دلایل نابسامانی بازار لاستیک خودرو

باشگاه خبرنگاران/ دلايل نابساماني بازار لاستيک خودرو و مشکلات توليدکنندگان اين کالا در برنامه گفت و گوي ويژه خبري امشب بررسي شد.
علل نابساماني بازار لاستيک خودرو امشب ۲۳ شهريور ماه در برنامه گفت و گوي ويژه خبري با حضور حميد محله اي معاون دفتر خدمات بازرگاني وزارت صمت و باقر جوان مدير کل حمل و نقل سازمان راهداري مورد بررسي قرار گرفت.
محله اي با اشاره به اينکه عنوان شده که لاستيک به فروش نمي رود و رسوب دارد گفت: ۱۹ ميليون لاستيک در کشور توليد و ارز آن به صورت نيمايي تامين مي شود. در مورد لاستيک سبک سه و نيم ميليون حلقه در کشور مصرف داريم و ۲.۸ از طريق واردات تامين ميشود، در حوزه لاستيک سنگين نيز از طريق سامانه اقدام به توزيع ميکنيم.
او با اشاره به اينکه آنهايي که در ناوگان عمومي هستند بايد بدانند از طريق وزارت راه و به غير از آن از طريق سامانه کالا لاستيک سنگين عرضه مي شود افزود: در حوزه لاستيک سنگين اتفاق خوبي رخ داده و لذا تمامي لاستيک ها از طريق حواله با قيمت مصوب به دست مردم ميرسد.
معاون دفتر خدمات بازرگاني وزارت صمت با اشاره به اينکه لاستيک سنگين با ارز نيمايي اخيرا وارد بازار شده است خاطر نشان کرد: رانندگان ميتوانند به سهميه خود برسند، اما متاسفانه توليدکنندگان همکاري لازم را ندارند و توليداتشان را در سامانه درج نمي کنند، الان نزديک به ۶۰۰ هزار حلقه لاستيک در سامانه فروخته شده است و مابقي به بازار ميرود.
محله اي تصريح کرد: سامانه اي را که وزارت صمت راه اندازي کرده تکميل کننده سامانه راهداري است. بخشي از نياز را وزارت راه نميتوانست پشتيباني کند. سامانه ما مستقيم با متقاضي مرتبط است يعني خود راننده مراجعه و درخواست خود را ارائه مي کند و در نهايت لاستيک تأمين ميشود اما در سامانه راهداري کاربر وجود دارد و اين کاربر در خواست را ثبت مي کند.
او افزود: اگر کارخانه اي ميگويد ۱۲۰ هزار حلقه توليد کرده چرا در فروشش ۲۰ هزار حلقه بيرون مي آيد ، پس بايد گفت اين صد هزار حلقه به مشکلات دامن ميزند.
معاون دفتر خدمات بازرگاني وزارت صمت با اشاره به اينکه مشکل در لاستيک سبک شديد است عنوان کرد: حمايت از توليد در راس امور است اما حمايت بايد دوطرفه به صورت متعارف باشد، اگر به دنبال شفافيت نباشيم تفاوت فاحش قيمت ارز که نوسان دارد را نمي توان جمع کرد.
اقدامات سازمان راهداري براي ساماندهي بازار لاستيک سنگين جاده اي
داريوش باقر جوان مديرکل حمل و نقل سازمان راهداري در ادامه برنامه با اشاره به اينکه در سال ۹۷ بنا به مسائل و مشکلاتي که در شبکه توزيع لاستيک به وجود آمد مسئولان به دنبال ساماندهي لاستيک سنگين جادهاي بودند گفت: سازمان راهداري موظف شد در اين زمينه اقدامات لازم را در جهت لينک راننده و مالک وسيله نقليه با فروشنده انجام دهد.
او با اشاره به اينکه رانندگان بر اساس ميزان پيمايشي که دارند ميتوانند مراجعه کنند افزود: همچنين رانندگان بر اساس ميزان سهميهاي که در سبد شان است ميتوانند اقدام کنند، سامانه راهداري در سال ۹۷ و ۹۸ وظيفه خود را به خوبي انجام داده است لذا نزديک به ۲۸۰ هزار حلقه در سامانه لاستيک داريم.
مديرکل حمل و نقل سازمان راهداري با اشاره به اينکه رانندگان مراجعاتي دارند تا بتوانند تمام نيازشان را از طريق سامانه تامين کنند ادامه داد: همه اين موضوع به بحث حواله ختم ميشود لذا بر اساس ميزان موجودي، ما محدوديتهايي را در سهميه بندي در نظر گرفتيم تا بتوانيم جوابگوي حداقل نيازها باشيم.
او با بيان اينکه توافقات خوبي با وزارت صمت داشتيم گفت: ۲۵۰ الي ۳۰۰ هزار حلقه لاستيک فعلاً در اين سامانه نيامده در حالي که با ارز نيمايي وارد کشور شده است لذا اين حلقهها الان در گمرکات هستند و هفته آينده توزيع خواهد شد.
باقر جوان تاکيد کرد: هرکس در هر ردهاي که ميخواهد باشد اگر تخلفي صورت بگيرد ديگر همکار ما نيست.
مشکلي در تامين تاير سنگين وجود ندارد
مصطفي تنها سخنگوي انجمن صنفي صنعت لاستيک ايران در ادامه برنامه با اشاره به اينکه حق توزيع تمام تايرهاي سنگين را نداريم گفت: ما حق توزيع تايرهاي سنگين را نداريم، صرفاً تايرهاي سنگين با حواله توزيع ميشود، اگر اطلاع داريد که يک کارخانه و يا واحدي تخلف ميکند بايد با آن برخورد شود، از نظر ما به عنوان مجمع توليد کنندگان تمامي توليدکنندگان موظفند توليداتشان را انجام دهند. ما در تاير سبک مشکل داريم، اما در تاير سنگين مشکلي وجود ندارد.
سخنگوي انجمن صنفي صنعت لاستيک ايران با اشاره به اينکه ما ۹۰ درصد توليداتمان را نميتوانيم احتکار کنيم خاطرنشان کرد: امکان ندارد که ۱۰ درصد را در سامانه و مابقي را فروخته باشيم.
تنها با اشاره به چوب لاي چرخ توليد گذاشتن مسئولان صمت گفت: در مورد تاير سواري و تايرهاي باري بايد اذعان کرد که کل توليد ما در پنج ماهه اول سال در تاير باري و اتوبوس ۳۲۵ هزار حلقه بوده است.
ميزان توليد و فروش لاستيک به صورت شفاف در سامانه اعلام نمي شود
وحيد خراساني کارشناس صنعت لاستيک در بخش ديگري از برنامه افزود: در سايزهاي بزرگ لاستيک مانند کاميون و اتوبوس بيشترين وابستگي را به واردات لاستيک داريم. توليد داخلي در حدود ۳۰ درصد بازار را تامين ميکند لذا وقتي سايز لاستيکها کوچکتر ميشود بخش توليدات داخلي بيشتر ميتواند نياز بازار را تامين کند. حدود ۹۰ درصد نياز بازار را در بحث لاستيک سبک ميتوان از توليدات داخلي تامين کرد.
او با اشاره به اينکه در بازاري که وابستگي به خارج نداريم متاسفانه بيشتري مشکل را داريم اظهار کرد: توليد کننده به صورت شفاف در سامانه ميزان توليد و فروش خود را اعلام نميکند.
سعادتي نژاد رئيس اتحاديه فروشندگان لاستيک در ادامه برنامه با اشاره به اينکه سامانهاي که راهداري ايجاد کرد فقط براي لاستيکهاي سنگين بود گفت: متاسفانه سامانه راهداري کاربرد کامل را ندارد و موفق عمل نکرده است. چون لاستيک کم بود سامانه راهداري راه اندازي شد تا براي فروش لاستيک نظم داده شود، اما متاسفانه لاستيکهاي چيني وارد کشور شد و به صورت غير تخصصي بازار اشباع شد.
او تصريح کرد: لاستيکهاي نيمايي در انبارها احتکار شده است. واحدهاي صنفي، انباردار راهداري و وزارت صمت شده اند. وقتي لاستيک چيني وارد شد، مردم به دليل ارزان بودن استقبال کردند لذا لاستيکهاي برند بدون حواله ماند، حتما بايد از برندهاي معتبر استفاده کرد.