تفاوت جیپ چروکی چیف با جیپ آهو در چیست؟
خودرو بانک/ از قديم الايام نام جيپ با صحرا نوردي و سفرهاي غير شهري همراه بوده است و ناخودآگاه وقتي اسم جيپ به ميان مي آمد، همگي ما به فکر همان ماشين هاي آفرودي با قابليت هاي بالا خواهيم افتاد. جيپ در اصل در زمان جنگ جهاني دوم براي ارتش آمريکا طراحي و ساخته شد و بعدها براي مصرف همگاني به بازار آمد.
درواقع گفته مي شود عبارت جيپ از مخفف دو حرف جي پي الهام گرفته شده است که عبارتي نظامي است. با اينکه بسياري خودروها امروز مارک اصلي جيپ را ندارند، ولي اين نام در ميان مردم به صورت نام مدل درآمده و گاهي اوقات به خاطر شباهت هاي ظاهري، به خودروهايي مانند لندرور ديفندر هم جيپ مي گويند!.
جيپ در کشورهاي مختلف چندين سال است که به توليد خودروهايي از جمله چروکي، گرند چروکي، کامپس، ليبرتي، رانگلر و ... مشغول است. اما يک زماني محصولات اين خودروساز آمريکايي حتي بعد از انقلاب اسلامي هم در کشور توليد مي شد و حال امروز سعي داريم نگاهي به دو مدل از محصولات اين شرکت در بازار داشته باشيم که بيشتر از قابليت هاي آفرودي و صحرانوردي، بر روي امکانات رفاهي و راحتي آن براي سرنشينان تمرکز شده بود.
جيپ آهو و جيپ چروکي چيف، از جمله محصولات جيپ در بازار کشور هستند که بيشتر از همه بر روي راحتي سرنشينان آنان تمرکز شده است و در راس آنان، خودروي جيپ آهو قرار مي گيريد که به قولي خودروي لوکس جيپ در آن زمان به شمار مي رفت، ولي جيپ آهو چه تفاوتي با برادر خود يعني جيپ چروکي چيف دارد؟
تفاوت هاي ظاهري
با توجه به طراحي ظاهري مي توان همان ابتدا متوجه تفاوت هاي اين دو خودرو شد و مي توانيد ذهنتان را شرطي کنيد که خودروي جيپ آهو داراي 4 درب ورود و خروج سرنشينان به داخل کابين است و جيپ چروکي چيف تنها 2 درب اصلي در جلو براي ورود و خروج سرنشينان دارد.
علاوه بر اين، جيپ آهو در قسمت جلو چراغ هاي روشنايي مربعي شکلي دارد و در بين آن يک جلوپنجره بزرگ با ستون هاي افقي ديده مي شود، اما جيپ چروکي چيف در قسمت جلوي خود چراغ هاي گردي شکل و يک جلوپنجره بزرگ با تعداد زيادي ستون هاي عمودي دارد که تشخيص آن را نسبت به خودروي جيپ آهو راحت کرده است. با اين حال سخت مي توان اين دو اتومبيل را از نماي عقب تشخيص داد و شباهت زيادي ميان آنان ديده مي شود.
جيپ چروکي چيف و جيپ آهو چه موتوري دارند؟
جيپ آهو در چندين مدل با مشخصات فني متفاوت در طي سال ها به بازار عرضه شد. از موتور 3.8 ليتري و 4.2 ليتري شش سيلندر ساخت جيپ گرفته تا مدل 5.4 هشت سيلندر ساخت شرکت آمريکن موتورز که با انواع گيربکس هاي 3 سرعته دستي و اتوماتيک و همچنين 4 سرعته دستي به مشتريان عرضه شد.
براي خودروي جيپ چروکي چيف هم شرکت سازنده 3 پيشرانه مختلف را در نظر گرفته بود که اولين گزينه در مدل هاي پايه، يک نمونه 4.2 ليتري بود که سال ها در خط توليد قرار داشت و به استهلاک بسيار پايين خود معروف بود.
علاوه بر اين، يک پيشرانه 5.9 ليتري هم درون سينه اين خودرو نصب شد که مجهز به کاربراتور 2 دهانه با 175 اسب بخار و يا کاربراتور 4 دهانه با 195 اسب بخار قدرت بود. اما قوي ترين نمونه پيشرانه 6.6 ليتري بود که داراي شاتون و ميل لنگ ساخته شده به روش فورجينگ بود و به همين دليل استحکام بسيار بالايي داشت، هرچند اين پيشرانه تنها تا سال 1978 روي چروکي نصب شد.