برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مقایسه تیگو 5 با هایما s7

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی

باشگاه خبرنگاران/ مشخصات فني خودرو تيگو 5 و هايما s7 در اين گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانيد خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنيد.
يکي از مقايسه‌هاي خودرويي پر مخاطب بازار، تيگو 5  با هايما s7 است. تا چندين سال پيش خريد خودرو کاري آسان به‌شمار مي‌آمد، اما پيشرفت اين صنعت که با آمدن مدل‌هاي گوناگون در سگمنت‌هاي مختلف همراه شد، کار خريد و انتخاب را براي خريداران کمي دشوار کرد. امکانات رفاهي فراوان، طراحي‌هاي متفاوت و مشخصات فني گوناگون، پارامتر‌هايي است که ممکن است علاقه‌مندان را دچار ترديد کند.

معرفي  تيگو 5
تيگو 5 يکي از محصولات موفق شرکت خودروسازي چيني، چري است. چري، شرکتي مستقل است که بعد از اصلاحات اقتصادي در چين، با صادرات خودرو به بيش از 80 کشور جهان، خود را به‌عنوان برندي بين‌المللي مطرح کرده است.  

چري تيگو 5، در‌واقع ادامه نسل خودرويي به نام تيگو 3 است که به‌عنوان خودرويي اقتصادي در سال 2010 از‌ سوي شرکت چري روانه بازار شده است. مانند ديگر محصولات چري و ام‌ وي ‌ام، تيگو 5 نيز توسط مديران خودرو به‌عنوان شريک تجاري اين خودروساز چيني در ايران، به بازار داخل راه پيدا کرد و در زمان کوتاهي توانست جايگاه خود را به‌عنوان يک شاسي‌بلند نيمه‌لوکس چيني تثبيت کند.

چري تيگو 5 در طول حيات خود، دو بار تجربه به‌روزرساني را از سرگذرانده است. در به‌روز‌رساني اول، بدنه تيگو 5 دچار اصلاحات شد و در نسخه بعدي، تغييرات مثبتي در کابين خودرو اتفاق افتاد. اين دگرگوني‌ها، در‌نهايت باعث شد تيگو 5 با گذشت سال‌ها، هم‌چنان جايگاه خود را در ميان رقبا حفظ کند و خودرويي پرطرف‌دار در کلاس کراس‌اوور باقي بماند. در مقاله مقايسه تيگو 5 و هايما s7، قصد داريم نسخه جديد تيگو 5 اکسلنت را که روي سايت شرکت مديران خودرو در دسترس است، به‌صورت مفصل بررسي کنيم.

معرفي هايما s7
هايما s7، محصول سال 2010 کمپاني هايما است. اين شرکت خودروسازي چيني، يکي از شرکت‌هاي زيرمجموعه گروه خودروسازي فاو است که با محصولاتي چون بسترن در ايران شناخته مي‌شود. ايران خودرو از سال 2015 پاي محصولات هايما را به بازار ايران باز کرد و مونتاژ خودروهاي هايما در ايران را بر‌عهده گرفت.

هايما s7، اولين خودرو وارداتي هايما در ايران است که در ابتدا، با موتور تنفس طبيعي 2 ليتري تنفس طبيعي عرضه شد. چندي بعد، در‌پي نارضايتي خريداران نسبت به توان فني پيشرانه مذکور، طي توافقات مسئولين ايران خودرو با شريک چيني، هايما  s7 اين‌بار با موتور ۱.۸ ليتري توربوشارژ و چهره‌اي جديد، راهي خيابان‌‌هاي ايران شد.


مقايسه تيگو 5 با  هايما s7 از لحاظ ظاهري
در ابتداي اين بررسي، به مقايسه تيگو 5 و هايما s7  از‌ لحاظ ظاهري مي‌پردازيم. در يک سمت اين مقايسه، تيگو 5 جذاب ايستاده است که مانند ديگر محصولات اين خودروساز چيني، براساس زبان مشترک طراحي آناتومي بدن ماهي و شعار «سيرتي به خوبي آب» طراحي شده است. جلو‌پنجره مشبک تيگو 5، به‌خوبي احساس الهام‌گيري از آب و بدن ماهي را به‌تصوير کشيده است.

چراغ‌هاي کشيده به‌همراه نوارLED   دي‌لايت و گرافيک جذاب، ابهت خاصي به اين چيني خوش‌قيافه بخشيده است. در بخش نماي کناري، علاوه‌بر خطوط عضله‌اي و حجيم قسمت درب‌ها و رکاب خودرو مجهز به چراغ‌هاي LED با آرم چري، شاهد رينگ‌هاي 17 اينچي آلومينيومي هستيم که در عين سادگي، بسيار زيبا به ‌نظر مي‌رسد. 


نماي عقبي تيگو 5، در هماهنگي کامل با بخش جلو و جانبي طراحي شده است و از چراغ‌هاي  LED و دفيوزرهاي روکش کروم در دو سمت سپر، مي‌توان به‌عنوان جذابيت‌هاي بخش عقبي خودرو ياد کرد. 

در سمت ديگر مقايسه تيگو5 و هايما s7، از لحاظ ظاهري، هايما s7 قرار دارد که يک سر‌و‌گردن پايين‌تر از تيگو 5 است. بايد بدانيد که طراحي بدنه اين خودرو، متعلق به سال‌هاي قبل است و نسخه فيس‌ليفت توربو هم تغييرات اساسي نسبت به نسخه‌هاي قبل نداشته است. اگرچه تغييرجلو‌پنجره کروم با آرم هايما به‌همراه ارتفاع مناسب ماشين در شأن يک خودرو شاسي‌بلند، تا حد زيادي توانسته توجه خريداران را به خود جلب کند. اين تغييرات به‌همراه سپر جديد و تزئينات کرومي، نماي ظاهري بهتري را براي هايما s7 توربو به‌ارمغان آورده است.

در بخش جانبي، برجستگي اطراف گلگيرها و محدوده رکاب، حالتي عضله‌اي و برجسته به‌ وجود آورده و نمايي اسپرت‌تر به هايما s7 بخشيده است. گرافيک چراغ‌هاي عقب، در نسخه جديد مدرن‌تر شده و قسمتي به زير سپر خودرو اضافه شده است که محل قرار‌گرفتن سر اگزوزهاي کرومي و چراغ‌هاي مه‌شکن عقب است. در کل، نماي هايما s7 اگرچه به جذابيت تيگو 5 نيست، اما رضايت خريداران را براي خودرويي با اين رنج قيمت تامين مي‌کند.   

مقايسه تيگو 5 با  هايما s7 در بخش طراحي داخلي
مقايسه تيگو 5  و هايما s7 را در بخش طراحي داخلي با بررسي کابين تيگو 5 شروع مي‌کنيم. يکي از مهم‌ترين عوامل جذابيت کابين تيگو 5، داشبورد اسپرت و مدرن آن است. مجموعه داشبورد تيگو 5، اطلاعات مختلف و ضروري براي راننده را به‌سهولت در اختيار او قرار مي‌دهد. غربيلک فرمان با روکش چرم و مجموعه کاملي از دکمه‌هاي کنترلي، آسايش زيادي را براي کاربر فراهم کرده است. صندلي‌هاي تيگو 5، ارگونومي مناسبي دارند و مانند ديگر اجزاي کابين، از مواد مرغوب و غير‌سمي ساخته شده‌اند. در کل، با ورود به کابين تيگو 5، تصويري مدرن و لوکس را مشاهده خواهيد کرد.


داشبورد هايما s7، در عين سادگي، ارگونوميک و تقريبا کاربردي طراحي شده است؛ البته کنسول مياني هايما s7 دکمه‌هاي زيادي دارد که در نگاه اول، ممکن است کمي گيج‌کننده به نظر برسد. تريم دو‌رنگ که از جذابيت‌هاي کابين هر خودرويي به‌شمار مي‌رود، در تيگو 5 و هايما s7 نيز ديده مي‌شود. در کل، اگرچه هيچ‌کدام از دو خودرو طراحي اغواکننده‌اي ندارند، اما در حد‌و‌اندازه‌هاي خود راضي‌کننده هستند. البته که در اين بخش نيز برتري با تيگو 5 است.

مقايسه تيگو5 با  هايما s7 از لحاظ فني
در بحث مقايسه تيگو5 و هايما s7 از لحاظ فني، بايد گفت که در قلب تيگو 5، يک موتور دو ليتري DVVT تنفس طبيعي قرار دارد که اگرچه با فراهم کردن امکان کارکرد سوپاپ‌ها با زمان متغير، راندمان و کارايي موتور را افزايش داده است، اما با اين‌حال، پاسخ‌گوي خودرويي با وزن تيگو 5 نيست. عملکرد ضعيف موتور، شتاب اوليه راضي کننده‌اي را به‌همراه ندارد و در سربالايي‌ها هم بلاي جان تيگو 5 شده است. پيشرانه تيگو 5، نيروي خود را از طريق گيربکس هفت‌سرعته CVT به چرخ‌هاي خودرو منتقل مي‌کند و کمي کندي و ضعف نيز که از خصوصيات گيربکس‌هاي خودروهاي چيني است، در تيگو 5 نيز ديده مي‌شود.

در سمت ديگر اين مقايسه، هايما s7 در نسخه جديد با پيشرانه توربوشارژ 1.8 ليتري عرضه شده است که نيرويي برابر 170 اسب ‌بخار و گشتاور 230 نيوتن‌متر دارد. نيروي اين پيشرانه توربوشارژ، توسط گيربکس6  دنده اتوماتيک به چرخ‌هاي هايما s7 منتقل مي‌شود. در اين خودرو نيز علي‌رغم وجود موتور توربوشارژ، به‌علت وزن بالاي هايما s7 شتاب اوليه نه‌چندان خوبي را شاهد هستيم. از‌ طرف ديگر، اين پيشرانه توربوشارژ، هماهنگي خوبي با گيربکس هايما S7 ندارد که باعث نارضايتي خريداران اين خودرو شده است. در‌ کل، از ‌نظر فني تقريبا هر دو خودرو در وضعيت مشابهي هستند و موتور توربوشارژ هايما s7، نتوانسته مزيت رقابتي خاصي را در‌مقايسه با تيگو 5 براي آن به‌ارمغان بياورد.

مقايسه آپشن‌ها و امکانات رفاهي تيگو 5 و هايما s7
در بخش مقايسه آپشن و امکانات رفاهي تيگو 5 و هايما s7، هر دو خودرو تقريبا دو‌شادوش يکديگر ايستاده‌اند و از امکانات و آپشن‌هاي به‌روزي بر‌خوردار هستند. در ليست امکانات رفاهي هر دو خودرو، مواردي چون گرم‌کن صندلي، سيستم ورود به خودرو و استارت بدون کليد، سانروف برقي، سيستم مولتي‌مديا به‌همراه نويگيشن و کروز‌کنترل ديده مي‌شود.

مقايسه تيگو5 با  هايما s7 از لحاظ تجهيزات ايمني
در بحث مقايسه تيگو 5 و هايما s7 از‌ لحاظ تجهيزات ايمني، بايد بدانيد که هر 2  خودرو مجهز به ترمزهاي ديسکي جلو و عقب و سيستم ترمز ضد‌قفل (EBD+ABS) هستند. تيگو 5، موفق به دريافت پنج ستاره ايمني از موسسه C-NCAP شده است، اما هيچ‌گونه نتايج معتبري در خصوص عملکرد هايما s7 در اين موسسه يافت نمي‌شود.  

مقايسه تجربه رانندگي تيگو 5 و هايما s7
به بخش مقايسه تيگو 5 و هايما s7 از نظر تجربه رانندگي مي‌رسيم. در اين بخش، مي‌توان گفت که گيربکس تيگو 5 در‌مقايسه با همتايان چيني خود، عملکرد نرم‌تر و بي‌صدا‌تري دارد. قابليت تيپ ترونيک گيربکس اين خودرو، موجب مي‌شود تا راننده با توجه به شرايط، يکي از حالت‌هاي Eco يا Sport را انتخاب کند. عايق‌کاري خودرو نيز بسيار خوب انجام شده است و مانع از نفوذ صداي موتور يا محيط بيرون به داخل کابين مي‌شود. ارتفاع خودرو مناسب است اما مکان ستون A، باعث شده تا راننده ديد ضعيفي نسبت به اطراف داشته باشد.

از طرف ديگر، علي‌رغم سيستم تعليق مک‌فرسون با فنر پيچشي و ميله ضد‌لغزش در قسمت جلو و سيستم تعليق کشنده چندگانه با فنر پيچشي در قسمت عقب، سواري تيگو 5 کمي خشک به ‌نظر مي‌رسد و توقع سواري خيلي نرمي به‌‌خصوص در جاده‌هاي نا‌هموار را نبايد از اين خودرو داشته باشيد.

هايما S7 توربو، سيستم تعليق خوبي دارد که سواري نرمي را براي سرنشينان رقم مي‌زند. البته همين سيستم تعليق به‌همراه ارتفاع زياد ماشين در پيچ‌ها، مي‌تواند کمي خطرساز باشد. برخلاف تيگو 5، عايق‌بندي اين خودرو در حد قابل‌قبولي نيست و صداي پيشرانه داخل خودرو شنيده مي‌شود. شتاب خودرو با پيشرانه جديد، نسبت به نسخه‌ قبلي، بهتر شده است و خبري از واکنش خيلي ضعيف پدال گاز نيست.

جمع‌بندي مقايسه تيگو 5 با  هايما s7
 با توجه به تمامي مواردي که در‌خصوص مقايسه تيگو 5 و هايما s7 گفته شد، تيگو 5 از وضعيت خوبي در بازار برخوردار است. اگرچه موتور تنفس طبيعي اين خودرو در‌مقايسه با موتور هايما s7  چالاکي کمتري دارد، اما استهلاک آن نيز کمتر است و هم‌چنين از هزينه گزاف بنزين سوپر در امان است. در‌نتيجه، تيگو 5، خودرويي با امکانات رفاهي و ايمني بهتر و استهلاک کمتر نسبت به رقيب و داراي ضعف‌هايي چون شتاب اوليه ضعيف و مصرف سوخت بالا است. اين خودرو، در رنج قيمتي خود و کلاس کراس‌اوور شهري، انتخاب خوب و مطمئني به ‌نظر مي‌رسد.

خريداران هايما S7 توربو، با مشکلي به نام خدمات پس‌از‌فروش مواجه هستند. علي‌رغم تعداد زياد و گستردگي نمايندگي‌هاي ايران خودرو، خدمات اين خودرو به‌خوبي انجام نمي‌پذيرد و مشکل کمبود قطعات يدکي نيز وجود دارد. در کل، هايما S7 توربو با کسب نمره کمتر در بخش طراحي، ايمني و امنيت، علي‌رغم شايستگي‌هايي چون موتور پر‌قدرت و شتاب اوليه بهتر، در رتبه پايين‌تري نسبت به تيگو 5 قرار مي‌گيرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره