نماد آخرین خبر

خداحافظی همیشگی هوندا با فرمول یک

منبع
عصر خودرو
بروزرسانی
خداحافظی همیشگی هوندا با فرمول یک

عصر خودرو/ هوندا با مسابقات فرمول يک خداحافظي کرد و مي گويد که مي خواهد روي فناوري هاي آلاينده-صفر تمرکز داشته باشد.
شرکت ژاپني هوندا موتور به مشارکت خود در تأمين موتور براي مسابقات قهرماني جهاني فرمول يک در پايان فصل سال 2021 خاتمه خواهد داد و تمام انرژي خود را روي فناوري هاي قواي محرکه پاک بدون آلايندگي صرف خواهد کرد.

تاکاهيرو هاچيگو Takahiro Hachigo مدير عامل هوندا اين خبر را در کنفرانس خبري آنلاين منتشر کرد و گفت اين تصميم در ماه سپتامبر (شهريور امسال) گرفته شده و اين کمپاني خودروسازي ژاپني قصد بازگشت به اين مسابقات را ندارد. وي گفت: «اين تصميم به خاطر شيوع ويروي کرونا نبوده بلکه حاصل اهداف بلندمدت و توليد قواي محرکه بدون کربن است.»

هوندا هم مثل بقيه خودروسازان دنيا با عجله به دنبال ساخت خودروها با سوخت هاي جايگزين است و مدير عامل هوندا اين وضعيت را رويدادي توصيف کرد که «هر قرن يک بار» اتفاق مي افتد. در حقيقت مسابقه واقعي بين خودروسازان بيشتر روي خودروي پاکي است که بتواند سهم بهتري از بازار را به دست آورد.


هوندا يک بار ديگر در سال 2015 به مسابقات فرمول يک بازگشته بود و براي تيم مسابقه اي ردبول موتور تأمين مي کرد. حالا همان منابع را قرار است روي خودروهاي هيدروژني و باتري هاي خودرو صرف نمايد.

کريستين هورنر مدير تيم رد بول در بيانيه اي در باره خروج هوندا گفت: «ما مي دانيم که رسيدن به اين تصميم چقدر براي هوندا دشوار بوده است. ما اين تصميم هوندا را درک مي کنيم و به دليل پشت آن احترام مي گذاريم.»

هوندا در همين ماه خودروي تمام برقي خود به نام هوندا-ايي Honda e‌ را به توليد انبوه رسانده و بازار عرضه مي کند و تا سال 2030 بيش از دو سوم محصولات اين شرکت با انرژي نو عرضه خواهند شد.

رقيب داخلي هوندا، يعني کمپاني خودروسازي تويوتا هم هفته گذشته اعلام کرده بود که تا سال 2025 تعداد خودروهاي برقي، هيبريدي و هيدروژني آن به 5.5 ميليون دستگاه در سال خواهد رسيد.

خروج هوندا از مسابقات فرمول يک به معني آن است که فقط در اين مسابقات 3 تأمين کننده قواي محرکه باقي مانده اند و هيچ علامتي از اين که خودروساز يا موتورساز جديدي ملحق شود وجود ندارد. اين به معني آن است که فرمول يک در تاريخ 70 ساله ي خود با موقعيت بي سابقه اي مواجه شده است.

مارک گالاگر که تأمين کننده موتور تيم سابق کاسورث و از مديران بازاريابي سابق ردبول است به رويترز گفته است: «فرمول يک حالا با ريسک بزرگي مواجه است و ربط آن با اهداف اصلي خودروسازان کم مي شود. سازندگان خودرو از ورزش فاصله مي گيرند چون تغييرات بنيادي که خودروسازان مجبورند خود را با آن وفق دهند زودتر از 5 سال به سراغ آنها مي آيد. حالا  فرمول يک با اين سؤال بنيادي رو به رو است که ظرف 3 تا 4 سال آينده چه کار خواهد کرد.»

برخلاف فرمول يک که رونق خود را بعد از 70 سال از دست مي دهد، فرمولا ايي Formula E‌ که مخصوص خودروهاي تمام برقي است اکنون به محل رقابت 10 خودروساز تبديل شده که حداقل 4 خودروساز مهم آلماني يعني آئودي، ب ام و، مرسدس بنز و پورشه در آن حضور دارند. هزينه هاي حضور در اين مسابقات به مراتب کمتر از فرمول يک است و قرارداد مديران آن با فيا (فدراسيون اتومبيل راني) 25 ساله است.

اليهاندرو اگاگ مؤسس فرمول ايي مي گويد شايد مسابقات خودروهاي بنزيني آينده اي داشته باشند اما خودروهاي برقي روندي است که به اين زودي متوقف نمي شود حتي شيوع ويروس کرونا به رونق آن کمک مي کند چون بعد از گذر از کرونا مردم به خودروهاي سبز روي مي آورند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره