مقایسه پژو پارس و هیوندای آوانته

باشگاه خبرنگاران/ يکي از مقايسههاي خودرويي پر مخاطب بازار، پژو پارس ELX با هيونداي آوانته است. اين ۲ خودرو به دليل شباهت ظاهري متقاضيان يکساني دارند، اما بسياري از افراد براي انتخاب يکي از اين ۲ خودرو دو دل هستند. در اين گزارش قصد داريم مشخصات فني هر ۲ خودرو را بيان کنيم تا بتوانيد انتخاب بهتري براي خريد داشته باشيد.
مشخصات پژو پارس ELX :
وقتي خودروهاي روز وارد بازار ايران شدند و مردم قدرت اين خودروها و آپشنهاي رنگارنگ را در اين خودروها ديدند، ايران خودرو تصميم گرفت نسخهاي بروزتر از پژو پارس توليد کند. در سال ۸۲ اولين پژو پارسهاي ELX وارد بازار شدند. موتور مورد استفاده در پژو پارسهاي ELX همان موتور XU۷، اما اين بار با ۱۶ سوپاپ بود.
پژو پارس ELX داراي خوشه ابزار هوشمند، داشبورد چند منظوره فارسي خواني، دزدگير با قفل خودکار درب، دستيار پارک، صندليهاي پارچهاي الکتريکي Recaro مجهز به بخاري، فن خنک کننده، داشبورد لوکس، يک موتور ۱۶ سوپاپ قدرتمند، ترمزهاي ۴ ديسکي با ABS / EBD و در آخر چرخهاي آلياژي رالي است.
موتور ۱.۸ ليتر با ۴ سوپاپ تنظيم هيدروليکي در هر سيلندر قادر به توليد حداکثر قدرت ۱۰۹.۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقيقه و حداکثر گشتاور است. همين موتور قبلاً در PSA پژو ۴۰۶ LX ۱.۸i ۱۶v، سيتروئن زانتيا SX ۱.۸i ۱۶v و سيتروئن Xsara VTS ۱.۸i ۱۶v مورد استفاده قرار گرفته بود.
از جمله امکانات اين خورو مي توان به چراغ مه شکن جلو و عقب ، چراغ نقشه خوان، چراغ عقب دودي، چراغ خطر سوم بالا، آينههاي جانبي برقي، سنسور ايمني دنده عقب، سيستم هوشمند، قفل مرکزي با سوييچ کنترل، ز راه دور راديويي، تنظيم برقي پشتي صندلي جلو، شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب، داشبورد تريم بژ دماسنج روي داشبورد اشاره کرد.
معرفي هيونداي آوانته:
هيونداي آوانته از سال ۱۹۹۰ طراحي و بعد از گذشت يکسال وارد ناوگان توليد هيونداي شد و در سال ۲۰۰۴ با تغييرات اندک توانست به بازار فروش جهاني خود رونقي بدهد. آوانته طراحي خيلي جذابي ندارد و در نگاه اول نامتقارن بودن چراغهاي ۲ رنگ جلو (خاکستري رنگ و مشکي) با جلو پنجرهاي مشکي خودرو به چشم مي خورد. همچنين در پايين سپرها نيز جاي ۲ لامپ مه شکن وجود دارد که به کيفيت چراغها خودرو ميافزايد.
هيونداي آوانته با يک پيشرانه ۴ سيلندر ۲ ليتري عرضه شد. اين پيشرانه تنفس طبيعي قادر است تا ۱۴۳ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقيقه و ۱۸۲ نيوتن متر گشتاور در ۴۵۰۰ دور در دقيقه را توليد کند و نيرو توليد شده خود را از طريق يک گيربکس ۵ دنده دستي يا ۴ سرعته خودکار به چرخهاي جلو منتقل کند.
مصرف ترکيبي آوانته حدود ۷.۶ ليتر در هر صد کيلومتر اعلام شده است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن نيز بين ۹.۱ تا ۱۰.۳ ثانيه براي مدلهاي دنده دستي و اتوماتيک است. يکي از ضعفهاي اصلي هيونداي آوانته را بايد آپشنها و امکانات رفاهي آن بدانيم و شايد در صورتي که اين خودرو با امکانات بيشتري روانه بازار کشور ميشد ميتوانست فروش موفقتري داشته باشد.
خودرو | |
پژو پارس ELX | هيونداي آوانته |
کشور سازنده | |
ايران | کره جنوبي |
سال (طراحي) | |
1386 | 2004 |
موتور | |
4 سيلندر 16 سوپاپ | 4 سيلندر 16 سوپاپ |
حجم موتور | |
1761سي سي | 2000سي سي |
حداکثر قدرت | |
110 اسب بخار در 5500 دور در دقيقه | 140 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه |
حداکثر گشتاور | |
155 نيوتن متر در 4250 دور در دقيقه | 4500 نيوتن متر در 4500 دور در دقيقه |
جعبه دنده | |
5 دنده دستي | 5 دنده دستي |
شتاب 0 تا 100 | |
9 ثانيه | 9.1 ثانيه |
حداکثر سرعت | |
195 کيلومتر در ساعت | 206 کيلومتر در ساعت |
وزن | |
1190 کيلوگرم | 1280 کيلوگرم |
اندازه (ميليمتر) | |
4498 طول - 1704 عرض - 1410 ارتفاع | 4525 طول - 1725 عرض - 1415 ارتفاع |
فاصله بين دو محور | |
2670 ميليمتر | 2611 ميليمتر |
مصرف سوخت داخل شهر | |
10 ليتر در هر صد کيلومتر | 10.2 ليتر در هر صد کيلومتر |
مصرف سوخت ترکيبي | |
8.1 ليتر در هر صد کيلومتر | 7.6 ليتر در هر صد کيلومتر |
حجم باک | |
70 ليتر | 55 ليتر |
استاندارد آلايندگي | |
يورو 3 | يورو 3 |
ترمز و پايداري | |
ABS - EBD | ABS - EBD |
کيسه هوا | |
کيسه هواي راننده | کيسه هواي راننده و سرنشين جلو |
سيستم صوتي | |
بلندگوي عقب - آنتن اکتيو | پخش CD |