شرط شمارهگذاری خودروهای تولید ۹۹
دنياي خودرو/ رئيس سازمان حفاظت محيط زيست شرط اين سازمان براي شمارهگذاري خودروهاي توليد سال ۹۹ را تشريح کرد.
عيسي کلانتري رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در برنامه پايش شبکه اول سيما، با اشاره به اينکه در حال حاضر دغدغه ما سرد شدن هوا و بهدنبال آن افزايش تعداد روزهاي آلوده است، اظهار کرد: متاسفانه امسال آلودگي هوا با شيوع بيماري کرونا مصادف شده است و بر اساس مقالات علمي هر واحد افزايش در غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 ميکرون، 8 درصد تلفات بيماران کرونايي را بيشتر ميکند و حتي در برخي مقالات اين رقم 15 درصد است.
وي ادامه داد: از اينرو ما بايد در فصل سرما تکليف خود را با خودروهاي ديزلي، کاميونها، اتوبوسها و نيروگاههايي که از مازوت استفاده ميکنند روشن کنيم و اين موارد را نيز به رييس جمهوري منعکس کردهايم. نيروگاههاي اطراف شهرهاي بزرگ در فصل سرما نبايد از مازوت استفاده کنند و ورود کاميونها بايد به شهرهايي مانند تهران ممنوع شود، چراکه آلايندگي بسيار بالايي دارند.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينکه در کشور حدود 60 تا 70 هزار دستگاه خودروي ديزلي وجود دارد، تصريح کرد: اين خودروهاي آلاينده در کنار نيروگاههايي که از مازوت استفاده ميکنند 80 درصد علت آلودگي هوا هستند بنابراين بايد تمهيدات لازم انديشيده شود.
کلانتري در ادامه اين برنامه ضمن اشاره به وقوع آتشسوزيهاي مکرر در جنگلها و مراتع کشور طي تابستان امسال، اظهار کرد: بخشي از آتشسوزيهاي جنگلها طبيعي و بخشي ديگر غيرطبيعي است. گاهي اوقات رعد و برق سبب وقوع آتش در جنگلها ميشود، براي مثال آتشسوزي در جنگلهاي کاليفرنيا به اين علت بوده است ولي در کشور ما آتشسوزيهاي طبيعي کم رخ ميدهد.
به گفته کلانتري عمده آتشسوزيهاي جنگلي ما در منطقه زاگرس به دليل اختلافات قومي قبيلهاي است و مردم بايد خيلي مراعات کنند. در کل طي امسال حدود 2300 هکتار از نواحي جنگلي و 19 هزار هکتار از مراتع ما در آتشسوزيها سوخته است. اين در مقابل 13 ميليون هکتار جنگل قابل اغماض است.
معاون رييسجمهور در بخشي ديگر از اين برنامه تاکيد کرد: سازمان حفاظت محيط زيست تنها در صورت ارتقاي استاندارد خودروهاي توليدي سال 99 به يورو 5 به آنها مجوز خواهد داد. خودروساز نبايد خودروهاي توليدي قبل از سال 99 را با عنوان خودروهاي 99 عرضه کند.
کلانتري در ادامه ضمن اشاره به طرح مجلس براي حذف سهم محيط زيست از عوارض آلايندگي، گفت: در قانون ماليات آمده است که واحدهاي آلاينده يک درصد از فروش خود را به عنوان عوارض آلايندگي و جريمه پرداخت کنند تا در اختيار محيط زيست قرار گيرد. اين رقم سالانه حدود 3 تا 4 هزار ميليارد تومان ميشود. در حال حاضر شمال کشور زير پسماند مدفون شده است و بيشتر کارخانههاي درجه دو و سه فاضلاب خود را بدون تصفيه رهاسازي ميکنند. قرار بود که ما با استفاده از سهم خود از عوارض آلايندگي اين مشکلات را برطرف کنيم.
به گفته وي قرار بود که سازمان حفاظت محيط زيست بر اساس بودجهاي که از طريق عوارض آلايندگي در اختيار دارد، تمام صنايع آلاينده کشور را با همکاري دانشگاهها پايش کند. اين در حالياست که اکنون حدود 7 درصد اين صنايع پايش ميشود و اگر طرح مجلس تصويب شود تمام اين برنامهها از بين ميرود.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: متاسفانه اين پول در اختيار دستگاههايي از جمله استانداريها قرار ميگيرد تا براي بهبود وضعيت محيط زيست استانها هزينه شود اما تا امروز يک ريال براي محيط زيست از اين محل هزينه نشده است.
وي در ادامه ضمن اشاره به محصولات تراريخته گفت: اين محصولات امروز بخشي از مواد غذايي جهان را تامين ميکند. تقريبا تمام روغنهاي نباتي، سويا و ذرت وارداتي در کشور تراريخته است ولي به محققان خودمان اجازه نميدهيم که تحقيقات خود در اين زمينه را تکميل کنند.
کلانتري ادامه داد: بر اساس مطالعات من و نظر وزارت بهداشت، مصرف روغنهاي محصولات تراريخته مشکلي براي انسان ندارد. اما جنگ و دعوايهاي بيموردي در اين زمينه است. در دنيا 210 ميليون هکتار زير کشت تراريخته است اين ميزان بيش از 30 برابر کشت زير آبي ما در کشور است. همچنين مخالفان تراريخته دليل علمي براي مخالفت ندارند.
معاون رييس جمهور در بخش پاياني اين برنامه با بيان اينکه "به شخصه من موافق افزايش قيمت بنزين بودم چراکه مصرف سرانه بنزين در کشور ما تقريبا از همه کشورهاي جهان بالاتر است"، توضيح داد: يا بايد واردات خودرو آزاد شود يا خودروهاي ساخت داخل استانداردهاي بهتري داشته باشند. در همه دنيا خودرو ارزان است و بنزين گران؛ اما در ايران اين موضوع برعکس است.