بهترین کامیون دنیا چه امکاناتی دارد؟
باشگاه خبرنگاران/ دايملر يکي از بهترين کاميون هايي است که تاکنون ساخته شده و سوخت آن مبتني بر هيدروژن براي بخش حمل و نقل طولاني است.
دايملر يکي از بهترين کاميون هايي است که تاکنون ساخته شده است. اين کاميون مفهوم مرسدس بنز GenH۲ را در يک نمايش جهاني ارائه کرده که آغازگر محرک سلول سوختي مبتني بر هيدروژن براي بخش حمل و نقل طولاني است. استفاده از سوخت مايع به جاي هيدروژن گازي، وسيله نقليه را قادر ميسازد از نظر قدرت کششي، برد و عملکرد دقيقاً مانند يک کاميون ديزلي معمولي عمل کند.
براي حمل و نقل انعطاف پذير و طولاني مدت با يک مخزن هيدروژن، کاميون GenH۲ تا هزار کيلومتر و بيشتر برد دارد. آزمايشات کانسپت GenH۲ در سال ۲۰۲۳ آغاز ميشود در حالي که قرار است توليد سري آن در نيمه دوم دهه آغاز شود.
اصولا در جادهها نياز به وسايل نقليه با کربن صفر وجود دارد و کاميونهاي سلول سوختي هيدروژني در اينجا يک مورد قوي دارند. آندرياس شوئر، وزير حمل و نقل و زيرساختهاي ديجيتال فدرال ميگويد: پتانسيل عظيم ذاتي هيدروژن براي حفاظت از محيط زيست و اقتصاد قوي وجود دارد. به همين دليل (دايملر) بيش از ده سال هيدروژن را به عنوان سوخت حمل و نقل تأمين کرده است.
نسخه توليد سري GenH۲ داراي وزن ناخالص ۴۰ تن و محموله ۲۵ تن خواهد بود. دايملر ميگويد که دو مخزن ويژه مايع هيدروژن با ظرفيت ذخيره سازي ۴۰ کيلوگرم و يک سيستم سلول سوختي قدرتمند اين امکان را فراهم ميکند.
دايملر، که چندين دهه روي فناوري هيدروژن کار کرده است، در ميان رقابت تشديد شده براي مهار اگزوزهاي ديزلي و کربن، در حال توسعه يک سلول سوختي با برد حداکثر ۶۰۰ مايل (هزار کيلومتر) در هر کاميون سوخت رساني و نسل بعدي است.
گفتني است، هيدروژن مايع در مقايسه با هيدروژن گازي داراي تراکم انرژي به مراتب بالاتري است. اين به کاهش اندازه مخازن حامل کمک ميکند و کاميون را قادر ميسازد تا فضاي بار بيشتري داشته باشد. در عين حال، ميتوان هيدروژن بيشتري حمل کرد که به طور قابل توجهي دامنه کاميونها را افزايش ميدهد و آن را براي حمل و نقل چند روزه و با مسافت طولاني که توان روزانه انرژي زياد است، مناسب ميکند.
کانسپت GenH۲ همچنين به سيستم پيل سوختي ۳۰۰ کيلووات و باتري با ظرفيت ۷۰ کيلووات ساعت مجهز شده است که ميتواند به طور موقت ۴۰۰ کيلووات انرژي اضافي تأمين کند. دايملر ميگويد که اين باتري براي تأمين نيازهاي انرژي در نظر گرفته نشده است بلکه به طور عمده براي تأمين پشتيباني موقعيتي سلول سوختي روشن است.
نسخه پيش سري داراي دو موتور الکتريکي است که در مجموع براي قدرت ۲x۲۳۰ کيلووات پيوسته و حداکثر قدرت ۲x۳۳۰ کيلووات طراحي شده اند، گشتاور به ترتيب ۲x۱۵۷۷ نيوتن متر و ۲x۲۰۷۱ نيوتن متر است.
به غير از کانسپت GenH۲، دايملر همچنين از يک کاميون کاملاً باتري مجهز به مرسدس بنز eActros LongHaul رونمايي کرده است که براي پوشش منظم سفرهاي منظم در مسيرهاي قابل برنامه ريزي به روشي کم مصرف طراحي شده است. برد آن با يک بار شارژ تقريباً ۵۰۰ کيلومتر خواهد بود و براي توليد سري در سال ۲۰۲۴ آماده خواهد شد.