برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
خودرو

درآمد ۱۳ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو در ۶ ماه

منبع
مهر
بروزرسانی
درآمد ۱۳ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو در ۶ ماه
مهر/ ايران خودرو از فروش ۱۸۸ هزار و ۴۷۳ دستگاه انواع خودرو و ثبت درآمد ۱۳ هزار و ۳۳۵ ميليارد توماني در ۶ ماهه نخست امسال خبر داد.

گروه صنعتي ايران خودرو با نماد معاملاتي «خودرو» اقدام به شفاف سازي در سامانه کدال کرد که بر اساس آن، اين شرکت در ۶ ماهه نخست امسال، ۲۱۱ هزار و ۶۵۹ دستگاه انواع خودرو توليد و ۱۸۸ هزار و ۴۷۳ دستگاه نيز به فروش رسانده است.

درآمد ايران خودرو در بازه زماني مذکور (۶ ماهه ابتداي سال جاري) از فروش خودروها، ۱۳ هزار و ۲۳۵ ميليارد و ۹۲۶ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است.

اين در حالي است که خودروساز مذکور در مدت مشابه سال گذشته ۱۴۹ هزار و ۸۵۴ دستگاه انواع خودروي سواري توليد کرده و ۱۵۵ هزار و ۵۲۵ دستگاه آن را به فروش رسانده بود.

درآمد ايران خودرو در ۶ ماهه ابتدايي سال گذشته، ۷ هزار و ۳۱۴ ميليارد و ۵۰۱ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان بوده که نشان دهنده رشد ۴۴.۷ درصدي درآمد اين شرکت در نيمه نخست ۹۹ نسبت به نيمه اول ۹۸ است.

گروه دنا با ۲۶ هزار و ۴۲۰ دستگاه، پرتيراژترين خودروي ۶ ماهه امسال و دانگ فنگ با ۹۴ دستگاه کم تيراژترين خودروي توليدي در اين بازه زماني بوده است؛ در ۶ ماهه نخست سال گذشته ۱۲۰ دستگاه سوزوکي نيز توليد شده بود که امسال توليد آن به صفر رسيد. تندر ۹۰ نيز در حالي که در نيمه اول سال قبل، ۵۳ هزار و ۵۹۶ دستگاه توليد شده، اما امسال توليد آن کاملاً متوقف بوده است.

قيمت گذاري دستوري دولت و سودي که بجاي سهامداران به جيب دلال مي‌رود

بر اساس اطلاعات مندرج در کدال، نرخ فروش هر دستگاه دنا در شهريور امسال، ۱۴۶ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان و رانا ۹۶ ميليون و ۳۲۰ هزار تومان است؛ اين در حالي است که نرخ بازار آزاد اين دو مدل خودرو در حال حاضر به ترتيب ۲۸۶ و ۲۲۳ هزار تومان است.

به گفته کارشناسان، اگر دولت از نرخ گذاري دستوري در بخش‌هاي مختلف اقتصادي و توليدي اعم از خودروسازي، محصولات پتروشيمي، فولاد، سيمان و… دست برداشته و اجازه دهد توليدکننده قيمت نهايي محصول را متناسب با قيمت تمام شده عرضه کنند، از چند نرخي بودن و رانتي شدن توليد جلوگيري کرده و سود اصلي توليد به جاي اينکه به جيب دلالان برود، وارد ترازنامه توليدکنندگان شده و نصيب سهامداران مي شود.

تفاوت فاحش قيمت کارخانه با بازار و سودي که به جيب دلالان مي‌رود
نوع خودروقيمت دستوري دولت به خودروسازان- مندرج در ترازنامهقيمت بازار در شهريور
دنا معمولي۱۴۶ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان۲۸۶ ميليون تومان (تفاوت ۴۹ درصدي)
رانا۹۶ ميليون و ۳۲۰ هزار تومان۲۲۳ ميليون تومان (تفاوت ۵۷ درصدي)

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar