سوالاتی در مورد سمند که شاید از خودتان پرسیده باشید!
پرشين خودرو/ سمند عنوان خودروي ملي را به دوش ميکشد. خودرويي که در سال 1381شمسي و به دنبال بحث ساخت يک خودروي وطني وارد خط توليد ايران خودرو شد و تا کنون در تيپها و مدلهاي مختلف توليد و عرضه شده است.
سمند در واقع جانشيني براي پيکان بود. البته اينکه ما پيکان را خودرويي ايراني ميدانيم هم نکته جالبي است، چون پيکان اصالتاً يک خودروي انگليسي است! سمند به دلايل بسيار زيادي فروش بالا و توليد موفقي داشت و همين امر باعث شد که فيسليفتهاي مختلفي از اين خودرو وارد بازار شود.
آيا سمند واقعاً خودرويي ايراني است؟
وقتي صحبت از خودروي ملي و ايراني ميشود طبعاً انتظار داريم که صفر تا صد آن خودرو محصول شرکتهاي خودروسازي ايراني باشد. در مورد سمند با آن لقب خودروي ملي، قضيه کمي سختتر هم ميشود. طراحي سمند توسط يک گروه طراحي و خودروسازي از طراحان ايراني و غيرايراني انجام شده است. اين خودرو بر روي پلتفرم پژو 405 ساخته شده است!
قالبهاي لازم براي ساخت بدنه از شرکت ميازوي ژاپن خريداري و طراحي پيشرانه اين خودرو نيز به شرکت پژو واگذار شد. بسياري از تجهيزات خط توليد سمند در کشور کره ساخته شده است. بالاخره نام اين خودرو از نام اسب اصيل ايراني وام گرفته شد تا خودرويي به نام سمند با برچسب ملي توليد شود!
تيپهاي مختلف سمند چه تفاوتهايي دارند؟
اولين عضو خانواده سمند، با نام سمند X7 وارد بازار شد. اين خودرو هم به صورت بنزيني و هم دوگانهسوز توليد شد. اين خودرو سادهترين مدل سمند است که به جز دو کيسه هواي راننده و سرنشين جلو و آينه و شيشههاي برقي امکانات ديگري ندارد. اين خودرو يک پيشرانه 4 سيلندر 1.7 ليتري با قدرت 100 اسببخار دارد که براي خودرويي در ابعاد و وزن سمند پيشرانه ضعيفي به نظر ميآيد.
سمند EL دومين عضو خانواده سمند است که از ابتدا وارد ناوگان تاکسيراني کشور شد اما بعد از مدتي تعدادي از آن براي عموم مردم هم قابل خريداري بود. اين سمند همان پيشرانهٔ XU7 که در مدل قبلي سمند بود را در زير کاپوت خود داشت. نکته جالب اين بود که ايران خودرو شيشههاي برقي عقب و مهشکن جلو و چند آپشن خيلي معمولي را از روي اين مدل سمند برداشته بود. همين امر باعث عدم استقبال مشتريان عادي و در نتيجه توقف توليد اين خودرو شد.
سومين عضو خانواده سمندها نسخه نسبتاً موفقي بود. سمند LX، که اولين نکته مثبتش ظاهر زيباتر نسبت به برادرانش بود. ايران خودرو سمند LX را به صورت بنزيني، دوگانهسوز و اتومات توليد کرد.
که البته نسخهاتومات اين خودرو بيشتر براي صادرات توليد شد و در داخل ايران تعداد بسيار کمي از آن وجود دارد. اين خودرو با پيشرانه معروف 4 سيلندر EF7 با حجم 1.7 ليتر و قدرت 113 اسببخار نسبت به نمونههاي قبلي،خودروي جاندارتري بود. سمند LX داراي آپشنهايي نظير آينههاي برقي، سنسور عقب، دو کيسه هوا، چراغهاي مهشکن و ترمز ضد قفل مجهز است.
اما مهمترين تغييرات در روند توليد سمند در سمند سورن ايجاد شد. اين خودرو اولين فيسليفت واقعي سمند بود که از سرتا پاي سمند را متحول کرد. سورن يک نسخهٔ توربوشارژر هم دارد که نسبت به مدل پايه آن قويتر است. و در واقع ميتوان آن را نسخه کاملتر سورن دانست. سيستم تعليق خوب، عملکرد فني بهتر نسبت به ديگر نسخههاي سمند، و طراحي کمي بهتر از جمله نکات مثبت سورن است. سورن در نسخهٔ پايه همان پيشرانهٔEF7 سمند LX را دارد، اما در نسخه توربو از يک پيشرانه قويتر با حجم 1.7 ليتر و قدرت 150 اسببخار بهره ميبرد. در بخش آپشنها فقط گرمکن آينههاي جانبي به سورن اضافه شده است!
سمند سرير هم که عضو ديپلمات اين خانواده است، خودرويي که تنها تفاوتش کمي کشيدهتر شدن و بيشتر شدن فاصله محوري بود. يک سيستم صوتي تصويري، دو نمايشگر پشت صندليها، روکش چرم صندليها و يخچال تنها امکانات اضافي اين ليموزين ملي بود که توليدش خيلي به سرعت هم متوقف شد!
کدام مدل سمند بازار بهتري دارد؟
سمند خودروي خانوادگي خوبي است. استهلاک کم، مصرف سوخت نسبتاًپايين، فضاي خوب کابين، قطعات يدکي ارزان، بدنه محکم و ايمن، کابين راحت و زيبا و فرمانپذيري خوب اين خودرو باعث شده که همواره و در تمام اين سالها يکي از خودروهاي پرفروش بازار خودروي ايران باشد. در ميان نمونههاي مختلف، سمند EF7 LX يکي از پرفروشترينهاست.
اين خودرو هم از نظر ظاهري و هم قدرت پيشرانه در ميان نسخههاي معمولي سمند از بقيه بهتر است. اما سمند سورن ELX با موتور توربو شارژر نسبت به باقي خانوادهٔ سمندها نسخهاي قويتر است. هرچند که به دليل قيمت بالاي اين خودرو بسياري از افراد قيد خريد آن را کاملاً ميزنند.