با مزایا و معایب لیفان X50 آشنا شوید



خودرو بانک/ همزمان با افزايش فروش دو سگمنت کراساوور و شاسيبلند در بازار ايران و جهان، بسياري از مشتريان در کشورهاي در حال توسعه که قدرت خريد کمتري داشتند، تمايل به خريد هاچبک کراسها پيدا کردند. نتيجه اين تمايل گسترده نيز عرضه خودروهاي مختلف در سگمنت هاچبک کراس از سوي توليدکنندگان مختلف بود.
براي مثال تنها در کشورمان طي بازه کوتاهي اين سگمنت از خودروهاي مختلفي انباشته شد که از جمله آنها ميتوان به ليفان X50، دانگ فنگ H30 کراس، ام وي ام X22، رنو ساندرو استپ وي و برليانس کراس اشاره کرد. در اين مطلب به بررسي مزايا و معايب ليفان X50، هاچبک کراس ريزنقش کرمان موتور خواهيم پرداخت.
ليفان X50 خودرويي کوچکتر و شهريتر نسبت به ليفان X60 بود که در فاصله سالهاي 1394 تا 1397 توسط کرمان موتور به توليد رسيد. اين خودرو ورود مناسبي به بازار داشت و تاحدودي در ابتداي حضور موفق به جلب نظرها شد اما در ادامه و با ورود رقباي متعدد، ادامه مسير براي ليفان X50 سختتر شد تا جاييکه کرمان موتور تصميم گرفت توليد اين محصول و ساير خودروهاي ليفان را متوقف کند.
استفاده از گيربکس CVT به همراه پيشرانه کم حجم 1.5 ليتري تنفس طبيعي، وجه مشترک خودروهاي اقتصادي چيني طي سالهاي اخير بوده و ليفان X50 نيز از همين قاعده پيروي ميکند. موتور 1.5 ليتري ليفان X50 حداکثر 102 اسببخار قدرت و 133 نيوتنمتر گشتاور توليد ميکند که آماري قابل قبول براي يک پيشرانه 1.5 ليتري محسوب ميشوند. گيربکس CVT نيز کاملا مناسب براي استفاده در مصارف درونشهري است هرچند رانندگي با آن براي طولاني مدت کسل کننده محسوب ميشود. در ادامه نگاهي به مزايا و معايب ليفان X50 خواهيم داشت.
مزيت اول، فضاي جادار کابين
هاچبک کراسها در حقيقت همان هاچبک با اندکي افزايش ارتفاع و مقاديري پلاستيک اضافه هستند و هيچگونه تفاوت فني با هاچبک معمولي ندارند. بنابراين تخصيص مناسب فضا و استفاده از تمامي فاصله بين دومحور نکتهاي ضروري هنگام طراحي اين خودروها براي خودروسازان است. خوشبختانه ليفان از اين آزمون سربلند بيرون آمده تا فضاي جادار کابين يکي از مزايا ليفان X50 محسوب شود.
فضاي کابين ليفان X50 براي چهار سرنشين فضاي کافي ارائه مي دهد و محفظه بار نيز براي سفرهاي کوتاه مدت کافي به نظر ميرسد. حتي در جاي جاي کابين قسمتهايي وجود دارند که از آنها ميتوان براي قرار دادن اشيا استفاده کرد.
مزيت دوم، طراحي بروز
خودروهاي چيني معمولا به کپيبرداري از محصولات روز دنيا متهم ميشوند اما اين کپي برداري هميشه نکته منفي محسوب نميشود، چرا که در بازاري همچون بازار خودرو ايران که خريد خودروهاي وارداتي براي اکثر مصرفکنندگان امکان پذير نيست، خريد نسخه مشابه چيني راهکار مناسبي به نظر ميرسد.
اين مورد يکي از مزايا ليفان X50 نيز قلمداد ميشود، چرا که ظاهر اين خودرو ترکيبي از محصولات اوپل در جلو و آلفارومئو جوليتا در عقب است و به خوبي ميتواند نظر مثبت مخاطبان را به خود جلب کند. ارائه چنين طرحي در بازاري اشباع شده از چينيهاي ناهمگون و ناقص، يک وجه تمايز به نظر ميرسد.
عيب اول، کيفيت ساخت
طي سالهاي اخير بارها در خصوص افت کيفيت ساخت خودروهاي داخلي نوشته بوديم اما متاسفانه اين مورد يکي از معايب ليفان X50 نيز محسوب ميشود. مشکلات مونتاژي مساله آزاردهنده ليفان X50 براي خريداران اين خودرو بوده است که موجب شده تا اين افراد در فواصل زماني کوتاه ناچار به مراجعه به مراکز خدمات پس از فروش شوند. همين مساله سبب شد تا استقبال از ليفان X50 اندک اندک در بازار کاهش يافته و سهم بازار اين خودرو نصيب ديگر رقبا شود.
عيب دوم، بازار کارکرده نه چندان خوب
همانطور که اندکي قبل اشاره شد، ليفان X50 به جز بازه کوتاه ورود به بازار در ساير اوقات نسبت به رقبا عملکرد ضعيفتري داشت تا آنکه کرمان موتور برنامه توليد اين خودرو را متوقف کرد. اکنون نيز حدود دو سال از ساخت آخرين سري ليفان X50 ميگذرد و خريد اين خودرو براي مشتريان به ريسک حساب نشده تبديل شده است.
در همين حين، توليد و فروش ديگر رقباي ليفان X50 همچون ام وي ام X22 با شدت ادامه داشته تا مشتريان بازار خودرو ديگر توجهي به ليفان X50 مهجور نشان ندهند. بنابراين جاي تعجب نيست که هنگام فروش ليفان X50، با مشکلات و دردسرهاي ناخواستهاي مواجه شويد.