پژو اسپرت 508 PSE بصورت رسمی معرفی شد
ميهن پست/ پژو اسپرت 508 PSE در حالي به تازگي معرفي شده که اين خودرو در حقيقت قويترين خودروي توليدي تاريخ پژو است. در ادامه با ما همراه شويد.
پژو با رونمايي از سدان اسپرت پلاگينهيبريدي ۵۰۸ PSE، رسماً بخش جديد مهندسي اسپرت پژو (PSE) را معرفي کرده است. اين خودرو که پيشنمايش آن سال گذشته با معرفي کانسپتي در نمايشگاه ژنو ارائه شد، قويترين خودروي توليدي جادهاي پژو محسوب ميشود و در دو نسخهٔ سدان ليفتبک و استيشن به بازار عرضه خواهد شد. قواي محرکهٔ پلاگينهيبريدي ۵۰۸ PSE از يک پيشرانهٔ ۱.۶ ليتري بنزيني توربوشارژ به همراه دو موتور الکتريکي تشکيل شده است.
هرکدام از اين موتورهاي الکتريکي روي يکي از محورها نصب شده و سامانهٔ چهارچرخ محرک را براي خودرو پديد آوردهاند. اين سيستم مجموعاً ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نيوتن متر گشتاور توليد ميکند که وظيفهٔ انتقال آن بر عهدهٔ يک گيربکس هشت سرعتهٔ اتوماتيک است. به لطف اين نيروي قابلتوجه، ۵۰۸ PSE ظرف تنها ۵.۲ ثانيه از صفر به سرعت صد کيلومتر بر ساعت ميرسد و به گفتهٔ پژو براي رسيدن از سرعت ۸۰ به ۱۲۰ کيلومتر بر ساعت تنها به ۳ ثانيه زمان نياز دارد. حداکثر سرعت اين سدان اسپرت فرانسوي نيز بهصورت الکترونيکي روي ۲۵۰ کيلومتر بر ساعت محدود شده است.
۵۰۸ PSE به پکيج باطري ۱۱.۵ کيلووات ساعتي مجهز شده که نه از حجم صندوق بار ميکاهد و نه فضاي کابين را کاهش ميدهد. به لطف اين باطريها، خودرو از حالت رانندگي تمام الکتريکي برخوردار شده و ميتواند تا ۴۲ کيلومتر را صرفاً با استفاده از نيروي برق طي کند. در حالت تمام الکتريکي اما حداکثر سرعت خودرو به ۱۳۵ کيلومتر بر ساعت کاهش پيدا ميکند. هنگاميکه اين باطريها خالي شوند، با استفاده از سوکتهاي خانگي استاندارد ميتوان در کمتر از هفت ساعت آنها را شارژ کرد اما در صورت استفاده از جعبه ديواريهاي ۷ کيلوواتي، اين زمان به زير دو ساعت کاهش پيدا ميکند. همچنين به لطف قواي محرکهٔ پلاگينهيبريدي، مصرف سوخت ۵۰۸ PSE هم بسيار پايين است بهگونهاي که بهطور ميانگين در هر صد کيلومتر تنها ۲ ليتر بنزين مصرف ميکند.
۵۰۸ PSE علاوه بر حالت تمام الکتريکي از چهار حالت رانندگي ديگر هم برخوردار است. حالت راحت براي ارائهٔ تجربهٔ رانندگي آرام، سيستم تعليق را نرم ميکند. حالت هيبريد براي بهينه کردن مصرف سوخت، بهطور خودکار بين موتور درونسوز و موتور الکتريکي انتخاب ميکند. در حالت اسپرت راننده از تمام نيروي قواي محرکه به همراه فرمان و پدال گاز تيز و سيستم تعليق سفت برخوردار ميشود. اين حالت همچنين صداي پيشرانهٔ مصنوعي را هم به همراه دارد؛ و نهايتاً حالت ۴WD هم حداکثر کشش ممکن را روي مسيرهاي لغزنده فراهم ميکند.
۵۰۸ PSE در بيرون با تريم سبز روشن که به طبيعت الکتريکيشدهٔ آن اشاره دارد به همراه کيت بدنهٔ آئروديناميکي با بالههاي جلو و ديفيوزر عقب از نسخههاي معمولي متمايز شده است. اين سدان اسپرت همچنين روي رينگهاي ۲۰ اينچي قرار گرفته که با لاستيکهاي ميشلن پايلوت اسپرت ۴S پوشيده شدهاند. براي بدنهٔ عضو اسپرت و قدرتمند خانوادهٔ ۵۰۸ سه رنگ مختلف شامل خاکستري سلنيوم، سفيد مرواريدي و مشکي نِرا قابل انتخاب است.
کابين ۵۰۸ PSE نيز با ترکيبي از چرم ناپا و آلکانترا به همراه دوخت دوتايي خاکستري و ليمويي، حال هواي خاص و اسپرتي پيدا کرده است. صفحه آمپر ديجيتالي (i-cockpit)، نمايشگر سربالا، صفحهنمايش لمسي ۱۰ اينچي سيستم اطلاعاتي-سرگرمي، سيستم صوتي فوکال و گرمکن و ماساژور صندلي راننده هم از ديگر ويژگيهاي داخلي قابلتوجه اين سدان اسپرت فرانسوي هستند. ۵۰۸ PSE همچنين به همهٔ سيستمهاي کمکرانندهاي که در ديگر مدلهاي ۵۰۸ ارائه ميشود مثل ترمز اضطراري خودکار، ديد در شب، کروز کنترل تطبيقي و… هم مجهز است.
پژو همزمان با معرفي بخش پرفورمنس خود همچنين اعلام کرده است که از سال ۲۰۲۲ با يک هايپرکار جديد به مسابقات لمانز بازخواهد گشت.