160 کيلومتر برد، در نهايت محدود به 96 هزار کيلومتر خواهد شد. اين باتري‌ها در حدود 800 دلار قيمت دارند که بعد از طي اين مسافت دو مشکل اصلي وجود دارد که يکي نحوه تهيه آن‌هاست و ديگري قيمت فضايي آن با توجه به نرخ ارز در اين روزها. قطعات بدنه به شدت کمياب هستند که با توجه به حجم بالاي قطعات غير فلزي، مي‌توان گفت در صورت بروز حادثه امکان تهيه آن‌ها وجود ندارد.

با وجود اينکه سوپر سوکو يک موتورسيکلت بسيار جذاب و کاربردي است اما مي‌توان گفت هيچ انتظاري از خدمات و قطعات يدکي نداشته باشيد و بهتر است تا از اين موتورسيکلت در مسيرهاي خلوت استفاده کنيد چرا که در صورت بروز حادثه فقط چند ميليون تومان بايد بابت کله چراغ و مجموعه نمايشگري بدهيد که پيدا کردن آن در بازار نيز به شدت سخت است. در بحث قيمتي نيز بايد گفت چون عرضه اين موتورسيکلت در حال حاضر انجام نمي‌شود، براي آن قيمت‌هاي مختلفي ديده مي‌شود که با يک حباب بزرگ، از 40 تا 80 ميليون تومان است که اين اختلاف قيمت به سال توليد و کارکرد آن بستگي دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar