برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نگاهی کوتاه به خودروی پی‌کی و New Pk پارس خودرو

منبع
چرخان
بروزرسانی

چرخان/ خودروي رنو پي‌کي با مشخصات رنو ۵ فرانسه در ايران توسط پارس‌خودرو از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ مونتاژ و عرضه شد. اين خودرو در واقع به علت برداشتي که مردم از خودروي رنو ۵ کم قدرت و ضعيف داشتند زياد مورد توجه قرار نگرفت. شايد اگر اين خودرو از اول توسط کارخانه سازنده به مردم معرفي (همراه با کمي تبليغ) ميشد قطعا فروش بهتري را تجربه مي‌کرد.

قلب تپنده خودروي رنو پي‌کي در واقع همان پيشرانه ۱۳۰۰ سي‌سي انژکتور و گيربکس پرايد است. داخل کابين خودرو نسبت به خودروي رنو ۵ تغييراتي داشته و در کل بهتر شده است. از امکانات اصلي خودروي پي‌کي ميتوان به امکاناتي نظير کولر (در مدل هاي 83 به بالا) استفاده از چرم (مصنوعي!!!) در صندلي‌ها٬ غربليک فرمان و سردنده پرايد٬ بهبود طرح تودري‌ها و تودوزي سقف٬ آينه‌هاي تنظيم شونده از داخل٬ دماسنج و ساعت ديجيتال٬ مي‌توان اشاره کرد.

از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۴ پارس‌خودرو با تغييرات اندک در اين خودرو نسخه جديدي با نام نيو پي‌کي (new pk) را روانه بازار کرد. تفاوت‌هاي نيو پي‌کي نسبت به پي‌کي قديمي‌ از کيفيت ساخت بالاتري بهره‌مند بود و شکل و شمايل و کيفيت سپر جلو و عقب نسبت به پي کي قديمي‌ تغيير کرده بود گلگير‌ها در نيو پي‌کي باد داده شده‌اند و چهره عضلاني‌تري به خودرو بخشيده و ديگر از گلگير‌هاي پلاستيکي خبري نيست. چراغهاي عقب، چرغ ترمز سوم، حالت چراغ راهنماي رو گلگير و درب باک بنزين از ديگر تغييرات در نيو پي‌کي است. نيو پي‌کي از لحاظ فني هيچ تفاوتي با پي‌کي قديمي ندارد.

تجربه رانندگي با نيو ‌پي‌کي در خيابان
هنگام استارت، ماشين با صداي فوق العاده آرامي روشن مي‌شود و شتاب اوليه چيزي از پرايد کم ندارد و صداي ورودي به کابين نيز در همان حد پرايد هست، عملکرد گيربکس بد نيست و راضي کننده هست و هيچگونه تکان و صدايي ناشي از عملکرد بد گيربکس در کار نيست. اما فرمان خودرو کمي خشک عمل ميکند و در پيچهاي تند اصطلاحا به قرچ قرچ مي‌افتد!

که البته اگر اقدام به نصب ميل فرمان پرايدي کنيد اين مشکل نيز برطرف خواهد شد. در کل براي حرکت در داخل خيابان‌هاي شهر با اين ماشين مشکل زيادي نخواهيد داشت. البته اگر با فضاي کوچک داخل کابين مشکل نداشته باشيد. ضعف اصلي پي‌کي و نيو ‌پي‌کي، سيستم تعليق، جلوبندي ضعيف و عدم تعادل اين خودرو است. نقطه عطف خودروي نيو پي‌کي و پي‌کي، شتاب اوليه قابل قبولي است که ناشي از وزن سبک است. و اين خودرو مصرف سوخت پاييني دارد.

مشخصات فني خودروي پي‌کي
پيشرانه خودروي پي‌کي 4 سيلندر خطي بنزيني (موتور پرايد ۱۳۰۰ سي‌سي) داراي قدرت 63 اسب بخار و گشتاور 103 نيوتون متر است و جعبه دنده دستي ۵ سرعته است و حجم باک پي‌کي 41 ليتري است (باک پرايد گنجايش 37 ليتر را دارد) و ميانگين مصرف پي کي 8/6 ليتر در 100 کيلومتر است و وزن پي‌کي 820 کيلو گرم عنوان شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره