نماد آخرین خبر

نگاهی کوتاه به هیوندای آزرا مدل 2011

منبع
چرخان
بروزرسانی

چرخان/ هيونداي آزرا يک سدان نيمه لوکس شهري کره‌اي است که نسل اول آن در سال 1986 معرفي شد. آزرا در سال 2006 ميلادي وارد چهارمين نسل خود شد.  اين نسل در ايران هم حضور پيدا کرد و توانست خيلي سريع به يکي از خودروهاي محبوب بازار تبديل شده و فروش خوبي را تجربه کند. علت آن‌هم کاملاً مشخص است: چابک و سريع، کم استهلاک و برخوردار بودن از طراحي بسيار زيبا

توليد اين نسل از آزرا تا سال 2010 ادامه پيدا کرد و در سال 2011 هيونداي يک مدل فيس ليفت از اين اتاق بانام آزرا کاليفرنيا به بازارهاي جهاني معرفي کرد. در مدل فيس ليفت تغييرات ظاهري زيادي جز تغيير گرافيک چراغ‌ها را شاهد نيستيم درحالي‌که کليت طراحي خودرو دچار تغيير نشده بود. اما در بخش فني مهم‌ترين تغييري که در مدل 2011 رخ داد، افزايش قدرت موتور بود که از 235 اسب بخار به 260 اسب بخار افزايش پيدا کرد. به‌هرحال خودروي موردبررسي امروز ما هيونداي آزرا کاليفورنيا است.

>> طراحي ظاهري
اين خودرو از طراحي حجيم با خطوط نرم بهره‌مند شده که تا حدي يادآور شاخصه‌هاي خودروهاي لوکس آن دوران است. در شکل‌دهي نماي ظاهري آزرا نسل چهارم طراحان سعي کرده‌اند از خطوط نرم استفاده کنند تا ماندگاري اين خودرو بيشتر شود. در نماي جلوي خودرو با ظاهر بسيار خشن و اسپرت روبه‌رو هستيم که از الگوي طراحي آن زمان هيونداي پيروي مي‌کند و شايد نکته بولد در اين قسمت چراغ‌هاي باريک و کشيده و جلوپنجره کرومي رنگ باشد که بيش‌ازحد به اسپرت بودن خودرو کمک کرده است.


در نماي عقب همانند چراغ‌هاي جلو از چراغ‌هاي کشيده و تا حدودي باريک استفاده‌شده که اين دو چراغ به‌وسيله يک شبرنگ به هم متصل و باعث کشيده‌تر شدن ماشين در اين نما شده است. اما ديگر نکته‌اي که در نماي عقب خودنمايي مي‌کند دو سر اگزوز کرمي شکل است که در دو طرف سپر عقب خودرو نصب‌شده است.

اما بپردازيم به نماي جانبي اين خودرو جايي که مي‌توان گفت با طراحي پر زرق‌وبرق و پر اغراقي روبه‌رو نيستيم و سعي شده است از خطوط نرم و ساده اما بسيار شکيل و سنگين بيشتر استفاده شود که بايد بگوييم يکي از علت‌هاي ماندگاري اين خودرو نسبت به رقبا همين موضوع است در کل هيونداي آزرا در نگاه اول عضلاني و اسپرت به نظر مي‌آيد که تا حدودي درست است و البته وزن نسبتاً بالايي هم دارد.

>> طراحي داخلي
اما مي‌رسيم به بررسي داخل کابين هيونداي آزرا کاليفورنيا جايي که نسبت به نسل قبلي تغييراتي را شاهد نيستيم. نوع طراحي داخل کابين هيونداي آزرا بسيار ساده و عاري از طرح‌هاي پيچيده است  و شايد در نگاه اول کمي احساس سادگي به شما دست بدهد که تا حدودي اين مورد نيز درست است؛ هيونداي در طراحي آزرا سعي کرده است از خطوط ساده اما بسيار سنگين و شکيل استفاده بکند تا اين خودرو با گذر زمان خيلي زود مانند هيونداي سوناتا YF از چشم‌ها نيوفتد. اين را هم فراموش نکنيم که در اينجا با يک سدان نيمه لوکس طرف هستيم که سعي دارد محيطي آرامش‌بخش و درعين‌حال ساده و بي‌آلايش را در فضايي نسبتاً کلاسيک به سرنشينان خود عرضه کند. طراحي داخل کابين خودرو ارگونوميک بوده و راحتي مناسبي را دارد، همچنين صندلي‌هاي خودرو بسيار راحت بوده و امکانات بسياري در داخل کابين نيز قرار داده‌شده است.

