نماد آخرین خبر

آشنایی با موتورسیکلت کریستال 150 و بررسی فنی آن

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی

خودرو بانک/ وقتي هوندا ويو معرفي شد، کلاس جديدي از اسکوترها روي کار آمد که در کشورمان نيز به نام طرح ويو شناخته مي‌شود. ويو کلاسي از اسکوترها را با خود به همراه آورد که با آنچه که دهه‌ها پيش توسط لامبرتا و وسپا ايتاليايي بنا شده بود، تفاوت‌هاي آشکاري داشت. اما اين روزها در کشورمان گونه ديگري از اسکوترهاي طرح ويو معرفي شده که با نام طرح کليک هوندا شناخته مي‌شود. کليک يکي از اسکوترهاي معروف شرکت موتورسازي هوندا است که محصولات طرح و کپي آن در بازار به نام طرح کليک شناخته مي‌شود. کريستال 150 يکي از همين طرح‌هاست که از شرکت کثير وارد بازار شده است.

کپي‌هاي طرح هوندا
مي‌توان گفت شروع به کار اسکوترسازي هوندا به توليد مدل 70 بر مي‌گردد که در کشورمان نيز به تعداد زيادي عرضه شد. اين موتورسيکلت در عين اينکه در کلاس اسکوترها بود اما تفاوت‌هايي با ديگر اسکوترها که از طراحي لامبرتا و وسپا استفاده مي‌کردند، داشت و آن هم استفاده از قطعات پلاستيکي بيشتر، تايرهاي بزرگ شبيه به ديگر موتورها و قرار گرفتن پيشرانه و گيربکس در جلو مثل طرح‌هاي رايج موتوري در آن زمان بود. اين کار هوندا در واقع يک نوآوري در طراحي اسکوترها بود که سال‌ها بعد با محصول جديد ديگري به نام ويو، غوغاي تازه‌اي در اين کلاس به پا کرد. سر و صدايي که باعث شد تا طرح‌هاي مشابه ويو در سراسر دنيا روي کار آيند و اکثر موتورسازان، اسکوتري در اين طرح و کلاس خلق کنند.

حالا به نظر مي‌رسد که هرچند کليک هوندا يک طرح فضايي و خاص نيست و شبيه به ديگر اسکوترهاي دنياست اما خوشنامي اين موتورسيکلت‌ساز ژاپني باعث شده تا باز هم در شرق آسيا شاهد کپي‌هاي مختلفي از اين طرح هوندا باشيم. کپي‌هايي که بعضاً تحت ليسانس نيز هستند و به نوعي اجازه هوندا را در پشت سر خود دارند.


طراحي
اول از همه بايد بدانيم که شرکت‌هاي مختلفي اقدام به ارائه موتورسيکلت‌هاي طرح کليک هوندا در کشورمان کرده‌اند که با نام‌هاي مختلفي نيز به فروش مي‌رسد. تمام اين موتورها در ظاهر کاملاً يک کپي بي‌نقص از هوندا کليک هستند و از اين بابت مي‌توان گفت حداقل از نظر لوازم ظاهري و بدنه يک همپوشاني و مشارکت در بين آن‌هاست که به نفع خريداران تمام خواهد شد. چرا که با وجود انبوهي از موتورهاي غير داخلي و با طراحي‌هاي مختلف، بي‌شک خريداران در تهيه لوازم بدنه آن‌ها در زمان نياز به مشکلاتي برخورد خواهند کرد. همانطورکه گفته شد، طرح بيروني همان هوندا کليک است اما با کيفيتي پايين‌تر به نحوي که برخي از علاقمندان به موتورسيکلت معتقدند اين تفاوت در کيفيت را مي‌توان از فاصله دورتر نيز مشاهده کرد. هرچند درزبندي قطعات بد نيست اما کيفيت پرداخت نهايي قطعات به واسطه استفاده از پلاستيک ارزان‌تر به خوبي هوندا نخواهد بود. اين کپي کاري حرفه‌اي حتي در بخش چراغ‌هاي جلو، فلاپ‌هاي دور زين موتورسيکلت، فرمان، زين موتورسيکلت و تمام بخش‌هاي ديگر نيز ديده مي‌شود به نحوي که حتي بخش نمايشگر موتورسيکلت نيز عيناً همان چيزي است که روي هوندا کليک مي‌بينيم و تنها تفاوت در آرم و لوگو شرکت‌هاست که يک مربع کوچک در زير صفحه نمايشگر است. اين شباهت حتي در گرافيک و طراحي داخل بهش نمايشگر نيز ديده مي‌شود. اما يک بخش متفاوت با هوندا کليک، قسمت انتهايي موتورسيکلت يعني بخش پيشرانه است. اين بخش کمي با هوندا تفاوت دارد که البته به خاطر تفاوت در پيشرانه هاست. اما در ديگر قسمت‌هاي انتهاي موتور نيز عيناً همان هوندا را مي‌بينيم.

در نماي جانبي يک اسکوتر با سري بزرگ ديده مي‌شود که شايد در نظر همه زيبا نباشد اما يک طرح مدرن در دنياي موتوري محسوب مي‌شود. بزرگي کله موتور باعث شده تا چراغ‌هاي خاصي نيز روي سر آن قرار بگيرد. دو چراغ باريک و کشيده رو به جلو که داراي يک نوار نوري به عنوان چراغ روز است و در زير اين قسمت، دو چراغ کوچک ديگر به عنوان چراغ اصلي و روشن کننده مسير قرار گرفته‌اند. به طور کلي بايد گفت که در تمام قسمت‌ها يک ترکيب خوب از خطوط و هماهنگي در بين آن‌ها ديده مي‌شود چرا که اين طرح يک نمونه چيني يا تايواني نيست و هوندا اين موتور را طراحي کرده و امروز توسط شرکت‌هاي ديگر نيز کپي مي‌شود. از اين نظر در يک جمع‌بندي مي‌توان گفت طرح اين اسکوتر با آنچه که تا امروز ديده‌ايم کمي تفاوت دارد و استفاده از قطعات در دو رنگ متفاوت با زواياي تيز باعث شده تا با ديدن اين شکل ظاهري، انتظار يک رانندگي اسپرت به همراه توان بالايي از پيشرانه داشته باشيم که البته در آخر کمي دلسرد خواهيم شد!

در پايان بررسي اين بخش بايد به فضاي خوب زير زين نيز اشاره کنيم. فضايي که در حدود 18 ليتر است و براي قرار دادن وسايل و خريدهاي روزانه بسيار مناسب خواهد بود. چنين فضايي را در کمتر اسکوتري در اين کلاس شاهد هستيم.

مشخصات فني و حرکتي
برخي از مالکين اين موتورسيکلت بيان مي‌کنند که با يک پيشرانه و گيربکس جذاب و تند و تيز روبرو نيستيم و اين در حاليست که کريستال داراي موتوري به ظرفيت 150 سي‌سي است. هرچند خريدار يک اسکوتر احتمالاً به دنبال سرعت زياد آن نخواهد بود اما برخي از خريداران اين موتورها که از اين نظر دلسرد مي‌شوند، راندمان پايين پيشرانه را دليلي بر عدم توانايي موتور در رسيدن به سرعت و شتاب خوب مي‌دانند. پيشرانه و بخش فني از ساخته‌هاي شرکت Yinxiang است که خود نيز دستي در ساخت موتورسيکلت و ديگر وسايل نقليه اين کلاس مثل سه‌چرخه‌هاي موتوري و چهارچرخه‌ها دارد. اين پيشرانه در حدود 149 سي‌سي حجم دارد و توان آن نيز برابر با 13.2 اسب بخار بوده و بالاترين گشتاور توليدي نيز در حدود 13.4 نيوتن‌متر بيان شده است. روي کاغذ اعداد و ارقام خوبي را شاهديم ولي با نهايت سرعت اين موتورسيکلت که در حالت اسمي برابر با 115 کيلومتر در ساعت است و برخي از خريداران آن، سرعت واقعي را زير صد کيلومتر در ساعت مي‌دانند، کمي عجيب خواهد بود. البته بايد قبول کرد که همين سرعت هم براي يک موتورسيکلت کافي است اما برخي از خريداران، اين قضيه را ناشي از کيفيت پايين موتور مي‌دانند که البته بايد گفت خروجي پيشرانه قابل قبول است و حتي مصرف سوخت آن که در حدود 2 ليتر در هر صد کيلومتر محاسبه مي‌شود هم راضي‌کننده خواهد بود.

