برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

باتری را در فصل‌های سرد سال چگونه فعال نگه داریم؟

منبع
دنياي خودرو
بروزرسانی
باتری را در فصل‌های سرد سال چگونه فعال نگه داریم؟

دنياي خودرو/ بررسي وضعيت باتري پيش از فرا رسيدن فصل زمستان از جمله کارهايي است که رانندگان بايد قبل از بروز مشکل به‌آن توجه کافي داشته باشند.
نگهداري از باتري خودرو در فصل‌هاي سرد سال موضوعي است که ما به آن توجه چنداني نداريم؛ مگر زماني که باتري از کار مي‌افتد و دچار مشکل مي‌شويم. معمولا درچنين مواقعي به‌دنبال تماس با مراکز مجاز - تعميرات و ارائه‌ سرويس خدمات - براي دريافت کمک هستيم. اما بررسي وضعيت باتري پيش از فرا رسيدن فصل زمستان از جمله کارهايي است که رانندگان بايد قبل از بروز مشکل به‌آن توجه کافي داشته باشند. چراکه به‌دليل دماي پايين هوا و توقف طولاني‌مدت خودرو طي ساعات شبانه‌روز در فصل‌هاي سرد سال، قدرت و کارايي باتري خودرو حدود 50 الي 60 درصد کاهش مي‌يابد و اين امر سبب استارت خوردن ضعيف و طولاني‌مدت خودرو براي روشن کردن آن مي‌شود.
به‌همين دليل پيشنهاد مي‌شود پيش از افت دماي هوا، وضعيت شارژ باتري و ولتاژ آن بررسي شود و درصورت ضعيف بودن باتري قبل از بروز مشکل آن را شارژ و درنهايت تعويض کنيد. درفصل‌هاي سرد سال با برودت هوا قابليت استارت‌زني باتري‌هاي سرب-اسيد کاهش مي‌يابد. زيرا در اثر سرما سرعت جابه‌جايي آنيون‌ها و کاتيون‌ها داخل الکتروليت کاهش يافته و به‌تبع آن قابليت استارت‌زني نيز کاهش مي‌يابد.
اين مشکل درمناطق سردسير کشور در فصل زمستان بيشتر ديده مي‌شود و در اين فصل نارضايتي اهالي اين مناطق مبني‌بر کم بودن قدرت باتري عنوان مي‌شود. حال آنکه در مناطق گرمسير در فصل‌هاي سرد سال، نارضايتي نسبت به‌ماه‌هاي گرم کاهش مي‌يابد.
جدول زير تاثير هواي سرد برعملکرد باتري را نشان مي‌دهد.


قابليت استارت‌زني باتري دربخش توليد با تست استارت در سرما کنترل مي‌شود. يعني باتري را به‌مدت 24 ساعت در دماي 18 درجه زير صفر قرار مي‌دهند و پس از آن براي انجام فرآيند تست استارت با آمپر مشخصي که توسط سازنده اعلام شده است، باتري تخليه مي‌شود. براي افزايش اين قابليت در اين نوع باتري‌ها بايد سطح فعال افزايش داده شود که اين امر به دو صورت افزايش بهره‌وري مواد فعال يا افزايش تعداد صفحه مصرفي در خانه‌هاي باتري اتفاق مي‌افتد.


بنابراين پيشنهاد مي‌شود در مناطق سردسير در فصل‌هاي سرد سال براي بهره‌برداري بهتر و بيشتر از باتري و ديگر قطعات خودرو، آن را در محل مناسب و حتي‌المقدور در پارکينگ‌هاي مسقف پارک کنيد و بهتر است خودروهايي که به‌شکل روزانه روشن نمي‌شوند، هرچند روز يک‌بار استارت بخورند و براي چنددقيقه هم که شده به‌شکل ساکن و درجا کار کنند تا عمر باتري و ديگر قطعات خودرو افزايش يابد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره