عرضه شاسیبلند چینی به نام شاسیبلند آفرودی بومیسازی شده!
باشگاه خبرنگاران/ پروژه توليد نخستين خودرو SUV (شاسي بلند) آفرودي با نشان ايراني در گروه خودروسازي سايپا کليد خورده است.
اين روزها خبرهايي حاکي از توليد اولين شاسي بلند در کشور رونق گرفته است. آنطور که مديرعامل گروه خودروسازي سايپا مي گويد توليد اين خودرو از سال آينده شروع خواهد شد و به توليد انبوه خواهد رسيد و گويا نام اين محصول لندفروت خواهد بود.
آنطور که مشخص است اين شاسي بلند جديد برگرفته از خودرويي چيني است. لندفورت (Landfort) اين خودرو چيني را شرکتي به نام گوانگ دونگ فوداي (Guangdong Foday Automobile) ساخته که به اختصار به آن «فوداي» هم ميگويند.
از طرفي طي چند روزه اخير از شرکت سايپا خبرهايي حاکي از توليد خودرويي آفرودي تحت عنوان پادرا پلاس هستيم که طبق اطلاعات بدست آمده، وانت پادرا پلاس نيز يکي از توليدي هاي شرکت فوداي است و در نهايت مي توان گفت که اين خودرو شاسي نيز برگرفته از خودرويي چيني ساخته خواهد شد.
حال براي بازار کشورمان، زامياد نام جديدي براي اين خودرو شاسي بلند جديد برگزيده است و گويا قرار است اين خودرو چيني با نام زامياد تيوان (Tivan) با برند ايراني در کشور فروخته شود.
مشخصات فني زامياد تيوان
شروع تستهاي خياباني تيوان از سال ۲۰۱۲ بود و نهايتا نسخه توليد نهايياش در سال ۲۰۱۴، ولي به عنوان مدل ۲۰۱۵ به بازار چين آمد. تيوان در کنار پيشرانه ۱.۹ ليتري توربو ديزلياش، تنها دو پيشرانه بنزيني دارد که هردوي آنها تحت ليسانس ميتسوبيشي هستند. پيشرانه ضعيفتر، از نوع تنفس طبيعي بوده و با حجم ۲.۴ ليتر، توانايي توليد ۱۳۴ اسب بخار به همراه ۲۰۰ نيوتن متر را دارد.
اما پيشرانه قويتري که قرار است به بازار کشورمان وارد شود، از نوع ۲.۰ ليتري توربو است. سيستم محرک تيوان بصورت استاندارد، تک ديفرانسيل است، اما خوشبختانه زامياد ميخواهد هم نسخه تک ديفرانسيل (۲WD) و هم نسخه تمام چرخ محرک (AWD) آنرا در ايران مونتاژ کند.
در بازار چين، زامياد تيوان هم در نسخه ۵ نفره و هم در نسخه ۷ نفره قابل سفارش است و جالبتر اينکه چه مدل تک ديفرانسيل (۲WD) و چه مدل تمام چرخ محرکش (AWD)، هر دو به صورت استاندارد با جعبه دنده دستي تحويل مشتريانش ميشود. پس از همين حالا ميتوان حدس که نسخه مونتاژي زامياد نيز هم در مدل دندهاي و در مدل اتوماتيک، فروخته ميشود.
از همين موضوع ميتوان فهميد که زامياد تيوان، علي رغم چهره جذابش، رقيب پرآپشني براي برندهايي همچون چري، جک و بيوايدي نيست و حتي اگر به ليست تجهيزات گران ترين تيپش نگاه کنيد، چيزهايي مانند فرمان برقي، تهويه اتومات و سنسورهاي جلو را نخواهيد ديد.
از ديگر ويژگي هاي اين خودرو مي توان به سانروف برقي، فرمان هيدروليک، چهار کيسه هوا، ترمزهاي ABS با EBD، مهشکنهاي جلو و عقب، چراغهاي هالوژني جلو، آينههاي تاشو برقي با گرمکن، رينگ ۱۷ اينچي با تايرهاي ۲۴۵/۷۰، صندلي ۴ حالته دستي سرنشين جلو، صندلي ۶ حالته دستي راننده (برقي سفارشي)، ديفرانسيل لغزش محدود در عقب (سفارشي دو ديف)، سيستم صوتي با ۸ اسپيکر، سيدي پلير / بلوتوث، نمايشگر ۸ اينچي لمسي و دوربين عقب / نويگيشن اشاره کرد.