اما مهم‌ترين تجهيزات رفاهي هيونداي آزرا کاليفورنيا عبارت اند از:

آينه‌هاي جانبي تاشونده برقي
سانروف
پرده برقي عقب
مموري آينه
صندلي راننده با تنظيمات برقي 8 حالته به‌علاوه تنظيم گودي کمر
صندلي 4 حالته برقي سرنشين
ورود و استارت بدون کليد
نمايشگر لمسي 6.5 اينچي + سيستم صوتي 10 (12) اسپيکر و آمپلي‌فاير
اتولايت
چراغ‌شور
کروز کنترل
و…

>> مشخصات فني
اما در زير کاپوت هيونداي آزرا کاليفورنيا پيشرانه‌اي با حجم 3.3 ليتر و 6 سيلندر قرار دارد. اين پيشرانه مي‌تواند 260 اسب بخار قدرت و 315 نيوتن متر گشتاور توليد کند که تمام اين قدرت به‌وسيله جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتيک به چرخ‌هاي جلو انتقال پيدا مي‌کند. شتاب صفر تا صد اين خودرو حدود 7.8 الي 8.1 ثانيه و حداکثر آن سرعت 240 کيلومتر بر ساعت است که براي اين خودرو بسيار کافي و مناسب است. در انتهاي اين بخش بايد گفت که مصرف سوخت ترکيبي اين خودرو 9.9 ليتر در هر صد کيلومتر است که در شهري مانند تهران شما مصرف سوخت بالاي 14 الي 15 ليتر را تجربه خواهيد کرد.

>> نتيجه گيري
هيونداي آزرا کاليفورنيا خودرويي با ظاهر لوکس و اسپرت، طراحي داخلي نسبتاً خوب و مشخصات فني بسيار عالي و کم استهلاک است. اين خودرو به علت ظاهر بيروني اسپرت، لوکس و زيبا توانسته نظر بسياري از خريداران را به خود جلب کند و بايد گفت در اين روزهاي بازار خودرويي ما که قيمت‌ها به‌طور عجيبي در حال افزايش است خريدوفروش بسيار بالاي را تجربه مي‌کند.

اما اين روزها بازار خودرو کشور در بدترين شرايط ممکن به سر مي‌برد زيرا حتي در حال حاضر هيچ‌گونه نظارتي بر نحوه قيمت‌گذاري خودرو در بازار وجود ندارد و قيمت خودروها به‌طور افسارگسيخته‌اي، افزايش مي‌يابد که علت آن، قانون منع واردات و عدم عرضه خودروهاي جديد به بازار تشنه ايران است؛ با اين تفاسير شما مي‌توانيد با بودجه بين 800 ميليون الي 1 ميليارد تومان هيونداي آزرا کاليفورنيا را خريداري کنيد که عددي بسيار زياد اما متأسفانه منطقي در اين روزهاي بازار ماست.

در زير تعدادي از آگهي اين خودرو در سايت‌هاي خريد خودرو را مشاهده مي‌کنيد.

مدل خودرو

سال توليد

وضعيت بدنه

ميزان کارکرد خودرو

قيمت

هيونداي آزرا2011بدون رنگ90 هزار کيلومتر کارکرد980 ميليون تومان
هيونداي آزرا2011بدون رنگ150 هزار کيلومتر کارکرد920 ميليون تومان
هيونداي آزرا2011يک لکه رنگ110 هزار کيلومتر کارکرد900 ميليون تومان
هيونداي آزرا2011دو لکه رنگ120 هزار کيلومتر کارکرد850 ميليون تومان

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره