برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
خودرو

خودروهای چینی بازار ایران چقدر ارزش خرید دارند؟

منبع
پرشين خودرو
بروزرسانی
خودروهای چینی بازار ایران چقدر ارزش خرید دارند؟

پرشين خودرو/ قيمت سرکش خودرو آنچنان مي‌تازد که نه تنها خودروسازان، بلکه وزارت بي‌وزير صمت نيز توانايي مهار آن را ندارد و رکورد تاريخي ورود پرايد به باشگاه 100 ميليوني‌ها چنان شگفت‌آور بود که بر همگان مشخص شد اين آسمان گراني، گويا هيچ سقفي ندارد.
 
در اين ميان و در روزهاي گذشته، شاهد عرضه ليست قيمت جديد محصولات يکي از خودروسازان قديمي چيني بوديم و در اين ليست مشخص شد که قيمت يک دستگاه خودروي شاسي‌بلند چيني پرفروش، به بيش از 800 ميليون تومان رسيد. اين در حالي بود که تا همين چند ماه پيش، با همين رقم مي‌توانستيم يک کره‌اي و يا حتي آلماني کم‌کارکرد سوار شويم که البته اين گزينه‌ها براي اکثر جامعه به رويايي دست نيافتني تبديل شده‌اند.

اما در اين مقاله از پرشين خودرو قصد داريم نگاهي دقيق و ريزبينانه به قيمت‌هاي خودروهاي چيني در بازارهاي خارجي و مقايسه آن با قيمت فروش در بازار ايران داشته باشيم. در هر صورت خودروهاي چيني تا همين چند وقت پيش بر طبل ارزان قيمتي مي‌کوبيدند و حال حتي توليدي‌هاي داخلي به مرز يک ميليارد نيز نزديک مي‌شوند. اما سوال اصلي اينجا است که بالاخره يک خودروي چيني واقعاً چقدر ارزش دارد و آيا قيمت‌هاي اعلام شده در بازار ايران براي اين خودروها منطقي است يا خير.

خودروي چيني کيلويي چند!؟
اجازه دهيد يک نگاهي به قيمت‌هاي جهاني خودروهاي چيني معروف بازار ايران بيندازيم. در جدول زير مشاهده مي‌کنيد که قيمت هر خودروي توليد داخل در بازار جهاني دقيقاً چقدر قيمت دارد. البته قيمت اعلام شده در اين جدول، براي خريد خودرو به صورت CBU يعني خودرو به صورت کامل است که به لطف توقف واردات خودرو منتفي است. اما همين خودروها به صورت SKD توسط خودروسازان داخلي خريداري شده که با قيمت جهاني آنچنان تفاوت قيمتي ندارند (اکثر خودروسازان داخلي، ميزان داخلي‌سازي کمتر از 15 درصد دارند لذا اکثر قطعات به صورت کامل وارد مي‌شوند و تنها با اندکي داخلي‌سازي روي خط توليد داخل کشور مونتاژ مي‌شوند).

اما اين تمام ماجراي پرپيچ و خم خودروسازان نيست زيرا براي وارد کردن اين قطعات به صورت SKD بايستي هزينه‌هايي همچون حمل (اکثراً با قطار)، 9 درصد ارزش افزوده، 3 درصد شماره‌گذاري، هزينه‌هاي اضافي براي حواله پول به چين (بدليل مشکلات بين‌المللي در انتقال مالي)، هزينه‌هايي همچون نيروهاي کار در خط توليد و در نهايت سد بزرگ 40 تا 45 درصدي عوارض گمرک (با احتساب دلار 4200 تومان) را پشت سر بگذارند تا بتوانند يک خودرو را با پلاک ملي به دست مشتري برسانند.

حال در اين قسمت قصد داريم نگاهي بي‌طرفانه به چند مثال داشته باشيم و با اندکي تلرانس، مشخص کنيم که قيمت تمام شده هر خودرو تا رسيدن به دست مشتري چقدر تمام آب مي‌خورد و متوجه شويم که هر خودروي چيني در بازار ايران به چه ميزان گران‌تر از بازار جهاني فروخته مي‌شود.

همانطورکه در جدول زير آورده‌ايم، قيمت خودروهايي مثل چري تيگو 7 و يا چري تيگو 5 و جک S5 و ... آورده شده است. قيمت‌ها سعي شده دقيقاً مشابه نمونه عرضه شده در بازار ايران باشند.

قيمت خودروهاي چيني در بازارهاي خارجي و مقايسه با ايران
(* قيمت‌ها بر اساس دلار 29 هزار تومان و سايت‌هاي خارجي مختلف استخراج شده‌اند و اين حق به هر خودروساز داده شده که در صورت مغايرت قيمت خريد با قيمت‌هاي مندرج در اين جدول، با خودروبانک جهت ارايه مدارک و اصلاح مطلب تماس بگيرد)

طبق اين جدول قيمت به طور مثال قيمت خودرويي مثل چري تيگو 7 در بازار جهاني 20.470 دلار است. اگر قصد داشته باشيد با دلار 29000 تومان اين خودرو را در بازار جهاني (مثل روسيه يا چين) خريداري کنيد، بايد مبلغ معادل 592 ميليون تومان پول بدهيد. اما اين خودرو با هزينه‌هاي مختلف از جمله حمل و نقل، عوارض گمرک، پرسنل و سود شرکت، در بازار ايران با قيمت 810 ميليون تومان فروخته مي‌شود که حدود 218 ميليون تومان گران‌تر از بازار جهاني است.

چري گران، جک منطقي و SWM ارزان
با نيم نگاهي به اين ليست چند موضوع به وضوح مشخص مي‌شود. ابتدا مي‌توان به اين نکته اشاره کرد که خودروهاي چري اگرچه خودروهاي ارزان قيمتي نيستند، اما در بازار ايران بسيار گران‌تر از بازار جهاني به فروش مي‌رسند. نکته دوم اينکه خودروهاي جک و يا جيلي با هزينه‌هاي معقول و قيمت منطقي به بازار ايران رسيده‌اند و در نهايت اين پالس به بازار داده مي‌شود که خودروي SWM G01 هنوز رشد قيمتي خود را بعد از گران شدن دلار نکرده و بايد احتمالاً منتظر رشد شديد قيمت SWM G01 از سوي سيف خودرو و معادل‌سازي آن با دلار روز بازار باشيم.

چرا خودروهاي چيني گران هستند؟
تا همين چند وقت پيش خودروهاي چيني نماد خودروهاي ارزان در بازار ايران بودند و حتي رقابت قيمتي سختي را با داخلي‌هاي پرفروش داشتند. اما در دو سال گذشته شاهد رشد قيمت شديد اين خودروها هستيم و با وجود توليد آن‌ها در خودروسازي‌هاي داخلي باز هم ترمز اين صعود بي‌پايان قيمت تمام شده خودروهاي چيني گرفته نشد.

ريشه اين مشکل را بايد در قيمت روز ارز بدانيم زيرا اين خودروهاي همانطورکه اشاره کرديم، به صورت SKD وارد کشور مي‌شوند و وابستگي کامل به قيمت روز دلار در اين محصولات وجود دارد. حتي قطعه‌سازان داخلي نيز به دليل وابستگي به موارد اوليه وارد شده، چنين مشکلي دارند و با بالا رفتن قيمت ارز، قيمت مواد اوليه و در ادامه قيمت قطعات و خودرو نيز افزايش پيدا مي‌کند.


لذا شايد اگر دولت قصد دارد به موج عظيم نارضايتي مردم از قيمت‌هاي خودروهاي توليد داخل پايان دهد و مانع از موج‌سواري جاده‌مخصوصي‌ها روي شيب صعودي دلار بشود، بايد فکري به حال کنترل قيمت ارز کند وگرنه با اين روند کنوني، به اين زودي‌ها شاهد توقفي در رشد روز افزون قيمت خودروهاي داخلي و وارداتي نخواهيم بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره