نماد آخرین خبر

تفاوت نیسان سافاری با نیسان پاترول مونتاژی ایران در چیست؟

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی

خودرو بانک/ نيسان پاترول نسل چهارم ملقب به نيسان سافاري که از قدرتمندترين و توانمند‌ترين خودروهاي شاسي ‌بلند تاريخ است، معمولا در جمع ماشين بازها گاهي اوقات با عنوان اسطوره از آن ياد مي شود و جايگاه ويژه اي در بين آفرودرها دارد.

اما با اين حال يکي از مشکلات اين خودرو در بازار ايران پيش ‌زمينه ذهني عموم مردم درباره پاترول است، زيرا عموما پاترول نسل سوم در دسترس مردم قرار گرفته و مشکلات اين خودرو باعث شد تا مردم از توانايي‌ ها و راحتي نسل جديد نيسان پاترول بي خبر بمانند و همه را در يک سطح بدانند، بويژه طراحي ظاهري آنان که شباهت بسيار زيادي به يکديگر دارد. اما سوال اينجاست که اين دو خودروي به ظاهر يکسان، چه تفاوت هاي اساسي با يکديگر دارند؟

نيسان سافاري از ديد عموم، در بازار قيمتي غيرمنطقي دارد که دليل اصلي آن مي تواند کميابي و ارزشمند بودن اين خودرو در بين خودروهاي آفرودي باشد، درحالي که خودروي نيسان پاترل زير سايه تويوتا لندکروزر در بازار کشور فعاليت کرد و نتوانست قابليت هاي خود را به خوبي نشان دهد و سهم بالايي داشته باشد، با اين حال هر دو خودرو در نسل هاي جديدتر خود رقابتي بسيار نزديک با هم دارند.


تفاوت هاي طراحي ميان نيسان پاترول و سافاري
اولين و مهم ترين چيزي که از تفاوت نيسان پاترول و نيسان سافاري مي توان گفت، اين است که خودروي پاترول نسل سوم نيسان بوده و خودروي نيسان سافاري نسل چهارم به شمار مي رود. در ظاهر پاترول نسل چهارم يا همان سافاري تفاوت بنيادي با نسل سوم ديده نمي شود و شباهت هاي بسيار زيادي ميان آنان وجود دارد، اما در طراحي عقب مي توانيم شاهد ابعادي بزرگ تر نسبت به نسل سوم باشيم و بر روي سپر عقب خود به راهنما و مه شکن مجهز شده است، بويژه گلگير عقب اتومبيل که حجم بيشتري نسبت به نسل سوم دارد.

علاوه بر طراحي عقب، در قسمت جلو هم مي توان شاهد ابعادي بزرگ‌ تر نسبت به نسل سوم پاترول بود، هرچند با اين حال طراحي سپر جلو همانند سابق يک طراحي ساده دارد که با طراحي اتومبيل همخواني دارد. به طور کلي ظاهر نسل چهارم پاترول نسبت به نسل سوم خود که در بازار کشور به وفور ديده مي شود، چهره‌ اي درشت ‌تر و عضلاني ‌تر دارد و طراحي آن پخته ‌تر و جذاب ‌تر به چشم مي آيد.

با ورود به داخل کابين خودرو، به وضوح متوجه تفاوت ‌هاي بسيار بيشتري ميان نسل سوم و نسل چهارم نيسان پاترول خواهيد شد، داشبوردي بروزتر و با تجهيزاتي بسيار بيشتر که در نسل چهارم شاهد خواهيد بود و سپس داشبورد، فرمان و رودري هايي که کاملا دچار تحول شده و شکيل ‌تر از قبل شده‌ اند، البته اگر اين شرايط را در زمان خود فرض کنيم.

نکته جالب توجه در داخل کابين اين خودرو، وجود چند دريچه تهويه مطبوع در رديف عقب است تا در هر شرايطي تمام سرنشينان از سواري خشن اين شاسي ‌بلند در مسيرهاي خارج از جاده لذت ببرند. علاوه بر اين، نسل چهارم نيسان پاترول مجهز به رديف سوم صندلي سرنشينان است تا تعداد افراد بيشتري از سواري با اين شاسي بلند لذت ببرند.

از جمله امکاناتي که براي رديف سوم اضافه شده مي ‌توان به کولر جداگانه براي سرنشينان عقب اشاره کرد که يکي از امکانات بسيار کاربردي و جالب در آن زمان براي اين خودرو به شمار مي رود. براي نسل چهارم نيسان پاترول مي توان قابليت هاي شگفت انگيزي همچون سيستم تهويه، هر چهار شيشه برقي، سيستم تعليق هر چهار چرخ فنر لول و برخي موارد ديگر اشاره داشت که اين اتومبيل را در زمان عرضه خود علاوه بر يک شاسي بلند کاربردي آفرودي، به يک خودروي شاسي بلند لوکس هم تبديل مي کرد که همين حالا برخي از امکانات آن در محصولات توليد شده خودروسازان داخلي به سختي پيدا مي شود.

نيسان پاترول سافاري با چه موتوري در بازار ايران حضور دارد؟
پاترول نسل چهارم با کد اتاق Y60، در زمان توليد با چهار نوع پيشرانه محرک 6 سيلندر مختلف قابل عرضه به مشتريان بود که دو نسخه 3 ليتري و 4.2 ليتري آن از نوع بنزيني بودند و در کنار اين دو پيشرانه، دو انتخاب ديزلي 2.8 ليتري و 4.2 ليتري هم در نظر گرفته شده بود.


حال نسخه اي که موفق شده به بازار ايران ورود پيدا کند، مجهز به يک موتور 4.2 ليتري شش سيلندر خطي خواهد بود که در ابتدا در نسخه کاربراتوي به بازار عرضه شد که اکثر مدل ‌هاي وارد شده به کشور نيز همين پيشرانه را در سينه دارند، اما از سال 1992 ميلادي پيشرانه اين خودرو به سيستم هاي پاشش سوخت انژکتوري مجهز شد تا بازدهي بيشتري براي کاربران خود داشته باشد.

اين پيشرانه 4.2 ليتري در نسخه کاربراتوري خود مي تواند خروجي قدرت 167 اسب بخاري در دور موتور 4200 و يا خروجي گشتاور 325 نيوتن متري در محدوده 2800 دور بر دقيقه داشته باشد، درحالي که نسخه ارتقا يافته اين پيشرانه مجهز به سيستم پاشش سوخت انژکتوري مي تواند خروجي قدرت 181 اسب بخاري در محدوده 4400 دور بر دقيقه و يا خروجي قدرت 320 نيوتن متري در محدوده 3200 دور بر دقيقه داشته باشد که در خروجي قدرت پيشرفت قابل توجهي داشته است.

موتور پاترول سافاري شايد روي کاغذ مشخصات معمولي داشته باشد و چندان قوي به نظر نرسد، اما همين موتور به شدت قابل اطمينان است و به خوبي مي تواند نياز کاربران را در مسيرهاي خارج از جاده اي برآورده کند و از پس وظايف خود به خوبي برآيد.

در حالي که نيسان اين خودروي شاسي بلند آفرودي خود را به همراه گيربکس 4 سرعته اتوماتيک هم عرضه کرده است، اما اين نسخه در کشور يک گيربکس 5 سرعته دستي دارد. از آپشن بسيار خوب نيسان پاترول سافاري مي توان به ديفرانسيل لغزش محدود آن بر روي محور عقب اشاره کرد که تنها به صورت سفارشي به مشتريان عرضه مي شود و بر روي نسخه هاي استاندارد اين خودرو چنين چيزي وجود ندارد، اما در صورت پيدا کردن اين ديفرانسيل و نصب آن بر روي اتومبيل، نيسان پاترول سافاري مي تواند در مسيرهاي آفرودي بسيار قوي تر ظاهر شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره