نماد آخرین خبر

مهم ترین مزایا و معایب تراک های الکتریکی

منبع
اسب بخار
بروزرسانی

اسب بخار/ مدت زمان زيادي است که خودروسازان انقلاب ساخت تراک هاي الکتريکي را آغاز کرده اند. اين خودروها چه مزايا و معايبي نسبت به نمونه هاي بنزيني و ديزلي خواهند داشت؟

حالا ديگر تمام برندها رو به ساخت تراک ها و پيکاپ هاي برقي آورده اند. اين موضوع زماني جدي تر شد که «فورد»، به عنوان بزرگ ترين توليدکننده تراک، اعلام کرد که قصد دارد نمونه الکتريکي مدل “F-150” را توليد کند. «تسلا» هم، به عنوان بزرگ ترين توليدکننده خودروهاي برقي، مدل سايبر تراک را معرفي کرد. اما بايد ديد اين خودروها تا چه ميزان مي توانند جايگزين خوبي براي نمونه هاي بنزيني و ديزلي باشند و چه مزايا و معايبي خواهند داشت. در اين مقاله به بيان مزايا و معايبي که به اين تراک ها وارد است مي پردازيم.

مزيت: گشتاور اوليه بالا و سريع
در بررسي تراک ها و قدرت فني آن ها، ميزان گشتاور از ديگر ويژگي ها اهميت بيش تري دارد و برتري را براي آن ها رقم مي زند. در واقع، هنگامي که شما با يک تراک قصد کشيدن باري را داريد يا در قسمت بار، وزن قابل توجهي را انتقال مي دهيد. در اين مراحل، گشتاور است که تفاوت را بين تراک ها رقم مي زند. پس اگر پيشرانه يک تراک گشتاور بالا و سريعي را ارائه دهد، تراک در بحث فني بهتر و پرقدرت تر عمل مي کند. همان طور که مي دانيد پيشرانه هاي الکتريکي گشتاور بالاتر و سريع تري را نسبت به پيشرانه هاي بنزيني و ديزلي ارائه مي دهند. پس يک تراک برقي هميشه عملکرد بهتري را در بحث حمل بار و کشيدن در مقايسه با تراک هاي بنزيني و ديزلي دارد. همچنين نحوه تقسيم و انتقال نيرو در پيشرانه هاي برقي به گونه اي است که برتري را نسبت به رقبا دوچندان مي کند، که در ادامه به آن خواهيم پرداخت.


عيب: محدوده طي مسافت با هر بار شارژ
هميشه يکي از بزرگ ترين چالش ها براي خودروهاي برقي ميزان مسافتي است که اين خودروها با هر بار شارژ مي توانند طي کنند. اما اين موضوع براي تراک هاي برقي اهميت بيش تري پيدا مي کند. براي مثال، در مورد خودروهاي سواري برقي ميزان طي مسافت هميشه محدوده قابل قبولي دارد، اما در مورد تراک ها اين موضوع متغير است. تصور کنيد مي خواهيد با تراک برقي خود يک بار سنگين را جابه‌جا کنيد، پس طبيعتاً زودتر باتري هاي تراک خالي مي شوند. از آن جا که تراک ها بيش تر در انتقال و يا کشيدن بارها مورد استفاده قرار مي گيرند و در انتقال ها هميشه زمان از اهميت خاصي برخوردار است، پس مدت زمان شارژ شدن و رنج محدود طي مسافت کاملاً براي تراک هاي برقي يک نکته منفي است و عيب به حساب مي آيد.

براي مثال، در زمان معرفي تراک معروف تسلا، سايبر تراک، اعلام شد که اين تراک در بالاترين تريم خود توان پيمايش ۸۰۵ کيلومتر را با هر بار شارژ دارد که به نظر عدد بالا و مناسبي است، اما اين عدد با کشيدن بار به نصف مي رسد و براي کسي که براي حمل و نقل با يک تراک برقي سر و کار دارد اين عدد پايين است، چراکه معمولاً از اين خودروها در جاده هاي روستايي و دورافتاده استفاده مي شود و حالا علاوه بر ميزان زماني که براي شارژ آن ها صرف مي شود، پيدا کردن جايگاه شارژ يک معضل ديگر است.

عيب: مدت زمان شارژ
مدت زمان شارژ خودروهاي برقي با ميزان مسافت رابطه مستقيم دارد. هرچه ميزان پيمايش بيش تر باشد باتري بزرگ تري داريم. هرچه باتري بزرگ تر باشد، مدت زمان بيش تري براي شارژ آن لازم است. البته اين روزها خودروسازان در تلاش اند که مدت زمان شارژ را کاهش دهند، اما در زمان فعلي براي شارژ خودروهاي برقي با شارژر معمولي، بيش از يک ساعت زمان لازم است. البته اين مدت زمان مربوط به جايگاه هاي شارژ مخصوص است و اگر شما بخواهيد تراک برقي خود را در خانه شارژ کنيد احتمالاً شب تا صبح بايد خودروي شما متصل به شارژر مخصوص باشد.

در نظر داشته باشيد که بسياري از مردم يک تراک را به عنوان خودروي کار خريداري مي کنند. پس براي اين افراد مدت زمان شارژ بسيار مهم است. البته انتظار مي رود که با پيشرفت تکنولوژي و بهبود عملکرد شارژرها، مدت زمان شارژ در آينده کم تر شود اما در زمان حال، اين مورد يک نقص براي تراک هاي برقي به حساب مي آيد.

مزيت: نگهداري تراک هاي برقي

يکي از مهم ترين مزاياي خودروهاي برقي، نگهداري کم هزينه و کم دردسر اين خودروهاست. شما در يک خودروي برقي با قطعات پيچيده اي که در موتورهاي بنزيني و ديزلي ديده مي شود سر و کار نداريد، همچنين نياز به نگهداري و سرويس هاي مکرر در اين خودروها نيست. از اين بابت يک پيکاپ برقي بسيار ارزنده تر از پيکاپ هاي ديگر است، چراکه دغدغه نگهداري اين خودروها براي مالک بسيار کم تر است. يکي از مهم ترين قطعاتي که در اين خودروها حذف مي شود، سيستم انتقال قدرت و يا جعبه دنده است که در مورد تراک هاي بنزيني و ديزلي، يکي از پردردسرترين قطعات است.

مزيت: کنترل قدرت چهارچرخ تراک
سادگي در پيشرانه هاي برقي باعث مي شود بتوانيم خلاقيت بيش تري را در اين خودروها داشته باشيم. در تراک هاي برقي و بنزيني هم سيستم انتقال قدرت به چهارچرخ وجود داشت اما اين سيستم در خودروهاي برقي بسيار مؤثرتر و دقيق تر انجام مي شود. در تراک هاي برقي مي توان موتورهاي مجزايي را براي هر چرخ به کار برد و اين باعث مي شود در اين تراک ها عملکرد بهتري را در انتقال نيرو داشته باشيم. در پيکاپ هاي برقي با توجه به اين که امکان کنترل نيرو براي تمام چرخ ها وجود دارد، نياز به قفل ديفرانسيل نيست و حتا عملکرد بسيار بهينه تر و دقيق تر خواهد بود.

عيب: تأثير دما در خودروهاي برقي
در طول تاريخ، تراک ها طوري طراحي شده اند تا در سخت ترين شرايط و دورافتاده ترين مسيرها قابل استفاده باشند. اين بدان معناست که اين نوع از خودروها در انواع شرايط آب و هوايي قرار مي گيرند. در خودروهاي برقي هواي سرد و گرم شديد مي تواند به طور مستقيم بر عملکرد باتري و نگهداري شارژ آن ها تأثير بگذارد. البته اين مشکل مدت هاست که توسط خودروسازان بررسي شده و بهبود يافته است اما هنوز رضايت کافي در مورد نحوه عملکرد خودروهاي برقي در آب و هواي گرم و سرد شديد وجود ندارد.

مزيت: فضاي بيش تر در قسمت بار و کابين

در خودروهاي برقي با حذف شدن موتور در عقب و جلو و در سطح قرار گرفتن پکيج باتري و پيشرانه ها، در نتيجه، فضاي بيش تري را خواهيم داشت. اين مزيت در تراک هاي برقي بيش تر به چشم مي آيد، چراکه در اين خودروها فضاي بار اهميت بيش تري دارد. در تصوير بالا، که مربوط به Bollinger B1 است، مي بينيد که در اين خودرو با حذف شدن ديفرانسيل، سطح ارتفاع پايين آمده و فضاي ارتفاعي بيش تري را داريم.

عيب: وزن بالا در تراک هاي برقي
با اين که خودروهاي برقي نيازي به پيشرانه هاي بزرگ احتراقي و ديفرانسيل ندارند اما براي تأمين انرژي نياز به باتري هاي سنگيني دارند. با وجود اين که تکنولوژي در زمينه توليد باتري بسيار پيشرفت داشته اما باز هم باتري خودروهاي الکتريکي بسيار سنگين است. براي توليد پيکاپ هاي برقي نياز به باتري هاي قوي تر است و در نتيجه، باتري هاي سنگين تري خواهيم داشت. با بالاتر رفتن وزن باتري، وزن کلي تراک بالا مي رود و در نتيجه رسيدن به پيمايش مورد نظر با هر بار شارژ سخت تر خواهد شد.

نتيجه گيري
با وجود اين که امروز مي بينيم پيکاپ هاي برقي در حال توسعه هستند و خبرهاي بيش تري در مورد توليد آن ها مي شنويم، مشخص است که هنوز مشکلاتي در خصوص اين خودروها وجود دارد. بايد ديد در نهايت، روزي مي رسد که مشتريان تراک هاي بنزيني به سراغ خريد تراک هاي برقي بروند؟ آيا هزينه هاي پايين اين تراک ها مشتريان را به خريد ترغيب خواهد کرد يا نه؟ در هر صورت آن چه مشخص است اين که در آينده اي نه چندان دور خودروهاي برقي جاي خودروهاي بنزيني و ديزلي را مي گيرند و قطعاً تا آن زمان موانع و معايب استفاده از اين خودروها برطرف خواهد شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره