نماد آخرین خبر

الزامات جدید برای فروش فوق‌العاده خودرو

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
الزامات جدید برای فروش فوق‌العاده خودرو

دنياي اقتصاد/ شرط نداشتن پلاک فعال در خانوار از شروط شرکت در فروش فوق‌العاده خودروسازان حذف شد.
آن طور که سهيل معمارباشي، مدير‌کل صنايع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت مي‌گويد شرط نداشتن پلاک فعال در خانواده که مشکلاتي براي برخي از متقاضيان ايجاد کرده بود، برداشته شد.او ادامه مي‌دهد تنها ملاک در اين زمينه نداشتن پلاک فعال براي فرد متقاضي شرکت در طرح فروش فوق‌العاده خواهد بود. معمارباشي که  به تشريح مصوبات کميته خودرو پرداخته اظهار کرده است: در طرح فروش فوق‌العاده آتي خودروسازان، متقاضيان بايد ۱۰ درصد قيمت رسمي خودروي موردنظر را هنگام ثبت‌نام پرداخت کنند.

معمارباشي درباره نحوه پرداخت ۱۰ درصد قيمت رسمي خودرو از سوي متقاضي در هنگام ثبت‌نام، مي‌گويد  اين مبلغ بايد در هنگام ثبت‌نام به حساب واسطي که توسط شرکت‌هاي خودروساز اعلام مي‌شود، واريز شود. اين مقام وزارت صنعت ادامه مي‌دهد: اين ۱۰ درصد مبلغ خودرو از زمان ثبت‌نام تا زمان اعلام منتخبان قرعه‌کشي در حساب واسط، در يک حساب بانکي به اسم فرد متقاضي خواهد ماند و در صورت عدم برنده شدن متقاضي در قرعه‌کشي، اين مبلغ که در حساب فرد بلوکه شده بود، قابل برداشت خواهد شد.

اما تغيير سوم ايجاد‌شده درباره نحوه برگزاري فروش‌هاي فوق‌العاده خودروسازان است.پيش تر جعفر سرقيني سرپرست وزارت صمت در حاشيه جلسه هيات دولت اعلام کرده بود که مديران خودروساز براي ايجاد آرامش در بازار موظف شدند تا پايان سال جاري تعداد ۱۵۲ هزار دستگاه از انواع محصولات خود را در قالب طرح‌هاي فروش فوق‌العاده به متقاضيان عرضه کنند.


بعد از اظهارات سرقيني نحوه تقسيم اين ۱۵۲ هزار خودرو ميان دو خودروساز بزرگ کشور مشخص شد.
تعهد ايران خودرويي‌ها از اين تعداد خودرو ۱۱۰ هزار دستگاه بود و وزارت صمت توليد و عرضه ۴۲ هزار دستگاه خودرو را به مديران خودروسازي سايپا تکليف کرد. اگر تکليف توليد و عرضه ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو از سوي سياست گذار کلان به مديران شرکت‌هاي خودروساز را با تقسيم بندي ياد شده قطعي بدانيم آنگاه با يک حساب سرانگشتي مشخص مي‌شود که غول آبي جاده مخصوص بايد به‌طور ماهانه ۱۸ هزار و ۳۳۴ دستگاه از انواع محصولات حاضر در سبد محصولاتي خود را در قالب طرح‌هاي فروش فوق‌العاده خود عرضه کند. غول نارنجي جاده مخصوص نيز با توجه به تعهد ۴۲ هزار دستگاهي خود بايد ماهانه ۷هزار دستگاه از انواع محصولات خود را در معرض انتخاب متقاضيان طرح‌هاي فروش فوق‌العاده خود قرار دهد. البته آن طور که معمارباشي مي‌گويد براساس مصوبه کميته خودرو شرکت‌هاي خودروساز موظف هستند هر دو هفته يک بار طرح فروش فوق‌العاده خود را برگزار کنند. اظهارات معمارباشي در شرايطي است که وي مشخص نکرده برگزاري فروش فوق‌العاده آيا منوط به اتمام تعهدات فروش قبلي است يا خير؟ در اولين فروش فوق‌العاده که در خرداد ماه سال جاري کليد خورد وزارت صمت اعلام کرد که برگزاري هر فروشي منوط به اتمام تعهدات فروش قبلي است. بر همين اساس است که ايران خودرو تاکنون سه فروش فوق‌العاده برگزار کرده حال آنکه سايپا به همان اولين فروش خود اکتفا کرده است. حال اين سوال مطرح است که وزارت صمت الزام فروش هر دو هفته يک بار را با در نظر گرفتن اتمام تعهدات اجباري کرده يا مجوزها از قبل صادر شده و اين وزارتخانه تنها در انتظار پايان دو هفته است تا خودروسازان فروش ديگري را آغاز کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar