تفاوت بین گیربکس CVT و VVT در چیست؟

باشگاه خبرنگاران/ گيربکس اتوماتيک CVT و VVT تفاوتهايي دارند که در اين گزارش آن را بررسي مي کنيم.
با پيشرفت علم و نياز روز افزون خودروها به بهينه سازي و بازدهي بالاتر، هر روز تکنولوژيهاي جديدتر در زمينه جعبه دندههاي اتوماتيک به بازار عرضه مي شود که بسياري از آنها بر اساس همان جعبه دندههاي اتوماتيک ساده و تنها با افزوده شدن چند قطعه مکانيکي و الکترونيکي و هيدروليکي طرحي مي شوند.
امروز به بررسي تفاوت هاي گيربکس اتوماتيک CVT و VVT مي پردازيم. گيربگس CVT، نوعي از گيربکس اتوماتيک است که قدرت استفاده بيشتر، مصرف سوخت بهتر و تجربه رانندگي روانتر از يک گيربکس اتوماتيک سنتي را فراهم ميکند.
مزاياي CVT چيست؟
موتورهاي خودرو به هيچ وجه قدرت ثابت ندارند، آنها داراي سرعتهاي خاصي هستند که گشتاور (قدرت کشش)، اسب بخار (قدرت سرعت) يا راندمان سوخت در بالاترين حد خود قرار دارد. از آنجايي که هيچ دندهاي براي ايجاد يک سرعت مشخص در جاده هاي مستقيم وجود ندارد، CVT ميتواند سرعت موتور را براي دستيابي به حداکثر توان و همچنين حداکثر راندمان سوخت تغيير دهد.
اين امر به گيربگس CVT اجازه ميدهد تا ضمن مصرف سوخت کمتر، شتابي سريعتر از گيربگس دستي معمولي داشته باشد. CVT يک سيستم گيربکس اتوماتيک است که ادعا مي شود، مي تواند شتاب و سوخت بهتري را براي خودرو فراهم کند.
از جمله مزايا استفاده از اين نوع سيستمهاي انتقال قدرت ميتوان به کاهش مصرف سوخت تا بيش از ۱۸ درصد نسبت به گيربکسهاي خودکار معمولي، انتقال روانتر و يکنواختتر قدرت موتور، کارايي ديناميکي بهتر، شتابگيري بهتر، کارکرد دائمي موتور در بهينهترين دور که ضمن کمک به سلامت موتور موجب کاهش مصرف سوخت ميشود، اشاره کرد.
معايب CVT را بدانيد
از آنجا که CVT به موتور اجازه ميدهد تا با هر سرعتي تغيير کند، باعث ايجاد صداهايي عجيب و غريب در موتور مي شود. CVT باعث ايجاد تغييرات تدريجي در صداي موتور مانند تغيير در صداي گيربکس يا کلاچ لغزنده ميشد.
خودروسازان در تلاش هستند تا در خودروها بيشتر از CVT به جاي گيربکس معمولي استفاده کنند.
از آنجا که CVTهاي اوليه اتومبيل محدود به ميزان مشخصي اسب بخار هستند، نگراني در مورد قابليت اطمينان طولاني مدت CVT وجود دارد. پيشرفت فناوري، CVT را بسيار مستحکمتر کرده است. نيسان بيش از يک ميليون CVT توليد کرده است و ادعا مي کند که اين گيربگس قابليت استفاده طولاني نسبت به گيربگس هاي معمولي دارد.
VVT چه کارايي دارد؟
در موتورهاي احتراق داخلي از VVT اغلب براي بهبود کارايي، مصرف سوخت يا انتشار گازهاي گلخانهاي استفاده ميشود.
از VVT در دستگاههاي مکانيکي زيادي از جمله سيستمهاي برقي و هيدروليکي و بي سيم استفاده مي شود و مقررات مربوط به کاهش توليد گازهاي گلخانهاي باعث شده است تا بسياري از توليد کنندگان خودرو از سيستمهاي VVT استفاده کنند.
موتورهاي دو زمانه بيشتر از VVT استفاده ميکنند.
در حقيقت VVT مخفف Variable Valve Timing است که به بعضي اوقات به آن VVA (Variable Valve Actuation و (VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control نيز ميگويند.
اين سيستم زمان بالا و پايين رفتن سوپاپها در پيشرانه کنترل ميکند. اگر بخواهيم به صورت خلاصه بيان کنيم، يک پيستون براي بالا و پايين رفتن و توليد نيرو احتياج دارد که ترکيبي از سوخت و هوا در سيلندر وارد شده و در زمان مناسب جرقه زده شده و احتراق ايجاد شود. اما اين قضيه به اين راحتيها هم نيست.
زمانيکه سرعت خودرو زياد است، براي احتراق به هواي بيشتري نياز است و همچنين در زمانيکه سرعت خودرو کم است، به هواي کمتر. اگر اين امر به درستي انجام نشود و به طور مثال، هواي کمي و يا بيش از اندازه وارد سيلندر شود، نه تنها در عملکرد پيشرانه تاثير دارد، بلکه باعث ميشود سوخت بدون اينکه به درستي تبديل به نيرو شود، از سيلندر خارج شده و آلايندگي توليد شده را افزايش دهد.
سيستم VVT سعي ميکند که اين مشکل را برطرف کرده و به طور مثال در سرعتهاي بالا، زمان بيشتري سوپاپ را باز نگه دارد تا هواي کافي براي احتراق وارد سيلندر شود و همچنين در سرعتهاي پايين نيز سعي ميکند در زمان مناسب سوپاپ را ببندد تا هواي بيش از اندازه وارد سيلندر نشود.
جالب است بدانيد که اولين بار شرکت آلفارومئو بود که در سال ۱۹۸۰ اين سيستم را روي مدل Spider خود نصب کرد.
اين خودرو داراي يک پيشرانه ۲ ليتري بود که سيستم VVT آن کاملا به صورت مکانيکي کار ميکرد و سپس آلفارومئو همين سيستم را در مدلهاي Quadrifoglio و Giampaolo نيز در دهه ۷۰ ميلادي استفاده کرد.