اسب بخار/ کمي عقب تر، به ماه جولاي که بازگرديم، ديديم که «فيات – کرايسلر» و «پژو – سيتروئن» نام اتحاد جديد خود را اعلام کردند. اين دو شرکت بزرگ همچنان در حال مذاکره بر سر جزييات اتحاد «استلانتيس» هستند. اسناد نهايي اين پروژه بايد تا سه ماهه نخست سال آينده آماده شده باشند. اما به ظاهر، ميوه هاي اوليه اين همکاري زودتر از آن چه فکرش را مي کرديم آماده بهره برداري شده اند.

گزارش جديدي به دست آمده که نشان مي دهد، خودروساز ايتاليايي – آمريکايي با يک چرخش به سمت فرانسوي ها، قصد دارد از پلت فرم PSA براي نسل بعدي خودروهاي کوچکش استفاده کند. اين ساختار، که تحت عنوان پلت فرم مدولار مشترک (CMP) در پژو – سيتروئن شناخته مي شود، قبلاً در تعدادي از خودروهاي اروپايي کوچک مورد استفاده قرار گرفته است. خودروهايي همچون پژو ۲۰۸، دي اس ۳ کراس بک و اوپل کورسا. ساختار نام برده مي تواند به طور همزمان، به عنوان پلت فرم خودروهاي سوختي و الکتريکي مورد بهره برداري قرار گيرد.

بنا به گزارش “Automotive News”، فيات – کرايسلر در اواخر ماه جولاي نامه اي به تأمين کنندگان خود فرستاده و در آن، خواستار توقف فوري هرگونه تحقيق، توسعه و کار فني بر روي خودروهاي کامپکت شده است! همان خودروهايي که در اروپا با سگمنت B شناخته مي شوند. اين نامه به دنبال يک اطلاع رساني مشابه از فيات – کرايسلر در ماه مارس امسال فرستاده شده است که در آن از تأمين کنندگان خود خواسته بود پروژه هاي تحقيق و توسعه (R & D) را بر روي محصولات کامپکت آلفارومئو، فيات، لانچيا و جيپ متوقف کنند.

شکي وجود ندارد که تصميم فيات – کرايسلر در استفاده از پلت فرم CMP، صرفه جويي قابل توجهي را براي اين گروه خودروسازي به ارمغان مي آورد. در اين ميان، يک پرسش جالب براي ما پيش مي آيد! آيا نسل بعدي جيپ رنگيد هم به پلت فرم اختصاصي PSA کوچ مي کند؟ قطعاً هنوز براي پاسخ به اين پرسش اندکي زود است، اما چنين حرکتي را مي توان کاملاً در راستاي اهداف جيپ براي الکتريکي کردن نسل بعدي رنگيد دانست.

همچنين بد نيست بدانيد که فيات – کرايسلر در سال گذشته رسماً اعلام کرد که قصد دارد از بازار خودروهاي کوچک خداحافظي کند و تمرکز خود را بر روي خودروهاي کامپکت و ساب کامپکت در بازار اروپا بگذارد. اين تصميم با توجه به جايگاه نخست فيات – کرايسلر در سگمنت A خودروهاي اروپا، اندکي تعجب برانگيز به نظر مي آيد، اما اين گروه خودروسازي معتقد است که منافع بيش تري در توليد خودروهاي سگمنت B و C وجود دارد!

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar