فیلم تست و بررسی هامر H2 پلاک ملی در ایران
خودرو بانک/ ممکن نيست خودرودوست باشيد و نامي از هامر نشنيده باشيد. حتي عمده عوام غير خودرويي نيز به اندازهاي از ابعاد و تواناييهاي خودرويي به نام هامر، روايتها و قصهها شنيدهاند که نميتوان انتظار داشت هنوز کسي وجود داشته باشد که حداقل نام برند هامر به گوشش نخورده باشد.
همه چيز براي ايجاد تحولي اساسي در رده بندي جهاني خودروهاي توليدي در دنيا، از دهه 1970 ميلادي و مزايده ارتش آمريکا مبني بر جايگزيني جيپهاي سبک وزن ¼ تن، با خودروهاي تاکتيکي قدرتمند ¾ تن آغاز شد. مزايدهاي که پاي برخي خودروسازان معرف جهان از جمله ايام جنرال (AM General) و لامبورگيني را به اين مزايده باز کرد. داستان آنچه لامبورگيني در همکاري با سومين خودروساز عظيم آمريکا، يعني کرايسلر، براي اين مزايده انجام داد خود لايق مقالهاي انحصاري است اما شرکت ايام جنرال طرح نهايي را به کنگره آمريکا تقديم کرد حتي امروز بعد از گذر نزديک به نيم قرن، همچنان منحصر به فرد و تکرار نشدني است.
هامر وارد ميشود
مزايده نظامي ارتش آمريکا در دهه 1970 ميلادي به توليد خودرو بسيار توانمند نظامي با قابليتهاي غير قابل باور آفرودي انجاميد که در جنگهاي متمادي نظير جنگ ويتنام، جنگ خليج، جنگ عراق و افغانستان خدمات غير قابل باوري ارائه کرد. اين خودرو که در ارتش آمريکا با نام HMMWV ، با تلفظ هام-وي، معادل اختصاري عبارت "وسيله نقليه همه جارو چندمنظوره چرخدار" شناخته ميشد، در نسخههاي کاربردي متنوع به توليد رسيد تا نياز پياده نظام آمريکا در نبردهاي نظامي را پاسخگو باشد. اما زماني که يک کاروان از اين خودروها از مقابل آرنولد شوارتزنگر، قهرمان جهاني رشته ورزشي بدنسازي، بازيگرسرشناس اتريشي-آمريکايي هاليوود و فرماندار سابق کاليفورنيا عبور کرد، اون بلافاصه شيفته ابهت، ابعاد، تواناييها و افتخارات جنگي اين خودرو شد.
کمي دور از باور است اما در حقيقت آغازگر توليد نسخههاي شهري و غيرنظامي هاموي، شخص آرنولد بود. ايام جنرال به تشويقهاي فراوان آرنولد و البته محبوبيت جنگآوري اين خودرو در ديدگان مردم آمريکا، اقدام به توليد نمونههاي غير نظامي هاموي کرد که H1 نام گرفت و سه نسخه ابتدايي آن مستقيما از سوي شخص آرنولد خريداري شد. ورود اين خودرو ديوپيکر به بازار جهاني موجب برهمريختن استانداردهاي دستهبندي ابعادي خودروها و در نتيجه تعريف ردهبندي جديد در جهان شد.
معجزه جنرال موتورز
تمامي حق امتياز کامل مدل H1 چند سال بعد از سوي بزرگترين خودروساز آمريکا يعني جنرال موتورز، خريداري شد و از اين رو برند غير نظامي هامر (Hummer) متشکل از آواهايي سادهتر شده براي بيان بهتر کلمه هاموي، متولد شد. اما آنچه جنرال موتورز در راستاي تکامل برند هامر انجام داد، توليد نسخهاي شهريتر، راحتتر، مردم پسندتر و خوش قيمتتر با نام H2 بود. نسخه متمدنانهتر هامر با نام H2 بدون شک بزرگترين قدم جنرال موتورز در فراگيري برند هامر در سراسر جهان بود.
H2 برخلاف نسخه H1 بر پلتفرم ترکيبي متناسب براي استفاده همزمان شهري و آفرود، با عرض کمتر، امکانات رفاهي بيشتر، طراحي مدرن و به روزتر بود تا براي آن دسته از افراد که خودرو شبه نظامي H1 با قابليتهاي ديوانه کننده آفرودي را چندان ضروري نميدانستند، نقش يک شاسي بلند کاربرديتر را بازي کند. در گذر زمان، جنرال موتورز نسخهاي کوچکتر، کاربرديتر، ارزانتر و البته ضعيفتر هامر با نام H3 را روانه بازار کرد که اين بار ابعادي درست همانند شاسي بلندهاي استاندارد بازار داشت اما درحقيقت کوچکترين نسخه توليدي هامر بود.
با وجود برتريهاي بيمانند H1 و کاربردگرايي و قيمت پايينتر H3، اين مدل H2 بود که سود حاصل از فروش عمده را به جيب برند هامر روانه کرد. به عبارت ديگر نسخه H2 پرتيراژترين نسخه از محصولات هامر بود که محبوبيتي جهاني يافت.
H2 در ايران
نسخه H2 بين سالهاي 2003 تا 2009 بر خط توليد قرار داشت که بر پلتفرم نيمه شهري با شاسي 3 تکه انحصاري سوار بود و از مجموعهاي از پيشرانههاي توانمند V8 به حجمهاي 6 تا 6.2 ليتر و سيستم انتقال نيرو بسيار قدرتمند دو ديفرانسيل بهره ميبرد. پيروزي نسخه H2 در بخش فروش محصولات هامر داشتن ويژگيهاي لوکس و شهري بيشتر، قيمت پايينتر، سواري شهري مناسبتر در مقايسه با H1 و توانايي بيشتر آفرود، ابهت و ابعاد بيرقيب، پرستيژ بسيار بالاتر در مقايسه با H3 است.
ميانهروي در طراحي ويژگيهاي لوکسگرايي و فني نسخه H2 باعث شد قيمت نهايي فروش اين خودرو معادل 60 هزار دلار، يعني نصف قيمت H1 باشد که تاثير شگرفي بر حجم فروش و فراگيري اين مدل در بين مردم گذاشت. H2 ترکيبي از برتريهاي H1 و اقتصادگرايي H3 است و اين ترکيب بر اين مدل به خوبي جواب داد و پاي ان را به بسياري از بازارهاي جهاني از جمله ايران باز کرد.
اين خودرو زماني به عنوان نسخههاي وارداتي گذرموقت در کشور تردد ميکرد اما تعداد انگشتشماري از آن از سوي ستاد بحران کشور به منظور خدمترساني در موقعيتهاي حساس خريداري شد. اين سازمان به سرعت دريافت که تملک هامر H2 لقمهاي بزرگتر از سطح تواناييهاي آن است و از اين رو طي مزايدهاي تمامي H2هاي موجود را به فروش مردمي رساند و اينگونه بود که تعداد بسيار اندکي از خريداران ثروتمند، خوششانس و البته ديوانه، مالک يکي از خاصترين خودروهاي تاريخ صنعت خودروسازي جهاني آن هم با پلاک ملي در ايران شدند.