شتاب‌گيري موتورسيکلت راضي کننده است و با قرار گرفتن پيشرانه در انتهاي موتورسيکلت، پايداري خوبي به قسمت عقب آن مي‌دهد. اين نحوه قرارگيري که بيشتر در اسکوترها ديده مي‌شود باعث خواهد شد تا چسبندگي موتور بر روي زمين حرکت بيشتر بوده و تقسيم وزن بهتري را شاهد باشيم. به طور کلي مانور دادن با موتورسيکلت‌هاي اسکوتر کمي مهارت بيشتري مي‌خواهد چرا که نحوه نشستن و هدايت موتور نيز کمي متفاوت است. در مورد کريستال 150 بايد اضافه کرد که با توجه به ابعاد کله موتور، دقت بيشتري در عبور از مسيرهاي باريک مثل بين خودروها که موتورسواران علاقه زيادي به اين کار دارند، بايد داشت.


حرف آخر
اين روزها اسکوترها چه در نوع بنزيني و چه نمونه‌هاي الکتريکي، سهم بالايي از بازار موتورسيکلت را در کشورمان به خود اختصاص داده‌اند. تنوع مدل‌ها و سازنده‌ها به قدري است که گاهي مواقع طرح‌هايي را مي‌بينيم که با وجود گذشت چندين سال از ارائه آن‌ها، قبلاً نديده بوديم. اين بدان معني است که مدل‌هاي مختلفي از موتورها در کشورمان عرضه شده‌اند که تعداد اندکي از آن‌ها به دست مشتري رسيده و در صورت وجود مشکل براي آن‌ها، تعمير و تهيه قطعات سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

موتورهاي طرح کليک هوندا تا امروز از سوي چندين شرکت عرضه کننده فروخته شده و از بابت قطعات ظاهري مشکلات کمتري خواهد داشت اما باز هم تنوع پيشرانه‌ها مي‌تواند مشکلاتي را در زمان تعمير و نگهداري آن‌ها به وجود آورد. از اين رو بهتر است تا در زمان خريد و خصوصاً خريد مدل‌هاي کارکرده، به اين نکته توجه کنيم.

اين روزها که شاهد افزايش قيمت در تمام وسايل نقليه هستيم، بايد براي کريستال 150 مبلغي بين 31 تا 34 ميليون تومان بپردازيم. براي افرادي که به دنبال داشتن يک موتورسيکلت صفر کيلومتر نيستند بايد گفت که مي‌توان با قيمتي بسيار کمتر، يک نمونه کارکرده سالم که تهيه لوازم آن نيز در بازار راحت‌تر باشد، خريداري کرد. بايد اعتراف کرد که فعلاً کريستال نيز با وجود گذشت چندين ماه از حضورش در بازار، اطلاعات فني آن حتي به شکلي ضعيف نيز از سوي عرضه‌کننده منتشر نشده پس در زمان خريد، اول درباره قطعات و لوازم يدکي آن خصوصاً قطعات بدنه پرس‌و‌جو کنيد و سپس اقدام به خريد نماييد. در ضمن همين موتور با همين طراحي اما با پيشرانه 125 سي‌سي نيز عرضه شده که اين روزها مي‌توان آن را از خريداران شخصي با قيمتي در حدود 22 ميليون تومان خريد و اگر سرعت کمي بالاتر آن را فاکتور بگيريم، خريد منطقي‌تري خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره