درباره دنا پلاس توربو اتوماتیک بیشتر بدانید


اقتصادآنلاين/ دنا پلاس توربو اتوماتيک يک خودروي سدان از خانواده دنا است که حدود يکسال پيش توسط شرکت ايرانخودرو طراحي و توليد شد؛ اگرچه دناپلاس توربو اتوماتيک به لحاظ ظاهري کاملا مشابه دنا پلاس بوده اما از لحاظ فني به يک پيشرانه توربوشارژ مجهز شده است.
دنا پلاس توربو اتوماتيک يکي از جديدترين محصولات شرکت ايرانخودرو است که چندي پيش با ايجاد تغييراتي در دنا پلاس، راهي بازار داخلي شد؛ دنا پلاس توربو اتوماتيک دنا پلاس توربو اتوماتيک همچون دنا و دنا پلاس، يک سدان خانوادگي محسوب ميشود که بر اساس دستهبنديهاي جهاني در ردهD قرار دارد؛ در يک نگاه کلي دنا پلاس توربو اتوماتيک از نظر ظاهري تفاوتهاي بسيار کمي با دناپلاس دارد اما به لحاظ فني به يک پيشرانه توربوشارژ مجهز شده است.
تفاوتهاي دناپلاس توربو اتوماتيک با دنا پلاس
دنا پلاس توربو اتوماتيک به پيشرانه ۱۶۴۵ سي سي توربو شارژ مجهز است. اين پيشرانه داخلي که TC7 يا همان EF7 توربو نام دارد، ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ نيوتن متر توليد مي کند و استاندارد آلايندگي يورو ۵ را دارد. توان اين پيشرانه توسط جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتيک ساخت DAE به چرخ هاي جلوي دنا پلاس توربو اتوماتيک انتقال پيدا مي کند.
اين جعبه دنده که توسط HPT طراحي شده است، داراي سيستم مبدل گشتاوري و خنکاري مستقل است و تنظيمات حالت اسپرت، برفي و تعويض دنده تيپ ترونيک بر روي آن ديده مي شود. با توجه به نصب سيستم انتقال قدرت جديد براي اين نمونه دنا پلاس، شاهد هستيم که مجموعه رام، سيستم تعليق، طَبَق، خروجي دود و… در اين خودرو ارتقا پيدا کرده است. همچنين سيستم فرمان از حالت هيدروليکي به الکتريکي EPS تبديل شده و به اين ترتيب، دنا پلاس توربو اتوماتيک هم به فرمان کمکي برقي مجهز گرديده است.
در حال حاضر دنا پلاس توربو اتوماتيک با امکانات و ويژگي هاي زير توليد و به مشتريان عرضه ميشود؛
1- دناپلاس توربو اتوماتيک مجهز به گيربکس اتوماتيک شش دنده با قابليت تعويض دنده دستي تيپترونيک در کنار حالتهاي اسپرت و برفي
2- بکارگيري موتور توربو شارژر
3- فرمان برقي براي فرمانپذيري بهتر
4- سيستم تعليق جديد جلو شامل: رام، اکسلهاي جلو، فنر، کمک فنرها، سيستم ترمز ديسکي، تويي پنج پيچ، ميل موجگير جديد و طبقها براي ايمني بالا و راحتي
5- طراحي جديد دسته موتورها براي افزايش و بهبود عملکرد موتور
6- سيستم اگزوز جديد
7-تغيير سرشاسي
8-بهبود سيستم تعليق جلو براي افزايش راحتي خودرو
9-تغيير در طراحي رام که تاثير قابل توجهي در خوشدستي و کاهش فضاي موتور در کابين داشته است
10-کاهش وزن خودرو براي کاهش مصرف سوخت
11-بازنگري و بهبود کليه دسته سيستمها
12- بهبود سيستم پدال شامل: کاسه پدال، پدال ترمز براي ارتقاي ايمني خودرو
13- بهبود سيستم انتقال قدرت شامل: بهبود در پلوسهاي چپ و راست، بهبود در سيستم هوارساني توربوشارژ
14- بهبود جلوآمپر مطابق با خواست مشتريان
15- ارتقا فناوري سيستم تعويض دنده اتوماتيک
16- ارتقاي سيستم مديريت موتور EMS شامل: پدال گاز، کويل، انژکتورها، ريل سوخت، دريچه گاز برقي، سنسورهاي اکسيژن، سنسور ضربه، سنسور دور موتور، ارتقاءECU
قيمت دناپلاس توربو اتوماتيک در کارخانه و بازار
اوايل شهريور ماه گروه صنعتي ايرانخودرو قيمت دناپلاس اتوماتيک را ۲۵۲ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان براي مشتريان بهار ۹۹ اعلام کرد و در تاريخ شانزدهم همين ماه تحويل سري اول دنا پلاس توربو اتوماتيک آغاز شد.
همزمان با عرضه دناپلاس توربو اتوماتيک به بازار قيمت اين خودرو سربه فلک کشيد به طوريکه در همان ابتدا برخي آگهيهاي فروش اينترنتي قيمت را تا 520ميليون تومان بال بردند و حالا با گذشت حدود يکماه از تحويل سري اول دناپلاس توربو اتوماتيک شاهد صعود قيمت آن تا 665ميليون تومان هستيم.