نماد آخرین خبر

حباب 100 درصدی قیمت لاستیک پراید

منبع
فارس
بروزرسانی
حباب 100 درصدی قیمت لاستیک پراید

فارس/ معاون دفتر خدمات بازرگاني وزارت صمت با اشاره به توليد 19 ميليون حلقه لاستيک سبک در کشور، گفت: نياز کشور حدود 3.5 ميليون حلقه لاستيک سنگين است که ۷۸۰ هزار حلقه در داخل توليد و مابقي وارد مي‌شود.

در اين مورد، حميد محله‌اي معاون دفتر خدمات بازرگاني وزير صنعت، معدن و تجارت در گفت و گوي ويژه خبري با اشاره به اين که ارز لاستيک‌هاي سبک از سال ۹۷ نيمايي بود، افزود: ارز لاستيک‌هاي سنگين، 4200 توماني بود، اما اخيراً به ارز نيما تبديل شده است.

وي ادامه داد: در حوزه لاستيک سنگين که از طريق سامانه، آنها را توزيع مي‌کرديم و اکنون هم توزيع آن بر اساس ميزان پيمايش در حال انجام است.

محله‌اي اضافه کرد: از سال 97 همه لاستيک‌هاي سنگين از طريق حواله‌ها با قيمت مصوب به دست مردم مي‌رسد.
معاون دفتر خدمات بازرگاني وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: متأسفانه توليدکنندگان داخلي لاستيک‌هاي سنگين، همکاري لازم را ندارند و از 7 ميليون حلقه توليد، فقط حدود ۶۰۰ هزار لاستيک را در بازار فروختند و بقيه در بازار آزاد عرضه مي‌شود.

محله‌اي افزود: سامانه‌اي که وزارت صمت راه اندازي کرده تکميل کننده سامانه راهداري بوده است، زيرا وزارت راه نمي‌توانست بخشي از نياز را پشتيباني کند.
وي تاکيد کرد: حمايت از توليد در رأس امور ماست، اما حمايت ما بايد متعارف و دو طرفه و اطلاعات بايد شفاف باشد.

* عدم ثبت تايرهاي يارانه اي در سامانه
داريوش باقرجوان مديرکل دفتر مسافري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي هم گفت: در سال ۱۳۹۷ بنا بر مشکلاتي که در شبکه توزيع لاستيک ايجاد شد، مسئولان تصميم گرفتند سامانه‌اي را براي عرضه لاستيک سنگين جاده در نظر بگيرند و سازمان راهداري را موظف کردند در اين زمينه اقدام لازم را در جهت ارتباط راننده و مالک وسيله نقليه با فروشنده انجام دهد.

وي ادامه داد: روال کار بر اين اساس است که وزارت صمت بر اساس اظهار واردکنندگان و توليدکنندگان و ثبت لاستيک در سامانه، لاستيک فروشان و انبار‌ها عمل مي‌کند و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي به هيچ وجه در اين زمينه دخالتي ندارد و رانندگان بر اساس ميزان پيمايش مي‌توانند مراجعه کنند و بر آن اساس، لاستيک را تحويل بگيرند.

وي افزود: اين سامانه در سال‌هاي ۹۷ و ۹۸ به خوبي وظيفه خود را انجام داده است و اکنون ۲۸۰ هزار حلقه با ارز 4200 توماني در سامانه موجود داريم که پاسخگوي نياز بازار نيست.


باقرجوان با اشاره به اينکه قيمت لاستيک در حواله کاملاً مشخص است، گفت: ناگزير شديم بر اساس ميزان موجودي، محدوديت‌هايي را در سهميه بندي قائل شويم و ميزان پيمايش را به حدي بالا ببريم تا بتوانيم پاسخگوي حداقلي اين نياز‌ها باشيم.

مديرکل دفتر مسافري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي افزود: توافقات خوبي را با وزارت صمت داشتيم که اگر عملي شود به نظر مي‌رسد بتواند کمک خوبي در اين بخش باشد.

باقرجوان با بيان اينکه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار حلقه لاستيک فعلاً در اين سامانه نيامده در حالي که با ارز يارانه‌اي وارد کشور شده است، اضافه کرد: اين لاستيک‌ها در گمرک موجود يا در حال ورود به کشور هستند.

وي افزود: مجموعه 3 ميليون و ۸۰ هزار حلقه لاستيک وارد سامانه شده است که از اين تعداد، دو ميليون و ۸۰۰ هزار حلقه در طول سال‌هاي ۹۷ و ۹۸ و امسال، حواله شده است و ۲۸۰ هزار حلقه لاستيک باقيمانده در سامانه به تدريج در حال حواله شدن است.

* عرضه تايرهاي سنگين؛ فقط با حواله
مصطفي تنها، سخنگوي انجمن صنفي صنعت لاستيک ايران نيز گفت: همه تاير‌هاي سنگين در سامانه و صرفاً با حواله عرضه مي‌شود و حق توزيع آن را در خارج از اين سامانه نداريم.

وي افزود: از نظر ما به عنوان مجمع توليد کنندگان لاستيک، همه توليدکنندگان موظف هستند توليد لاستيک سنگين را انجام دهند، اما در تاير سبک با سامانه مشکل داريم.

وي اضافه کرد: وزارت صمت اگر توليد کننده متخلفي را مي‌شناسد بايد با او برخورد کند.
داود سعادتي نژاد رئيس اتحاديه فروشندگان لاستيک هم با اشاره به اينکه اختلاف قيمت لاستيک‌هاي سنگين در بازار آزاد و حواله زياد است، گفت: از سال ۹۷ براي عرضه لاستيک‌هاي سنگين، سامانه را طراحي کردند، اما متأسفانه اين سامانه کاربرد کامل نداشته و موفق نبوده است.

وي افزود: لاستيک‌هاي برند و لاستيک‌هاي چيني به مقدار زياد وارد و بازار اشباع شد و پايانه‌ها نتوانستند حواله‌هاي برند را براي واحد‌هاي صنفي بدهند.

وي ادامه داد: واحد‌هاي صنفي ما در سال‌هاي ۹۷ و ۹۸, لاستيک‌هاي ارز 4200 توماني را در انبارهايشان نگهداري کردند، اما هنوز توزيع آن‌ها را تمام نکردند و ارز نيمايي شد و اکنون لاستيک‌هاي با ارز نيمايي هم در انبار‌ها انباشته شده است. اکنون واحد‌هاي صنفي فروشندگان لاستيک به انباردار سازمان راهداري و وزارت صمت تبديل شده اند.

وي اضافه کرد: واردات لاستيک‌هاي چيني، بازار را اشباع کرد و چون ارزان بود مردم سراغ اين لاستيک‌ها رفتند و لاستيک‌هاي برند بر روي دست واحد‌هاي صنفي فروشندگان لاستيک باقي مانده است.

رئيس اتحاديه فروشندگان لاستيک با اشاره به اين که ۷۵۰ هزار حلقه لاستيک با ارز چهار هزار و ۲۰۰ توماني وجود دارد، افزود: از اين تعداد، ۳۰۰ هزار حلقه در سامانه وجود دارد و ۲۰۰ هزار حلقه هم وارد گمرک شده و ۲۵۰ هزار حلقه نيز در حال ورود به کشور است.

* تفاوت 100 درصدي قيمت تاير پرايد در بازار و کارخانه
وحيد خراساني کارشناس صنعت لاستيک نيز گفت: در بازار لاستيک و در سايز‌هاي بزرگ (کاميوني، اتوبوسي و...) بيشترين وابستگي را به واردات داريم و توليد داخل در بهترين حالت حدود ۳۰ درصد از بازار را تأمين مي‌کند.
وي افزود: در سايز‌هاي کوچک لاستيک که مختص سواري است توليد داخل توليد بيشتري دارد و حدود ۹۰ درصد نياز بازار را تأمين مي‌کند.

خراساني ادامه داد: در سايز‌هاي بزرگتر که نياز به واردات وجود دارد، شرايط آرامتري داريم و تفاوت قيمت در بازار و قيمت مصوب حدود 4 درصد است، ولي در سايز‌هاي کوچک اختلاف قيمت بسيار بالا مي‌رود مثلاً لاستيک خودروي پرايد اختلاف قيمت بيش از 100 درصدي را تجربه کرده است.

وي گفت: توليدکنندگان به صورت شفاف در سامانه، توليد و فروش خود را اعلام نمي‌کنند.
اين کارشناس صنعت لاستيک درباره ثبت توليد آمار لاستيک در سامانه توسط توليدکنندگان هم افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظيم بازار، در سايز‌هاي سنگين و نيمه سنگين تمام توليد کنندگان و وارد کنندگان موظف به ثبت در سامانه بودند تا به صورت حواله‌اي توزيع شود، ولي توليد کنندگان حتي يک حلقه رينگ ۱۶ (نيمه سنگين) را در سامانه به فروش نرساندند.

خراساني افزود: شرکت‌هاي توليدي بايد تمام توليد رينگ ۱۶ خود را در سامانه وارد مي‌کردند.
وي با اشاره به اينکه در رينگ ۱۶، سال گذشته بحران داشتيم اضافه کرد: سال گذشته اين سايز لاستيک تا دو برابر قيمت در بازار خريد و فروش مي‌شد و شرکت‌هاي توليدکننده رينگ نيساني، وانتي و کاميوني را در سامانه‌هاي توزيع اعلام نکردند.

محله‌اي معاون دفتر خدمات بازرگاني وزارت صمت در ادامه اين برنامه گفت: با مجوزي که وزير وقت صادر کرد، توليدکنندگان مجاز شدند تا ۲۰ درصد از توليدات خود را در جهت کمک به بخش توليدي در سامانه ثبت نکنند، ولي هيچ وقت اين کار تحقق پيدا نکرد.
وي با اشاره به اينکه اگر فراواني در لاستيک وجود دارد قيمت‌ها نمي‌تواند در بازار دو برابر باشد، افزود: لاستيک سنگين که در سامانه عرضه شده تفاوت قيمت زيادي نداشتيم و در مواردي که لاستيک‌ها در سامانه ثبت شده اختلاف قيمت اندک بوده است.

مصطفي تنها سخنگوي انجمن صنفي صنعت لاستيک ايران نيز در ادامه گفت: کل توليد لاستيک در 5 ماه ابتدايي امسال در تاير اتوبوسي ۳۲۵ هزار و ۵۰۰ حلقه بوده است.

وي افزود: لاستيک‌هايي که به صورت حواله صادر شده کاملاً از طريق سيستم توزيع مي‌شود.
تنها ادامه داد: در تاريخ 19 شهريور امسال طي نامه‌اي به اشکال در سيستم ثبت تاير سبک اشاره کرديم و درخواست کرديم که رفع ايراد شود تا بتوانيم از اين سامانه استفاده کنيم.

وي گفت: تاير‌هاي سنگين با حواله صادر مي‌شود و تمام توليد آن در سامانه موجود است و همه تاير‌هاي حواله‌اي در سامانه قرار داده شده است.
سخنگوي انجمن صنفي صنعت لاستيک ايران درباره عرضه لاستيک سواري در سامانه هم گفت: با رفع مشکلات سامانه، تمامي توليدات در آن ثبت خواهد شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره