برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
خودرو

اجرا نشدن طرحی که قیمت خودرو را کاهش می داد!

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
اجرا نشدن طرحی که قیمت خودرو را کاهش می داد!

باشگاه خبرنگاران/ اگر خودرويي در مراحل انجام معاينه فني ۲ تا سه مورد را رد کند، شامل معاينه فني نشده و بايد به مراکز اسقاط مراجعه کند.
 در زمان هاي گذشته بحث اسقاط خودرو رونق زيادي داشت، چرا که اين کار مزاياي زيادي دارد و همچنين کمک زيادي به توليد خودرو هاي جديد مي کند. اکنون زمان زياديست از اين رويه گذشته است و به نوعي اين کار به فراموشي سپرده شده است.

مشکلات زيادي در مورد اتومبيل‌هاي قديمي وجود دارد که تلاش براي ادامه کار آن‌ها به سرعت ناکارآمد مي‌شود که در اين صورت، بايد اسقاط خودرو را در نظر بگيريد. اکثر اتومبيل‌هايي که اسقاط مي‌شوند از قطعات با کيفيت بالا سلب مي‌شوند و سپس فلز بازيافت مي‌شود. اسقاط ماشين شما مزاياي زيادي دارد، علاوه بر اين ديگر مجبور نيستيد ماشين را تعمير کنيد!

وقتي ماشين را اسقاط مي‌کنيد، بيشتر مکان‌ها پول نقد شما را از قبل پرداخت مي‌کنند. اين يکي از سريعترين چرخش‌هاي پول براي املاک موجود در آن است. در اينجا ديگر لازم نيست نگران تجارت خودرو باشيد.

قطعات زيادي در اتومبيل ​وجود دارد که مي‌تواند مورد استفاده مجدد و بازيافت قرار گيرد. به سادگي ارسال اتومبيل به محل تخليه منظم باعث هدر رفتن همه اين موارد مي‌شود. از طرف ديگر، اگر ماشين را قراضه کنيد، تمام آن قطعات قابل استفاده مجدد خواهند بود. اين امر باعث مي‌شود که مواد شيميايي سالم و خطرناک از محيط زباله دور شوند.

به گفته کارشناسان صنعت خودرو، يک ماشين قديمي فضاي زيادي را اشغال مي‌کند. اگر خودرو در شرايط عملکردي نباشد، به معناي واقعي کلمه فضا را اشغال مي‌کند و هيچ کارايي مفيدي ندارد. حذف آن تکه‌هاي آشغال از محل زندگي يا حياط شما فضاي زيادي را آزاد مي‌کند. اين فضا را مي‌توان براي يک ماشين جديد و ذخيره سازي ديگر خودروها استفاده کرد، يا به راحتي به عنوان فضاي باز در دسترس قرار داد.

نگاه کردن به اتومبيل‌هاي قديمي و بي رمق جالب نيست. اگر از ديدن يک ماشين قديمي و غير جذاب لذت نمي‌بريد، اسقاط آن راهي سريع براي خلاص شدن از چشم است. به جاي نگراني در مورد رفع آن يا آزار همسايگان، مي‌توانيد به شخص ديگري اجازه دهيد از آن مراقبت کند.

حال نکته اي که وجود دارد، بسياري از اتومبيل‌هاي قراضه در داخل شهر يافت مي‌شوند که به کمک اسقاط آنها مي توان به کسب درآمد زياد و کاهش آلودگي هوا رسيد. 

در حال حاضر نيز مشخص است زماني که يک خودرو فرسوده است، اين فرسودگي ضرر‌هاي متعددي دارد که يکي از آن‌ها ايجاد آلودگي هوا و دود است. ضمن اينکه اين فرسودگي براي خود مالک خودرو نيز مي‌تواند خطرآفرين باشد؛ چراکه وقتي خانواده يا مسافر را سوار مي‌کند، ممکن است به طور مثال ترمز خودرو عمل نکرده و منجر به حوادث هم براي خودرو و هم براي سايرين شود.

موارد بسياري داشته‌ايم که مثلا يک تريلي فرسوده نتواسته به موقع ترمز کرده و در برخورد با يک اتوبوس منجر به فوت و آسيب همه مسافران اتوبوس شده است. در مورد خودرو‌هاي سواري نيز اين وضعيت صادق است که علاوه بر خسارت به خود، براي اطرافيان نيز خطرآفرين هستند.


در گذشته سن اسقاط ۲۵ سال بود!
محمدحسين گودرزي رئيس کارگروه اسقاط اتحاديه صنايع بازيافت کشور گفت:  مراکز اسقاط کشور در شرايط خوبي به سر نمي برند. علي رغم اينکه وارد فصل سرد سال شده ايم و به دنبال آن آلودگي هوا افزايش خواهد يافت بنابراين انتظار مي رود دولت از هم اکنون به فکر اسقاط خودرو ها باشد. 

او بيان کرد: با توجه به صعود قيمت ها در بازار، مقداري خودروها را براي اسقاط کمتر مي آورند و به دنبال آن شاهد کشتارهاي زياد در جاده ها هستيم. 

اين مقام مسئول ادامه د اد: متاسفانه ستاد حمل و نقل سوخت کشور که ناظر عالي مراکز اسقاط هستند، نه تنها قدمي براي اين کار بر نمي دارند بلکه با يک تعهد نامه قانوني از انجام اين کار جلوگيري مي کنند. در گذشته براي مشخص کردن سن اسقاط جدولي داشتيم اما ديوان عدالت  اداري اين جدول را به دليل داشتن يک شکايت لغو کرد.

او تشريح کرد: اکنون محيط زيست طرحي را پيشنهاد داده است که بر مبناي آن اگر خودرويي در مراحل انجام معاينه فني ۲ تا سه مورد را رد کند، شامل معاينه فني نشده و بايد به مراکز اسقاط مراجعه کند. در گذشته سن اسقاط ۲۵ سال بود، اما اکنون اين طرح لغو شده است. 


سالانه بايد ۳۰ درصد از خودرو‌هاي سطح شهر، اسقاط شوند!
سيد امير احمدي دبير انجمن مراکز اسقاط کل کشور در گفت و گو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هم اکنون ۲۴ ميليون خودرو در سطح کشور داريم. سالانه بايد ۳۰ درصد از خودرو‌هاي سطح شهر، اسقاط شوند يعني اگر در سال   يک ميليون و ۲۰۰ خودرو توليد و تحويل مشتري داده مي شود، بايد حدود ۳۶۰ هزار خودرو اسقاط شوند.

احمدي تشريح کرد: اين موضوع در حالي است که در سال گذشته فقط ۸ هزار خودرو اسقاط شدند يعني ۳ درصد از خودرو‌هاي توليد شده که اين رويه مشکلات زيادي را ايجاد کرده است.

به گفته دبير انجمن مراکز اسقاط کل کشور، قانون ۳۰ درصدي اسقاط خودرو از سال ۸۸ در کشور تصويب شد، اما از همان زمان خودروسازان داخلي زير بار اين قانون نرفتند و هيچ يک از آنها، اين ميزان را اسقاط نکردند.

او تشريح کرد: دو شرکت خودروسازي بزرگ کشور به هيچ وجه با اتحاديه و قانون اسقاط خودرو همکاري نمي‌کنند ضمن اين که اين دو شرکت از طرح‌هاي پيشنهادي جهت فروش خودرو‌ها نيز استقبال نکردند.

به گفته دبير انجمن مراکز اسقاط کل کشور، از سوي اتحاديه اسقاط خودرو به شرکت‌هاي ايران خودرو و سايپا پيشنهاد داده شد که در طرح‌هاي پيش فروش محصولات خود، امتياز خريد خودرو را به افرادي بدهند که در سطح شهر از خودرو‌هاي فرسوده استفاده مي‌کنند. در صورتي که خودروسازان با اين پيشنهاد موافقت مي‌کردند، هم اکنون شاهد فعاليت خودرو‌هاي فرسوده در کشور نبوديم و از بروز بسياري ديگر از مشکلات جلوگيري مي‌شد.

احمدي بيان کرد: تا پيش از تصويب قانون معاينه فني خودروها، براي اسقاط خودرو محدوديت زمان وجود داشت يعني خودرو‌ها پس از گذشت چند سال مشخص از توليد، بايد به مراکز اسقاط و بازيافت خودرو مراجعه مي‌کردند، اما با احداث مراکز معاينه فني، خودرو‌ها تا زماني که از نظر کارشناسان اين مراکز، بتوانند چک‌هاي مورد نظر را به خوبي رد کنند، هيچ مشکلي نداشته و اجازه فعاليت در سطح شهر را دارند.

او تشريح کرد: با پيگيري‌هايي که از سوي اتحاديه صورت گرفته و تعداد خودرو‌هايي که در سال ۹۹ تا اينجاي کار اسقاط شده اند، پيش بيني مي‌شود تعداد خودرو‌هاي اسقاطي امسال نسبت به سال گذشته بيشتر شود، اما باز هم تفاوت زيادي با برنامه ريزي‌ها دارد.

او بيان کرد: خودرو‌ها پس از اسقاط تبديل به بلوک‌هاي فشرده از جنس آلومينيوم، مس، شيشه، لاستيک و قلع شده و به کارخانه‌هايي ارسال مي‌شوند که در توليدات خودرو از اين مواد اوليه استفاده مي‌کنند. با افت شديد اسقاط خودرو در کشور، مواد اوليه ياد شده‌اي که خارجي مراکز اسقاط هستند نيز به ميزان چشم گيري کاهش پيدا کرده و کارخانه جات با مشکل کمبود مواد اوليه مواجه شده اند.

در تمام دولت‌ها و دنيا به شخصي که داراي خودروي فرسوده است، کمک مي‌کنند و با ارائه تسهيلات، خودروي فرسوده او را خريداري و خودروي نو تحويل مي‌دهند. حتي زماني که واردات خودرو صورت مي‌گرفت، واردکننده به ازاي هر خودرو موظف به اسقاط سه تا چهار خودرو مي‌شد. اين روش‌ها و راهکار‌ها در همه دنيا وجود دارد، اما اينجا رعايت نمي‌شود.

 معاينه فني نيز منافات اساسي با موضوع فرسودگي دارد. در حال حاضر براي خودرو‌هاي فرسوده نيز معاينه فني صادر مي‌شود که کاملا اشتباه است. فرسودگي به معناي تعيين عمر مفيد يک وسيله نقليه است که به طور مثال ۱۰ سال تعيين مي‌شود؛ لذا پس از ۱۰ سال فرسوده است و معاينه فني که به آن تعلق مي‌گيرد، ارزش نخواهد داشت، اما متاسفانه در ايران مفاهيم اشتباه جا افتاده است.

اينکه معاينات فني به درستي صورت مي‌گيرد يا خير بحثي جداگانه است. بعضا مشاهده مي‌شود که در اطراف مراکز معاينه فني تعميرگاه‌هايي وجود دارند که به صورت مقطعي مشکل و نقص را برطرف مي‌کنند يا اينکه برخي افراد معاينه فني را با چانه‌زني‌هاي بسيار دريافت مي‌کنند. به همين دليل است که خودرو‌هايي که در خيابان‌ها مي‌بينيم به شدت دودزا هستند که نشان مي‌دهد علاوه براينکه فرسوده هستند، معاينه فني هم ندارند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره